Kasvupalvelu sai Pellavaputiikin liiketoiminnan huimaan kasvuun: ”Kaikki tavoitteet on nyt saavutettu”
Loppuvuonna 2023 Pellavaputiikin yrittäjällä Marianne Heiskalalla oli tukala tilanne. Heiskala oli aikaisemmin samana vuonna perustanut Nokialle kivijalkakaupan, joka myy pääasiassa pellavavaatteita. Kun myynti kivijalassa kesän jälkeen hiipui, Heiskala päätti laittaa pystyyn myös verkkokaupan.
Asiakkaat eivät kuitenkaan löytäneet verkkokauppaa. Vaikka Heiskala käytti runsaasti työtunteja somepostauksiin, asiakasvirta oli hänen omien sanojensa mukaan mitätöntä.
”Tajusin, että tarvitsen avukseni ammattilaisen. En voi eikä minun tarvitse osata kaikkea itse”, Heiskala sanoo.
Hän alkoi googlailla, mikä taho voisi auttaa Pellavaputiikkia liiketoiminnan kasvattamisessa. Heiskala ehti pyytää muutamia tarjouksia, kunnes törmäsi tietoon siitä, että myös Sanoma tarjoaa liiketoiminnan kasvuun liittyviä palveluita.
Heiskalaa epäilytti. Hänellä oli sellainen käsitys, että Sanoma tekee markkinointia vain suurille asiakkaille – ja kalliilla hinnalla. Heiskalan ennakkoluulot saivat kuitenkin nopeasti kyytiä, kun hän istui ensimmäiseen palaveriinsa Sanoman asiakaspäällikön Milla Malisen kanssa.
”Minulle tuli heti luottavainen olo. Sanoin tyttärelleni, että Sanoma on Suomen suurin mediatalo. Jos siellä ei pystytä meitä auttamaan, niin sitten ei missään.”
Tavoitteet rikki verkossa, lisää myyntiä kivijalkaan
Kun Heiskala aloitti yhteistyön Sanoman kanssa maaliskuun 2024 alussa, oli selvää, että tavoitteena oli verkkokaupan liiketoiminnan kasvatus. Pellavaputiikin verkkomyynti haluttiin nostaa ensimmäisen kerran yli tuhannen euron kuukaudessa ja tulosta kasvattaa systemaattisesti niin, että Pellavaputiikista tulisi kannattava verkkokauppa.
Heiskala solmi Sanoman kanssa puolen vuoden mittaisen sopimuksen. Pellavaputiikki-verkkokauppaa lähdettiin kasvattamaan Sanoman Kasvupalvelulla, jota Malinen ehdotti kuunneltuaan Heiskalan haasteita.
Kasvupalvelu on pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltu ja hinnoiteltu markkinoinnin palvelu, jonka tavoitteena on tuottaa liiketoiminnalle merkityksellisiä, konkreettisia tuloksia. Palvelussa keskitytään esimerkiksi myynnin ja tarjouspyyntöjen määrän kasvuun, ei niinkään klikkeihin, näyttökertoihin tai mainonnan tyypillisiin mittareihin.
Heiskala sanoo uskoneensa koko ajan siihen, että asetettuihin tavoitteisiin päästään. Sitä hän ei kuitenkaan osannut ennustaa, että tuhannen euron kuukausimyynti ylitettäisiin heti ensimmäisenä kampanjakuukautena.
”Nyt verkkokaupan myynti haastaa jo kivijalkakauppaa. Toukokuu oli myynnillisesti todella hyvä, kesäkuu sensaatiomaisen hyvä. Verkkokaupan myynti meni ensimmäistä kertaa ohi kivijalan.”
Kattava markkinoinnin kokonaisuus samalta luukulta
Tuloksiin päästiin tekemällä Pellavaputiikille some- ja Google-mainontaa sekä bannerimainontaa Sanoman kanavissa. Kokonaisbudjetiksi määriteltiin 1 400 euroa kuukaudessa. Siitä mediatilan osuus on 800 euroa ja kampanjamateriaalien tuotannon osuus 600 euroa.
”Meillä oli valmiina vain tuotekuvia, ja Sanoman tuotantotiimi hoiti niiden pohjalta bannereiden ja muiden materiaalien tuotannon”, Heiskala kertoo.
Kampanjointi on saanut aikaiseksi kuhinaa paitsi Pellavaputiikin verkkokauppaan lisännyt myös kivijalkakaupan myyntiä.
”Meillä käy paljon asiakkaita, jotka ovat törmänneet mainoksiimme verkossa. He ovat löytäneet verkkokaupasta jotain mieleistä, ja tulevat sitten myymälään sovittamaan sitä”, Heiskala kertoo.
Varmaa vastinetta markkinointirahoille
Kesällä Heiskala aikoo panostaa Pellavaputiikin yksivuotissynttäreihin. Luvassa on kampanja, johon tehdään digimainoksien lisäksi radiomainos ja paikallista printtimainontaa. Nekin hoituvat Kasvupalvelun kautta.
”Olen suunnitellut synttäriviikolle alekampanjaa, arvontaa ja muuta kivaa. Samalla kerään sähköpostiosoitteita uutiskirjelistallemme”, Heiskala kertoo.
Hän jatkaa Kasvupalvelu-yhteistyötä Sanoman kanssa kesän jälkeenkin. Silloin tavoitteena on jatkaa myynnin kasvatusta sekä verkko- että kivijalkakaupassa.
”En osaa tätä hommaa itse, eikä minulla riitä aikaa markkinointiin. Tiedän, että saan rahoilleni varmasti vastinetta. En minä hyvästä irti päästä.”
Heiskala suosittelee Kasvupalvelua lämpimästi muillekin pienille ja keskisuurille yrityksille.
”Me olemme tavoittaneet nyt aika pitkälti koko Suomen Sodankylää myöten ja saavuttaneet tavoitteita, joista on hyvä jatkaa eteenpäin.”
Kiinnostuitko?
Kasvupalvelu on pienille ja keskisuurille yrityksille suunniteltu ja hinnoiteltu markkinoinnin palvelu. Palvelu sisältää mainontaa Googlessa, somessa sekä Sanoman medioissa ja markkinoinnin tuottoa liiketoiminnalle seurataan reaaliajassa päivittyvältä kasvuraportilta.