Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista

Näin kirjoitat hyvän Effie-kilpailutyön

Tarja Virmalan dos and don’ts
Tarja Virmala
23.8.2019
Jaa:FacebookXLinkedin

Sinä olet markkinoinnin huippuammattilainen ja sinulla on loistava Effie-case mielessäsi. Loistavassa markkinoinnissa perehdytään ensin asiakkaan lähtötilanteeseen ja yritysympäristöön. Sen jälkeen määritellään kohderyhmä, tavoitteet, mittarit ja budjetti. Kaikki menestyminen perustuu luovaan strategiseen näkemykseen ja hyvin johdettuun luovaan toteutukseen. Toteutuksen jälkeen tarkistetaan tulokset ja verrataan niitä tavoitteisiin.

Ja sitten tämä kaikki pitää kirjoittaa paperille. Kun kirjoitat, mieti seuraavia asioita:

Muista kohderyhmä. Kirjoitat markkinoinnin huippuammattilaisille. He tietävät markkinoinnista paljon ja ymmärtävät sitä. Jätä kaikki epäolennainen ja itsestään selvä pois. Jokainen lyhennetty sekunti tuomariston ajasta parantaa mahdollisuuksiasi.

Tuomaristolla on hirveästi luettavaa ja vähän aikaa. Sellainen kilpailutyö, josta olennainen erottuu helposti, pärjää paremmin kuin vaikeaselkoinen. Lyhennä, lyhennä ja lyhennä. Saksi pois kaikki, millä ei ole merkitystä.

Kirjoitat raporttia, et markkinoinnin hienoa tarinaa. Totta kai haluaisit runoilla ja maalailla, mutta tässä kisassa pärjäävät nopeat olennaisen esittäjät. Raili Raportintekijä asuu kaukana markkinoinnin luovasta suunnittelijasta, mutta yritä edes vähän leikkiä häntä.

Kuvaa tavoitteet selkeästi: liikevaihdon kasvu 5 miljoonaa euroa, tunnettuuden nousu 30 prosentista 60 prosenttiin. Numerot päihittävät korulauseet. Ajattele enemmän Exceliä kuin öljyväripalettia.

Jos sanot, että tulokset olivat huikeat, perustele se heti perään faktoin: montako euroa, montako uutta asiakasta, paljonko uusintaostoja, montako uutta kävijää.

Muista, että markkinointi on välillisten vaikutusten maksimointia. Anna lukijan havaita näyttämistäsi faktoista, että tulokset ylittivät odotukset. Jos vain kirjoitat ilman näyttöjä, että tulokset ylittivät odotukset, tuomari ei usko sinua.

Varo ylisanoja, ne vähentävät uskottavuutta. Älä käytä ainakaan sanoja huikea, uskomaton, ennennäkemätön, älytön, järisyttävä, hulppea, mieletön. Effie-kisatyön kirjoittaminen on raportin tekemistä, ei hehkutusta. Tuomarin järisyttävä fiilis työsi mahtavuudesta syntyy jäätävistä faktoista, numeroista. 

Muista, että lukijan lyhytkestoiseen muistiin mahtuu kerralla vain yhdeksän sanaa. Jos kirjoitat 35 sanan virkkeen, tuomari ei enää puolivälissä muista, mitä alussa sanottiin. Se saattaa viedä sinulta mahdollisuuden pystiin. Älä kirjoita yhtään yli 12 sanan virkettä.

Mene suoraan asiaan, äläkä jaarittele. Tuomarilla on ehkä kaksi tuntia aikaa lukea ja yli 10 kisatyötä luettavana. Armahda häntä.

Kirjoita suomea, jos vaan suinkin pystyt. Vierasperäiset ammattislangit ovat markkinoinnin ammattilaisille tuttuja, mutta heidän äidinkielensä on kuitenkin suomi.

Ja lopuksi. Jos asiantuntija on oman osaamisensa huipulla, hän osaa tiivistää ja kiteyttää. Näytä se. Selkeästi kirjoitettu on selkeästi ajateltu. Selkeällä ajattelulla on paremmat mahdollisuudet pärjätä kuin sekavalla.

Ja jos haluat apua, soita.

Tarja Virmala
toimitusjohtaja, MTL

Lue lisää – Effie Awards Finland

Tagit

Vieraskynä Effie

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland