Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä
Tavoitteena tehdä erottuvaa markkinointia
Lohjan kaupunki halusi tehdä 700-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi erikoista ja tavallisuudesta poikkeavaa markkinointia, jolla voisi tiedottaa juhlavuodesta, mutta ennen kaikkea mainostaa Lohjaa sekä houkuttelevana matkailukohteena että potentiaalisena asuinpaikkana kaikille suomalaisille.
Ratkaisuna oma erikois-Aku
Lohjasta tuli Suomessa historian ensimmäinen kunta, joka sai oman erikois-Akun. 16-sivuinen mainosliite painettiin Aku Ankka -viikkolehden väliin, ja lisäksi mainosliitettä painettiin 50 000 kappaletta Lohjan omaan käyttöön.
Tavoitteena oli Aku Ankan avulla tavoittaa laajasti suomalaiset ympäri maan sekä etenkin lapsiperheet. Erillispainos taas oli markkinoinnillinen täsmäisku jaettavaksi kaupungin tapahtumissa, kirjastossa, asiakaspalvelussa ja matkailupalveluissa.
Mainosliitteen kansi piirrätettiin ankkataiteilija Kari Korhosella, ja se on täynnä viittauksia Lohjan kaupunkiin. Itse liitteen sisällössä kerrottiin Lohjasta kaupunkina, kirjasto kannusti lukijoita lukuhaasteeseen ja yhdellä aukeamalla esiteltiin yhteensä kymmenen Lohjan elämystä, nähtävyyttä tai aktiviteettia. Liitteen lopussa testattiin lukijan Lohja-tietoutta 10 kysymyksen visalla.
Puolet mainosliitteen sisällöstä oli teemaan sopivaa ankka-sarjakuvaa. Joukossa oli myös Lohjan kaksikielisyyden vuoksi ruotsiksi kuplitettu tarina sekä Lohjan murteelle käännetty yksisivuinen seikkailu. Liitteen takakannen kruunasi Lohjan oma mainos.
Tuloksena poikkeuksellista näkyvyyttä
Kampanja huomioitiin poikkeuksellisesti valtakunnallisessa mediassa. YLE julkaisi uutisen ja toteutus nostettiin esille lisäksi muun muassa Länsi-Uusimaassa ja Hämeen Sanomissa.
"Lohjalle lompsis" -mainosliite tavoitti 539 000 suomalaista kautta maan. Pääpaino oli lapsiperheissä. Lohjan kannalta tärkein kohderyhmä, eli lapset ja heidän vanhempansa, tavoitettiin erinomaisesti, sillä Aku Ankalla on 3–14-vuotiaita lukijoita 245 000 ja 25–44-vuotiaita aikuislukijoita 106 000.
Lisäksi 50 000 kappaleen erillispainoksella tavoitettiin sekä lohjalaiset että Lohjalla vierailleet matkailijat.
Digitaalinen mainosliite on kerännyt akuankka.fissä lähes 25 000 sivukatselua, mikä tekee siitä yhden suosituimmista sarjakuvapaketeista ei-kaupallisiinkin sisältöihin verrattuna. Lohja-visaa on katsottu lähes 10 000 kertaa ja tehty loppuun 5 780 kertaa.
Aku Ankan irtonumero 19/24 revittiin käsistä Lehtipisteissä, ja se myytiin loppuun monissa pääkaupunkiseudun myyntipaikoissa. Kyseistä lehteä myytiin peräti 142,77 % enemmän kuin keskivertoa Aku Ankan irtonumeroa viimeisen kalenterivuoden ajalla.
Sosiaalisessa mediassa Lohja-visaa mainostaneet postaukset tavoittivat Aku Ankan Facebookissa ja Instagramissa yhteensä 36 600 käyttäjää.
Kampanja tavoitti laajasti sekä suomalaiset että lohjalaiset, ja yhteistyöstä on kiirinyt ainoastaan positiivista palautetta.
Printtimainontaa tuettiin myös monimediaisella kampanjoinnilla, jolla on saatu aktivoitua lukijoita ja potentiaalisia Lohjan-kävijöitä monessa eri kanavassa.
Aku Ankka tarjoaa täysin uniikin ympäristön tavoittaa halutulla viestillä yli puoli miljoonaa suomalaista − ennen kaikkea hauskalla ja opettavalla tavalla, sarjakuvan, nokkelan kielen ja huvittavan havainnollistavan kuvituksen keinoin.
Lohjan 700-vuotisjuhlavuoden kunniaksi haluttiin luoda jotain ainutlaatuista, mitä ei ole aiemmin tehty. Kampanjan taustalla oli tavoite sitoa Lohja arvokkaaseen ja positiiviseen Aku Ankka -brändiin, joka ilahduttaa ja yhdistää eri sukupolvia.
539 000
Liite tavoitti 539 000 suomalaista
142,77 %
Lehteä myytiin 142,77 % enemmän kuin keskivertoa Aku Ankan irtonumeroa.
25 000
Digitaalinen mainosliite on kerännyt akuankka.fissä lähes 25 000 sivukatselua.
Palkittu markkinointiteko
Lohjalle lompsis -erikoisliite voitti Aikakausmedia Edit-kilpailussa Vuoden aikakausmedia -sarjan. Kansainvälisessä Native Adverting Awards -kilpailussa liite voitti kultaa Best use of print media -sarjassa. Kuntaviestinnän SM-kilpailujen Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa Lohjalle lompis ylsi finaaliin.
Kiinnostuitko Aku Ankan erikoisratkaisuista?
Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.
Katso myös:
Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä
Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa