Suomalaisilla vahva luottamus uutisiin

76 prosenttia suomalaisesta aikuisväestöstä luottaa seuraamiinsa uutisiin. Osuus nousi viime vuodesta prosenttiyksikön. Suomessa uutisiin luotetaan mukana olleista tutkimusmaista kaikkein useimmin. Yksittäisistä medioista Suomessa luotetaan Ylen jälkeen eniten Helsingin Sanomiin.
”Suomessa luottamusta uutisiin tukee yleinen luottamuksen kulttuuri, kaikille yhteinen peruskoulu ja toimittajien varsin vahva ammatillinen riippumattomuus. On lisäksi mahdollista, että Ukrainan sota ja siihen kytkeytynyt Suomen Nato-jäsenyysprosessi ovat vahvistaneet väestön enemmistön yhteenkuuluvuutta, mikä on voinut tukea myös uutisiin kohdistuvaa luottamusta”, kertoo Suomen maaraportin laatinut yliopistotutkija Esa Reunanen Tampereen yliopistosta Media-alan tutkimussäätiön tiedotteessa.
Suomalaiset hakevat uutisensa suoraan uutismedian sivustoilta
Suomalaiset ovat 38 maan vertailussa myös eniten kiinnostuneita uutisista. Uutiset kiinnostavat eniten korkeasti koulutettuja, hyvätuloisia ja yli 35-vuotiaita. Suomalaiset hakevat muunmaalaisia useammin uutisensa suoraan uutismedian sivuilta tai sovelluksesta, kun taas maailmalla sosiaalinen media ja hakukoneet ovat selvästi suositumpia väyliä uutissisältöihin.
Uutismedian kokonaistavoittavuus on tutkimuksen mukaan 91 prosenttia ja se on pysynyt viime vuodet varsin vakaana. Vain verkon kautta uutisia seuraavien määrä nousi Suomessa 24 prosenttiin, kun heidän osuutensa oli viime vuonna 20 prosenttia. Vain painetusta mediasta uutisia seuraavien määrä on vakiintunut yhdeksään prosenttiin. 65 prosenttia suomalaista seuraa uutisia sekä perinteisistä medioista että verkosta.
Uutisia seurataan mieluiten luettuna
75 prosenttia suomalaisista seuraa uutisia mieluiten luettuna, 11 prosenttia katsottuna ja 6 prosenttia kuunneltuna. Ehkä hieman yllättäen luettuja uutisia suosivien osuus on kasvanut 10 prosenttiyksikköä vuodesta 2020. Teksti on mieluisin uutisten kulutusmuoto myös nuorien parissa, vaikka katselu ja kuuntelu korostuvat suhteessa vanhempiin kohderyhmiin. Tutkituista maista Suomessa uutisia seurataan kaikkein useimmin mieluiten luettuna.
Reuters-instituutin Digital News Report -tutkimus vertaa uutisten käyttöä 46 maassa. Tiedot perustuvat kyselyyn, johon kussakin maassa osallistuu noin 2 000 vastaajaa. Tutkimus tehdään vuosittain, ja Suomi on ollut mukana vuodesta 2014. Media-alan tutkimussäätiö rahoittaa raporttia. Tämän vuoden tutkimus tehtiin tammi-maaliskuussa verkkokyselynä, josta vastasi YouGov-tutkimuslaitos.