Detur hioi mainosviestit timanttisiksi datan avulla
Tavoite
Detur halusi ymmärtää paremmin kohderyhmäänsä verkkosivukävijöiden kautta. Keitä kävijät ovat? Ketkä ostavat matkoja? Mitä kiinnostuksen kohteita kävijöillä on? Miten he käyttävät mediaa? Ja ennen kaikkea miten tätä tietoa voisi käyttää vaikuttavampaan digitaaliseen markkinointiin.
Ratkaisu
Päädyimme hyödyntämään Sanoman Yleisöreportteri-palvelua. Vertasimme Deturin verkkosivukävijöistä saatavaa dataa Sanoman tekemään mediankäyttösegmentointi- sekä Atlas-tutkimusdataan. Analysoimme dataa sivuston kävijöistä asentamalla Deturin sivustolle seurannan. Dataa tutkittiin yhden kuukauden ajalta.
Löydökset
Seurannan avulla saimme selville mm. että:
-
suuret ikäluokat (45+) korostuivat kävijöissä ja nuoremmat ikäryhmät alikorostuivat
-
valtaosa kävijöistä tuli pääkaupunkiseudun ulkopuolelta
-
yleisö oli selvästi hintatietoista
-
kävijöissä korostui vahvasti kaksi Sanoman mediankäyttösegmenttiä: uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat. Nämä kaksi segmenttiä olivat myös kooltaan sivuston isoimmat käyttäjäryhmät. Mediankäyttösegmenteistä voit lukea lisää täältä.
Hyödyntämällä Atlas- ja mediankäyttösegmentointidataa pääsimme pureutumaan vielä syvemmälle siihen keitä verkkosivukävijät ovat, mitkä asiat heitä kiinnostavat ja mitä medioita he kuluttavat. Uteliaat suunnannäyttäjät ja vakiintuneet arjesta nauttijat poikkeavat toisistaan hyvin paljon. Demografiat, kiinnostuksen kohteet ja elämän motivaattorit ovat näissä ryhmissä hyvin erilaisia. Utelias suunnannäyttäjä on median suurkuluttaja, jonka tavoittaa parhaiten mobiilin ääreltä, niin some- kuin muiden digitaalisten sisältöjen parista. Vakiintunut arjesta nauttija on taas kiinnostunut digitaalisista uutissivuista ja viihtyy erityisesti TV-ohjelmien ja painettujen lehtien parissa.
Kohderyhmiä tulisikin puhutella eri tavoin, jotta mainonnan sisältö olisi kohderyhmille mahdollisimman relevanttia ja kiinnostavaa.
Utelias suunnannäyttäjä
-
Kohderyhmän koko: 412 000
-
Elämän motivaattorit: huolettomuus, itsensä hemmottelu, juhliminen
-
Matkan valintaperusteet: matkan hinta, äkkilähdöt
-
Mediankäytön motiivit: halu olla mukana menossa, osallistuminen, viihtyminen
Esimerkki uteliaille suunnannäyttäjille räätälöidystä mainoksesta.
Esimerkki vakiintuneille arjesta nauttijoille räätälöidystä mainoksesta.
Vakiintunut arjesta nauttija
- Kohderyhmän koko: 527 000
- Elämän motivaattorit: tavallinen hyvä arki, hyvä uni & lepo, onnellisuus
- Matkan valintaperusteet: matkan hinta, majoituksen mukavuudet
- Mediankäytön motiivit: arjessa viihtyminen, positiivisuus, luotettavuus
Mainonnan kohdentaminen digitaalisesti uteliaille suunnannäyttäjille ja vakiintuneille arjesta nauttijoille on varsin helppoa, koska ne löytyvät ostettavina kohderyhminä Sanoman verkostosta. Nämä kohderyhmät ovat potentiaalisia matkan ostajia pidemmällä aikavälillä, joten näihin kannattaakin vaikuttaa brändillisellä kulmalla heitä kiinnostavilla viesteillä. Lähemmäs itse matkan ostoa päästään yhdistämällä segmentit matkailun kiinnostus – kohdennukseen sekä hyödyntämällä matkailun ostoaie –kohdennusta.
Mediankäyttösegmentoinnista selvisi myös että vakiintuneet arjesta nauttijat viihtyvät erityisesti TV ohjelmien ja sanomalehtien parissa. Heitä olisikin hyvä tavoitella myös näistä medioista, jotta varmistetaan tämän kohderyhmän riittävän laaja tavoittaminen.
-
Tunne verkkosivukävijäsi. Kun tunnet kävijät paremmin, voit kohdentaa mainontaa tehokkaammin ja räätälöidä viestit kohderyhmiä kiinnostaviksi
-
Räätälöi ja kohdenna. Sama viesti mainonnassa ei toimi kaikille. Puhuttele kohderyhmiä heille merkityksellisillä asioilla
-
Hyödynnä dataa monipuolisesti. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan useita datalähteitä, jotta saat riittävän ymmärryksen kohderyhmistäsi
-
Huomioi monikanavaisuus. Varmista kohderyhmän riittävä tavoittavuus läpi mediaryhmien. Monikanavaisuus myös tutkitusti lisää mainonnan tehoa.
Tämä on vain yksi esimerkki siitä, miten voimme hyödyntää dataa asiakkaidemme hyväksi. Kerro meille tavoitteistasi ja tarpeistasi. Mietitään yhdessä, miten saamme datamme valjastettua palvelemaan juuri sinun tarpeitasi.
Sanoman verkosto:
-
260 milj. – joka viikko verkostomme kautta kertyy lähes 260 000 000 sivulatausta
-
Yli 300 valmista kohderyhmää - löydämme oikeat yleisöt juuri sinun tarpeisiisi