Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Detur hioi mainosviestit timanttisiksi datan avulla

Detur halusi ymmärtää kohderyhmiään paremmin ja otti avuksi Sanoman Yleisöreportteri-palvelun.
Case Detur
25.3.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoite

Detur halusi ymmärtää paremmin kohderyhmäänsä verkkosivukävijöiden kautta. Keitä kävijät ovat? Ketkä ostavat matkoja? Mitä kiinnostuksen kohteita kävijöillä on? Miten he käyttävät mediaa? Ja ennen kaikkea miten tätä tietoa voisi käyttää vaikuttavampaan digitaaliseen markkinointiin. 

Ratkaisu

Päädyimme hyödyntämään Sanoman Yleisöreportteri-palvelua. Vertasimme Deturin verkkosivukävijöistä saatavaa dataa  Sanoman tekemään mediankäyttösegmentointi- sekä Atlas-tutkimusdataan. Analysoimme dataa sivuston kävijöistä asentamalla Deturin sivustolle seurannan. Dataa tutkittiin yhden kuukauden ajalta.  

Löydökset

Seurannan avulla saimme selville mm. että: 

  • suuret ikäluokat (45+) korostuivat kävijöissä ja nuoremmat ikäryhmät alikorostuivat 

  • valtaosa kävijöistä tuli pääkaupunkiseudun ulkopuolelta 

  • yleisö oli selvästi hintatietoista 

  • kävijöissä korostui vahvasti kaksi Sanoman mediankäyttösegmenttiä: uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat. Nämä kaksi segmenttiä olivat myös kooltaan sivuston isoimmat käyttäjäryhmät. Mediankäyttösegmenteistä voit lukea lisää täältä.  

Hyödyntämällä Atlas- ja mediankäyttösegmentointidataa pääsimme pureutumaan vielä syvemmälle siihen keitä verkkosivukävijät ovat, mitkä asiat heitä kiinnostavat ja mitä medioita he kuluttavat. Uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat poikkeavat toisistaan hyvin paljon. Demografiat, kiinnostuksen kohteet ja elämän motivaattorit ovat näissä ryhmissä hyvin erilaisia. Utelias suunnannäyttäjä on median suurkuluttaja, jonka tavoittaa parhaiten mobiilin ääreltä, niin some- kuin muiden digitaalisten sisältöjen parista. Vakiintunut arjesta nauttija on taas kiinnostunut digitaalisista uutissivuista ja  viihtyy erityisesti TV-ohjelmien ja painettujen lehtien parissa. 

Kohderyhmiä tulisikin puhutella eri tavoin, jotta mainonnan sisältö olisi kohderyhmille mahdollisimman relevanttia ja kiinnostavaa. 

Utelias suunnannäyttäjä

  • Kohderyhmän koko: 412 000 

  • Elämän motivaattorit: huolettomuus, itsensä hemmottelu, juhliminen 

  • Matkan valintaperusteet: matkan hinta, äkkilähdöt 

  • Mediankäytön motiivit: halu olla mukana menossa, osallistuminen, viihtyminen 

Detur banneri

Esimerkki uteliaille suunnannäyttäjille räätälöidystä mainoksesta.

Detur banneri seniorit

Esimerkki vakiintuneille arjesta nauttijoille räätälöidystä mainoksesta.

Vakiintunut arjesta nauttija

  • Kohderyhmän koko: 527 000
  • Elämän motivaattorit: tavallinen hyvä arki, hyvä uni & lepo, onnellisuus
  • Matkan valintaperusteet: matkan hinta, majoituksen mukavuudet
  • Mediankäytön motiivit: arjessa viihtyminen, positiivisuus, luotettavuus

Mainonnan kohdentaminen digitaalisesti uteliaille suunnannäyttäjille ja vakiintuneille arjesta nauttijoille on varsin helppoa, koska ne löytyvät ostettavina kohderyhminä Sanoman verkostosta. Nämä kohderyhmät ovat potentiaalisia matkan ostajia pidemmällä aikavälillä, joten näihin kannattaakin vaikuttaa brändillisellä kulmalla heitä kiinnostavilla viesteillä. Lähemmäs itse matkan ostoa päästään yhdistämällä segmentit matkailun kiinnostus – kohdennukseen sekä hyödyntämällä matkailun ostoaie –kohdennusta. 
 
Mediankäyttösegmentoinnista selvisi myös että vakiintuneet arjesta nauttijat viihtyvät erityisesti TV ohjelmien ja sanomalehtien parissa. Heitä olisikin hyvä tavoitella myös näistä medioista, jotta varmistetaan tämän kohderyhmän riittävän laaja tavoittaminen. 

  • Tunne verkkosivukävijäsi. Kun tunnet kävijät paremmin, voit kohdentaa mainontaa tehokkaammin ja räätälöidä viestit kohderyhmiä kiinnostaviksi 

  • Räätälöi ja kohdenna. Sama viesti mainonnassa ei toimi kaikille. Puhuttele kohderyhmiä heille merkityksellisillä asioilla 

  • Hyödynnä dataa monipuolisesti. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan useita datalähteitä, jotta saat riittävän ymmärryksen kohderyhmistäsi 

  • Huomioi monikanavaisuus. Varmista kohderyhmän riittävä tavoittavuus läpi mediaryhmien. Monikanavaisuus myös tutkitusti lisää mainonnan tehoa. 

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten voimme hyödyntää dataa asiakkaidemme hyväksi. Kerro meille tavoitteistasi ja tarpeistasi. Mietitään yhdessä, miten saamme datamme valjastettua palvelemaan juuri sinun tarpeitasi. 

Sanoman verkosto: 

  • 260 milj. – joka viikko verkostomme kautta kertyy lähes 260 000 000 sivulatausta 

  • Yli 300 valmista kohderyhmää - löydämme oikeat yleisöt juuri sinun tarpeisiisi 

Lue lisää Sanoman digimarkkinoinnin ratkaisuista 

Tagit

Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kilpailuetua strategisesta kumppanuudesta

    Julkaistu
    10.11.2025
    Kun tavoitteena on vaikuttava ja kohdennettu markkinointi, Aava & Bang luottaa Sanoman asiantuntemukseen. Yhteistyö tiivistyy entisestään Sanoma Agency Partner -kumppanuuden myötä.
    Lue asiakastarina
  • Juhla Mokka ilahdutti arkeen palaavia – monikanavainen kampanja ylitti odotukset

    Julkaistu
    5.11.2025
    Suomalaiset palasivat töihin kahvin voimalla. Monikanavainen kampanja kasvatti brändin näkyvyyttä ja tunnettuutta – ja toi hymyn huulille.
    Lue asiakastarina
  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Hautausalan yrityksestä tehtiin tutumpi natiiviartikkeleiden avulla: ”Pystymme kertomaan laajemmin, mitä teemme”

    Julkaistu
    27.10.2025
    Oulussa toimivan J. Ala-Ahon Hautaustoimiston markkinointiin haluttiin löytää uusi näkökulma – jotain, mitä muut alan toimijat eivät ole tehneet. Menetelmäksi valikoitui Sanoman natiivimainonta, joka ylitti pienyrittäjän odotukset.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma laittoi Pakkausteippi.fi:n mainonnan kuntoon: ”Kun sen hoitaa ammattilainen, siinä säästyy rahaa”

    Julkaistu
    24.10.2025
    Pakkausteippi.fi-verkkokauppa löysi uusia B2B-asiakkaita Sanoman Kasvupalvelun avulla. Google-mainonta ja uudelleenmarkkinointi osoittautuivat toimivaksi kokonaisuudeksi.
    Lue asiakastarina
  • Sporttikoneen ja Sanoman yhteistyö on tuonut näkyvyyttä ja vilskettä kivijalkamyymälöihin

    Julkaistu
    17.10.2025
    Alueellista digimainontaa, radioa, natiivimainontaa ja Google-markkinointia yhdistänyt tuloksellinen kokonaisuus on kasvattanut tietoisuutta Sporttikoneesta.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Henkilöstöpalvelu Grouppro on saanut tuloksellista näkyvyyttä Sanoman medioissa

    Julkaistu
    14.10.2025
    Alueellista tv-, radio- ja digimainontaa Sanoman kanavissa sisältävä kokonaisuus on vahvistanut yrityksen läsnäoloa alueella ja tuonut kävijöitä kotisivuille.
    Lue asiakastarina
  • Päämajakaupunki Mikkeli hurmasi vaikuttavalla kampanjalla – matkustusaikeet kasvoivat huimat 485 %

    Julkaistu
    2.10.2025
    Sanoman kanssa toteutettu monimediallinen, natiivi-, digi- ja radiomainontaa sekä vaikuttajayhteistyötä yhdistänyt kampanja nosti Mikkelin historian ja kulttuurin uudella tavalla esiin. Kampanja vahvisti kaupungin brändiä valtakunnallisesti ja jätti muistijäljen.
    Lue asiakastarina
  • Ekologisten pesuaineiden verkkokauppa tavoitti uusia asiakkaita Kasvupalvelun avulla: ”Sanoman asiantuntijat ovat velhoja”

    Julkaistu
    26.9.2025
    Sanoman Kasvupalvelu on tukenut ekologisia pesuaineita valmistavan perheyrityksen kasvua. Ole Hyvä Luonnontuote Oy on saavuttanut brändinäkyvyyttä ja kasvattanut verkkokaupan myyntiä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland