Natiivikampanjalla uutta voimaa Genelecin The Voice of Finland -yhteistyöhön
”Genelec on kotimainen äänialan perheyritys . Kun The Voice of Finland alkoi Suomessa mietimme, että tuohan voisi olla meidän sloganimme. Samoin ääni ratkaisee -osio istuu täydellisesti arvoihimme”, Genelecin business manager Sami Mäkinen toteaa.
Genelec on ollut alusta asti tarkka siitä, että yhteistyö ei jää pelkkään tv-näkyvyyteen, vaan kumppanuutta on pyritty hyödyntämään jälleenmyyjäverkoston ja käyttäjien kanssa.
”Suomessa on televisiomarkkinoilla edelleen valtava voima. Tavoitteenamme tälle yhteistyölle on ollut lisätä brändin tunnettuutta ja tavallisten kotikäyttäjien kiinnostusta yritystä ja sen tuotteita kohtaan”, Mäkinen toteaa.
Genelec on ollut mukana The Voice of Finlandissa neljä kautta. Yhteistyö on joka vuosi tuonut selkeästi lisää liikennettä myymälöihin ja digitaalisiin kanaviin sekä näkynyt myös myynnissä.
Ilmiöohjelmissa on tarjolla laaja paletti mahdollisuuksia aina tuotesijoittelusta tv-spottiin ja persoonien hyödyntämiseen.
”Yhteistyö on toiminut aivan erinomaisesti. Tuntuu aidosti siltä, että joka vuosi on saatu kehitettyä jotain uutta. Viimeisimmälle kaudelle tuli mukaan natiivimarkkinointi”, Mäkinen kertoo.
Natiivimainonnan lisäys yhteistyöhön osoittautui erinomaiseksi ratkaisuksi.
”Saimme Sanomalta aika valmiin sapluunan, jonka pohjalta lähdimme miettimään, mitä kaikkea siihen voisi sisällyttää. Nyt jälkeenpäin voi sanoa, että natiivimainonta oli yksi onnistuneimmista lisäyksistä yhteistyöhön”, Mäkinen sanoo.
”Genelec toivoi aluksi tuotelähtöisempää lähestymistapaa. Ihmisläheiset tarinat toimivat kuitenkin meidän medioissamme parhaiten. Genelec luotti ammattitaitoomme, ja saimme heiltä hyvät asiantuntijat haastatteluihin. Saimme tehtyä laadukasta sisältöä, joka kiinnosti ja tarjosi tietoa. Sitä kautta tästä tuli todella menestynyt case”, luova tuottaja Suvi Laine kertoo.
”TV:n tuomalla massanäkyvyydellä saadaan kiinni isoja joukkoja. TV-näkyvyyden kylkeen tuodulla natiivikampanjalla saimme kasvatettua ja syvennettyä tunnettuutta. Jokaista neljää artikkelia luettiin reippaasti yli tavoitteen”, Genelecin asiakkuudesta Sanomalla vastaava client manager Juuso Rönkkö toteaa.
Kun ohjelmayhteistyötä jatketaan brändille sopivassa muodossa, saadaan tulokset kasvamaan varioinnin myötä.
”Yhteistyö on antanut myös ideoita omiin markkinointitoimiimme. Ohjelman kautta olemme saaneet lisää sisältöä sosiaalisen median kanaviimme. Joka vuosi on saatu uutta kulmaa, ja ensi kaudella keksitään taas jotain muuta. Uudelle kaudelle tuli niin toimiva ehdotus, että meidän kannattaa jatkaa tätä hyväksi havaittua reittiä”, Mäkinen summaa.
Tavoite
Genelec haki uutta luovaa kulmaa menestyksekkään The Voice of Finland –yhteistyön jatkamiseen. Tavoite oli kasvattaa edelleen brändin tunnettuutta sekä kommunikoida tuotteen kotimaisuutta ja laatua.
Toteutus
Toteutuksessa hyödynnettiin sekä liikkuvaa kuvaa että natiivisisältöjä.
The Voice of Finland -ohjelman yhteydessä Genelecillä oli jatkuu-tunnisteet. Lisäksi IS.fi:n ”Laadukkaan äänen salaisuus” -kumppaniosiossa julkaistiin neljä natiiviartikkelia:
- Ulkomaiset vieraat ihmeissään Savossa: ”Tehdas järvinäköalalla?”
- Arvostatko laadukasta äänentoistoa? Tällaiset kaiuttimet sopivat sinulle
- Harmittaako huono äänentoisto? Sijoita kaiutin kotona näin
- Toni Wirtasen kotistudiossa syntyy Apulannan uusi soundi
Ohjaukset artikkeleihin:
- 1 päivän nosto IS.fi etusivulla + 7 päivän nosto IS Viihde -osiossa
- Cross-screen paraati, kohdennus artikkelisivujen kävijöille
Kaksi somepostausta The Voice of Finlandin somekanavissa
Tulokset
Jatkuu-tunnisteet The Voice of Finland -ohjelman katkoilla toivat Genelecille vahvan huomioarvon. Tuotesijoittelunäkyvyys luontevassa ja profiloivassa sisällössä toi mainontaan erottuvuutta ja kommunikoi Genelecin kaiuttimien käyttötarkoitusta.
Natiivimainonta kertoi tuotteen laadusta ja brändin kotimaisuudesta ja puhutteli sekä ammattilaisia että kotikuluttajia.
Vahva digitaalinen haltuunotto Sanoman verkostossa lisäsi kampanjan vaikuttavuutta.
Sosiaalisen median postaukset linkittivät brändin ohjelman sisältöihin ja hyödynsivät vaikuttajamarkkinointiyhteistyötä.
The Voice of Finland keräsi Nelosella keskimäärin 815 000 katsojaa (10+) viikoittain. Mukaan on laskettu ensiesitys ja uusinnat (Lähde: Finnpanel / 10+). Jatkuu-tunniste tavoitti 7 202 000 kontaktia
Artikkelit keräsivät yhteensä huimat 290 000 sivulatausta. Artikkelit keräsivät huomattavasti keskimääräistä korkeampia sivulataus- ja kävijämääriä. Myös lukuajat olivat huomattavasti keskimääräistä pidempiä. Artikkelien parissa siis viihdyttiin. Toisen artikkelin sisältämä testi tehtiin lähes 23 000 kertaa ja liidejä saatiin huikeat 12 600.
Artikkelit aktivoivat erittäin hyvin myös Facebookin puolella. Ensimmäistä artikkelia jaettiin 132 kertaa ja erilaisia reagointeja kertyi melkein 1 500. Artikkelin liikenteestä noin 4 700 sivulatausta tuli Facebookin kautta.
Artikkeleilla tavoitettiin hyvin eri ikäryhmiä, erityisesti 34-vuotiaista ylöspäin. Lukijat jakautuivat melko tasaisesti sekä nais- että mieslukijoihin.
The Voice of Finland -yhteistyö on toiminut aivan erinomaisesti. Tuntuu aidosti siltä, että joka vuosi on saatu kehitettyä jotain uutta. Natiivimainonta oli yksi onnistuneimmista lisäyksistä yhteistyöhön.
Genelec on kotimainen, äänialan ammattikäyttöön suunniteltujen tuotteiden kansainvälisesti johtava perheyritys. Genelec suunnittelee tuotteita vaativaan käyttöön ammattilaisille, koteihin sekä erilaisiin AV-asennuksiin.