Aku Ankka tavoittaa lähes puoli miljoonaa lukijaa
Aku Ankan keskimääräistä numeroa lukee 227 000 3−
Tytöt kokevat ajankäytön videoihin, someen ja musiikin kuunteluun lisääntyneen eniten verrattuna edelliseen vuoteen. Pojat käyttävät vastaavasti enemmän aikaa videoiden katseluun, someen ja pelien pelaamiseen.
7–10-vuotiaat käyttävät edellistä vuotta enemmän aikaa lukemiseen, liikuntaan ja urheiluun sekä videoiden katseluun. 11–13-vuotiaiden ajankäytössä on lisääntynyt eniten videoiden katselu sekä somen ja suoratoistopalvelujen käyttö. Vanhimmalla ikäryhmällä, 14–16-vuotiailla, on vuoden aikajänteellä kasvanut eniten somen ja suoratoistopalvelujen käyttö sekä musiikin kuuntelu.
Lukemisen suosio on kasvanut hieman edellisestä, vuonna 2021 tehdystä tutkimuksesta. Pelaamisen suosio on vastaavasti vähentynyt.
Oma puhelin löytyy lähes kolmelta neljästä 3−16-vuotiaasta. 8 vuotta täyttäneissä puhelin on jo yli 90 prosentilla ikäryhmästä. Oman tai perheen käytössä olevan tabletin omistus on laskenut vuosittain. Kellopuhelin löytyy jo 9 prosentilta lapsista ja nuorista.
Jäätelöt, makeiset ja muut herkut ovat lasten tärkein omien rahojen käyttökohde. Pojat ostavat tietokoneeseen ja peleihin liittyviä asioita tyttöjä useammin. Tyttöjen ostoksissa korostuvat vaatteet, kengät, korut ja hiuskoristeet. Selvästi eniten oman rahan käyttökohteita on 13–16-vuotiailla.
Lähteet: Yippee 2024, Kantar Media Finland ja KMT 2023
Katso myös:
Miten markkinoida Z-sukupolvelle?
Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä