Ohjelmayhteistyö monipuolisti Vepsäläisen brändimielikuvaa

Kun Vepsäläiselle ehdotettiin kumppanuutta Remppa vai muutto Suomi -sarjassa, oli helppoa vastata kyllä.
”Historiamme on kotien kalustamisessa, ja vaikka tarjoamme nykyisin kattavat palvelut myös yrityksille, kodeissa operoimme edelleen eniten. Läsnäolomme kymmenessä eri kotikohteessa oli tosi houkuttelevaa ja brändillemme luontevaa”, kertoo Vepsälaisen markkinointijohtaja Outi Lahtinen.
"Sarjan muut pääyhteistyökumppanit olivat Bo LKV ja Nordea, jonka kanssa teemme yhteistyötä muutenkin, joten asia oli sitä myöten selvä. Koimme myös, että me kolme sovimme kumppaneina hyvin yhteen."
”Vepsäläisellä on vahva imago, johon yhdistyy laatu, tyylikkyys, turvallisuus, pitkäikäisyys ja design. Ihmisillä saattaa olla designista yksiulotteinen kuva. Sarja tarjosi meille loistavan mahdollisuuden päästä kymmenen erilaisen kohteen kautta tuomaan esiin erilaisia puolia Vepsäläisen tarjonnasta.”
Kumppanuuden päätavoite oli tuoda Vepsäläinen lähemmäs asiakasta kymmenen erilaisen kodin kautta.
”Design kuuluu kaikille ja arkeen, myös lapsiperheisiin. Designhuonekalut eivät ole näyttelyesineitä, vaan ne tekevät arjesta mukavampaa ja parempaa. Tämä sarja oli hyvä tilaisuus näyttää, mitä se käytännössä tarkoittaa.”
Tavoite
Ohjelmayhteistyön tavoitteena oli tuoda Vepsäläistä lähemmäs suomalaista kuluttajaa. Ohjelmassa haluttiin tuoda esiin Vepsäläisen monipuolista ja laadukasta valikoimaa.
Ratkaisu
Ohjelmayhteistyö Remppa vai muutto Suomi -ohjelman kanssa Nelosella ja Ruudussa 26.8.–3.11.2021.
Kokonaisuus sisälsi TV-tunnisteen ohjelmassa ja mainoskatkolla ensiesitysten yhteydessä, Ruutu-tunnisteen lyhyiden klippien alussa, Ruutu-spotin, cross screen -paraatin sekä Sisustamoextra -spin-off -sarjan Ruudussa ja Livillä.

Remppa vai muutto Suomi oli yksi menestyneimmistä syksyn ohjelmista ja ylitti katsojatavoitteet moninkertaisesti. Ohjelma tavoitti viikoittain keskimäärin 976 000 katsojaa (4+) Nelosella, Livillä ja Ruudussa. Ruudussa sisältöjä käynnistettiin 2,2 miljoonaa kertaa (jaksot ja klipit, elo-marraskuu 2021). TV:n puolella katsojaprofiili painottui 45‒64-vuotiaisiin, Ruudussa 25‒44-vuotiaisiin.
Sisustamoextra tavoitti 91 000 katsojaa (Lähde: Finnpanel Oy, Total TV-tutkimus, AdEdge VOD 26.8.-5.12.2021 Liv ja Ruutu).
Ohjelmayhteistyö paransi tutkimuksen mukaan Vepsäläisen brändimielikuvaa monella tavalla. Yritys ja sen valikoima tulivat tunnetummaksi, ohjelma antoi kuluttajille ideoita ja inspiraatiota ja vahvisti mielikuvaa laadukkuudesta.
Remppa vai muutto -ohjelmassa remonttikohteiden sisustamisella on oma vahva roolinsa. Suomitutka-paneelissa tehdyssä kyselyssä Vepsäläistä kuvaaviksi tekijöiksi koettiin esimerkiksi kotimaisuus, laadukkuus, tyylikäs ja laaja valikoima sekä ajattomat ja pitkäikäiset sisustusratkaisut.
Ohjelman tekeminen rikkoi raja-aitoja monella tavalla ja yhdisti eri tahoja.
”Istuimme muiden pääyhteistyökumppaneiden, Bo LKV:n ja Nordean, kanssa samaan pöytään ja sparrailimme keskenämme. Olimme jokainen avoimia kohtaamistamme haasteista, tuimme ja autoimme toisiamme. Ohjasimme esimerkiksi liikennettä ristiin toistemme Remppa vai muutto Suomi -aiheisiin sisältöihin.”
Kiinnostus ohjelmaa kohtaan näkyi myös Google-hauissa ja Vepsäläisen asiakaspalvelun chatissa, jossa asiakkaat mainitsevat useaan kertaan Rempan vai muuton.
Kumppanuuteen kuului myös Ruudun spin of -sarja Sisustamoextra.
”Pyrimme tekemään sisällöt niin, että ne toimivat myös itsenäisinä, vaikka ne syventävät Rempan vai muuton jaksoissa nähtyä. Sisustamoextrassa puhutaan erilaisista tyyleistä tai trendeistä ja yhtä lailla annetaan ohjeita siihen, miten voit käyttää värejä tai miten valitset hyvän sohvan. Sisältö ei vanhene ja tarjoaa viihteen lisäksi hyviä vinkkejä.”
Outi Lahtisen mukaan Sanoman vahvuus on ehdottomasti monimediallisuus.
”Kaikki mediat voi asiakkaan näkökulmasta ostaa yhdeltä luukulta. Toiminta on saumatonta yhteistyöehdotuksesta ja tarjouksesta loppuun saakka.”
Ohjelmayhteistyöllä oli toivotunlaiset tulokset mielikuvaamme. Monet tavoitteistamme toteutuivat: muun muassa mielikuva valikoimasta monipuolistui, ja ihmiset kokivat, että olimme luonteva ja hyvä kumppani ohjelmasisältöön.