Tomaattisommelierin suositus vakuutti − NAMS-tomaattien hyllyt tyhjenivät
NAMS on melko tuore toimija suomalaisessa vihannesbisneksessä. Sen toiminta alkoi loppuvuodesta 2016. Alkuun yritys kehitti pakkauksia ja koko Suomen peittävää myymäläverkkoa. Loppuvuodesta 2021 valmistuneen kasvihuonelaajennuksen myötä ympärivuotinen tuotanto kasvoi niin suureksi, että yritys pystyi keskittymään tunnettuuden kasvattamiseen.
”Meillä on tällä hetkellä Skandinavian suurin, neljän ja puolen hehtaarin kokoinen korkean teknologian ekologinen kasvihuone”, kertoo Agrifutura Tomaatit Oy:n markkinointipäällikkö Jaakko Aro.
NAMS alkoi tavoitella valtakunnallista tietoisuutta ja tämän mahdollistamiseksi järjestettiin mainostoimistokilpailutus elokuussa 2023. Samoihin aikoihin tehtävässään aloittanut Aro oli mukana valitsemassa mainostoimistokumppania.
”Mainostoimisto Staart vakuutti meidät innovatiivisella, mielenkiintoisella ja tiedostavalla Tommelier-kampanjaehdotuksella. Idea iskostui meihin ja nosti hymyn korville”, Aro kertoo.
Viestin kärjeksi valikoitui kypsinä kerättävien NAMSin Roterno-tomaattien maku.
"Kampanja toi kuluttajia kauppaan ja palaute oli erittäin hyvää.”
”Kampanja on herättänyt tietoisuutta hauskalla tavalla. Kun kampanja käynnistyi, meillä oli maistatuksia pääkaupunkiseudulla ja Varsinais-Suomessa. Halusimme jalkautua kuluttajien keskuuteen, jotta kuulemme palautetta ja saamme tietää, miten hyvin viesti on tavoittanut. Eräässä K-Citymarketissa kuluttaja tuli juttusilleni ja totesi, että pitää tulla varta vasten maistamaan, pitävätkö tommelierin sanomiset paikkansa. Kampanja toi kuluttajia kauppaan ja palaute oli erittäin hyvää.”
Positiivista palautetta on tullut myös kauppakentältä, niin sisäänostajilta kuin tukkureiltakin. Kampanjalla on ollut vaikutusta myyntiin ja muutamassa kaupassa se sai hyllyt tyhjenemään. Tarkemmista tuloksista kertominen on kuitenkin vielä hieman liian aikaista.
"Markkinointiin ja sen toistovoimaan täytyy uskoa."
”Markkinointiin ja sen toistovoimaan täytyy uskoa. Kevätsesonki on meille tosi tärkeä, ja tulemme vertaamaan sitä viime vuoteen. Kampanja tulee jatkumaan Sanoman kanavissa, teemme siinä ohessa somea ja tommelierit tulevat näkymään vahvasti. Olemme uudistaneet nettisivumme kampanjan myötä, teemme brändiuudistusta ja koulutamme maistattajamme tommelieereiksi. Mustat liivit, valkoiset paidat ja punaiset rusetit tulevat varmasti näkymään tulevana vuotena muuallakin kuin pelkästään televisiossa.”
Kampanjakokonaisuuteen kuului tv:n lisäksi radio, digi ja sosiaalisen median kanavat. Lisäksi NAMS-tomaatit hehkuvat helsinkiläisen ratikan kyljessä.
Kampanjafilmin toteutti Otto Tuotanto, ohjaajana oli Markus Virpiö.
”Tuotantoyhtiö valikoitui myös kilpailutuksessa. Painotimme valinnassa heidän visiotaan tommelierista. Heillä on ollut todella vahvoja toteutuksia ja jälki on todella laadukasta”, Aro kiittää.
Onnea NAMS-tomaatit, markkinointitoimisto Staart ja tuotantoyhtiö Otto Tuotanto!
Raadin kommentit
Laadukas tarinankerronta toimii jälleen kerran erinomaisesti. NAMS-tomaattien ominaisuudet vakuuttivat ja pysyvät mielessä hevi-osastolle asti.
Niinkin arkipäiväisestä tuotteesta kuin tomaatista on tehty mainonnalla kiinnostava.
Spottiin on helppo samaistua. Kuka nyt ei olisi pettynyt talvella tomaattien heikkoon makuun.