Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Radion tekijät: Klaus Flaming

Sanoman radiot kätkevät sisäänsä monenlaisia persoonia. Tutustumme heihin jatkossa paremmin. Seuraavana vuorossa on mies, joka on vuosien saatossa asettanut suomalaisen musiikkijournalismin standardit korkealle vaalien samalla esimerkillisesti oikeakielisyyttä.
Klaus Flaming artikkelikuva
9.5.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Hänen ääntään kuulette Radio Rockilla sunnuntaisin klo 14–18 ja maanantaista torstaihin Klaus Flamingin Kvartaalissa.

Kuka?

Klaus Flaming, 63 v.

Miksi radio?

En oikeastaan koskaan edes halunnut radioon. Työskennellessäni 80-luvun alussa vahtimestarina Ylellä silloisissa radion lähetysyksiköissä pääsin seuraamaan kuuluttajien ja muiden toimittajien suoria lähetyksiä. Koin silloin, ettei minusta olisi ikinä tuohon.

Minulta kuitenkin kysyttiin mielenkiintoa radio-ohjelmien tekemiseen. Vastasin kyllä, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä siitä, miten ohjelmia tehdään, paitsi että valitaan itse soitettavat levyt ja puhutaan jotain niiden väleihin.

Mitään koulutusta minulla ei alalle ole. Opettelin kaiken itse tekemisen kautta.

Työura tähän mennessä?

Siirryin Yleltä Radio Rockille kanavan aloittaessa.

Esikuvasi?

Kun ryhdyin tekemään ohjelmia, halusin tehdä kaiken toisin kuin kaikki muut.

Kysyttäessä olen nimennyt eräänlaiseksi esikuvakseni Timo T.A. Mikkosen. Tv-uransa ohella hän työskenteli 80-luvun alussa myös jonkin aikaa Yleisradion radioaamulähetyksissä yhtenä ensimmäisistä suoria puhelinkontakteja ottaneista juontaja-toimittajista silloisen uuden tekniikan    mahdollistamissa puitteissa.

Mikkosen mediapersoona saattoi olla hieman kahtiajakava, mutta hänen suomen kielen käyttönsä virheetöntä ja artikulaatioltaan erinomaista painotuksineen. Hänen valmistautumisensa suoriin lähetyksiin oli sekin piiruntarkkaa.

Television puolelta esikuvani on Arvi Lind. Silloin uutistenlukijan toimenkuva muodostui siitä, että uutisinsertit kuvineen olivat ikään kuin "biisejä", joihin lukija käsikirjoitti omat välijuontonsa. Alkuunsa uutisfilmit saattoivat olla ns. "mykkiä" tai ulkomailta tulleita selostamattomia, joihin oli sävellettävä käsikirjoitus ennen lähetystä, usein tiukalla aikataululla. Tällainen selkärangasta tullut haltuunotto oli ihailtavaa.

Ohjelmasi?

Klaus Flamingin kvartaali toimii 25 vuoden kvartaalisykleissä. Kaikki 25 viime vuoden aikana julkaistu musiikki suodatetaan pois ja keskitytään vuosien 1972–1997 ajanjaksoon.

Minulla on henkilökohtainen suhde soittamaani musiikkiin. Se kaikki ei välttämättä ole mitään maata mullistavaa, mutta kuitenkin määrittämälläni aikakaudella tehtyä. Otin hieman mallia BBC:stä. Siellä on Sounds of the Sixties, Seventies ja Eighties -ohjelmia podcasteina, joita on tullut usein kuunneltua.

Koen itseni lähinnä tunnelmanluojaksi, en niinkään historioitsijaksi. Mietin millaista rockmusiikkia olisi kiva kuunnella leppoisana sunnuntai-iltapäivänä.

Työpäiväsi?

Minulla ei ole varsinaista työaikaa. Sunnuntaiksi klo 14 kaiken on oltava valmiina. Harvinaisen usein valmista on juuri viime hetkellä.

Neljän tunnin lähetyksessä on noin 40 musiikkikappalevalintaa. Kasaan ne eri menetelmin toimivaksi kokonaisuudeksi viikko toisensa perään.

Mukavinta työssäsi?

Työn itsenäisyys. Vähän kuin keskustelisin itseni kanssa ja samalla muille.

Kuuntelijoilta saamani palautteen mukaan monet viettävät tuon koko nelituntisen sunnuntai-iltapäivän kanssani.

Muistoja matkan varrelta?

Radiourani merkittävin hetki kiteytyy päivämäärään 11.12.2006. Allekirjoitin tuolloin työsopimuksen Radio Rockin kanssa, jota oltiin juuri perustamassa. Edellisessä työpaikassani Yleisradiossa olin jo vuonna 2001 saanut kuulla olleeni "tuottamaton resurssi" yli kymmenvuotisesta sikäläisestä radiourastani huolimatta. Tosin tästä ajasta en työskennellyt päivääkään varsinaisena toimittajana, vaan  viikoittaisena ohjelma-avustajana.

Nelonen Mediassa olen sen sijaan saanut toteuttaa lukemattomia produktioita monista eri aiheista.

Top 3 -parhaat asiat juuri nyt?

Se, että olen saanut olla terveenä. Se, että saan vielä pari vuotta tehdä radioproduktioita, jollaisia tässä maassa ei ole aiemmin tehty ja se, että Milla Mattila on ajatellut minua. Ehkä vielä päivänä eräänä olemme äänessä samalla kanavalla?

Milla Mattilan sinulle esittämä kysymys kuului: Mikä on levykokoelmasi isoin aarre?

Arvokkain on varmaan Nightwishin ensimmäisen albumin Angels Fall First viidensadan kappaleen numeroidun ensipainoserän ensimmäinen levy, joka sisällöltään poikkeaa jonkin verran siitä varsinaisesta ensimmäisestä. Tuolloin bändi ei ollut vielä julkisuudessa tunnettu.

Musiikin osalta arvokkaampi seikka on Tuomas Holopaisen lausunto. Hän oli kuullut vuonna 1994 toimittamastani ohjelmasarjasta norjalaisen The 3rd and the Mortal -yhtyeen Why so Lonely -nimisen kappaleen todeten, ettei koskaan ollut kuullut mitään näin kaunista ja halusi saada aikaan jotain samanlaista perustamalla yhtyeensä.

Kenelle työkavereistasi haluat kirjeen seuraavaksi kiertävän?

Hitmixin ja Radio Suomipopin Tytti Kiviharjulle.

Radio Rock

Radio Rock puhuttelee kuulijoitaan rock-kulttuurin aihepiirien lisäksi ajankohtaisilla ja yhteiskunnallisilla aiheilla. Aiheisiin pureudutaan usein kantaaottavasti tai vähintään ajatuksia herättävästi.

Radio Rock on suvereeni miesten ykköskanava 25–44 ja 25–54 -vuotiaiden miesten kohderyhmässä. Tällä kanavalla kasvatat mainonnan tuloksia kuin tiukalla heitolla moukarihäkistä.

Radio Rockin mediatiedot

Katso myös:

Sanoman radiot ja kesä 2022: Radio Rock

Radion tekijät: Oku Luukkainen

Radion tekijät: Milla Mattila

 

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland