Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

Lohja teki ensimmäisenä kaupunkina historiaa ja panosti aikakausmediakampanjaan, jollaista ei oltu aiemmin tehty.
7.6.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Tavoitteena tehdä erottuvaa markkinointia

Lohjan kaupunki halusi tehdä 700-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi erikoista ja tavallisuudesta poikkeavaa markkinointia, jolla voisi tiedottaa juhlavuodesta, mutta ennen kaikkea mainostaa Lohjaa sekä houkuttelevana matkailukohteena että potentiaalisena asuinpaikkana kaikille suomalaisille.

Ratkaisuna oma erikois-Aku

Lohjasta tuli Suomessa historian ensimmäinen kunta, joka sai oman erikois-Akun. 16-sivuinen mainosliite painettiin Aku Ankka -viikkolehden väliin, ja lisäksi mainosliitettä painettiin 50 000 kappaletta Lohjan omaan käyttöön.

Tavoitteena oli Aku Ankan avulla tavoittaa laajasti suomalaiset ympäri maan sekä etenkin lapsiperheet. Erillispainos taas oli markkinoinnillinen täsmäisku jaettavaksi kaupungin tapahtumissa, kirjastossa, asiakaspalvelussa ja matkailupalveluissa.

Mainosliitteen kansi piirrätettiin ankkataiteilija Kari Korhosella, ja se on täynnä viittauksia Lohjan kaupunkiin. Itse liitteen sisällössä kerrottiin Lohjasta kaupunkina, kirjasto kannusti lukijoita lukuhaasteeseen ja yhdellä aukeamalla esiteltiin yhteensä kymmenen Lohjan elämystä, nähtävyyttä tai aktiviteettia. Liitteen lopussa testattiin lukijan Lohja-tietoutta 10 kysymyksen visalla.

Puolet mainosliitteen sisällöstä oli teemaan sopivaa ankka-sarjakuvaa. Joukossa oli myös Lohjan kaksikielisyyden vuoksi ruotsiksi kuplitettu tarina sekä Lohjan murteelle käännetty yksisivuinen seikkailu. Liitteen takakannen kruunasi Lohjan oma mainos.

Tuloksena poikkeuksellista näkyvyyttä

Kampanja huomioitiin poikkeuksellisesti valtakunnallisessa mediassa. YLE julkaisi uutisen ja toteutus nostettiin esille lisäksi muun muassa Länsi-Uusimaassa ja Hämeen Sanomissa.

"Lohjalle lompsis" -mainosliite tavoitti 539 000 suomalaista kautta maan. Pääpaino oli lapsiperheissä. Lohjan kannalta tärkein kohderyhmä, eli lapset ja heidän vanhempansa, tavoitettiin erinomaisesti, sillä Aku Ankalla on 3–14-vuotiaita lukijoita 245 000 ja 25–44-vuotiaita aikuislukijoita 106 000.

Lisäksi 50 000 kappaleen erillispainoksella tavoitettiin sekä lohjalaiset että Lohjalla vierailleet matkailijat.

Digitaalinen mainosliite on kerännyt akuankka.fissä lähes 25 000 sivukatselua, mikä tekee siitä yhden suosituimmista sarjakuvapaketeista ei-kaupallisiinkin sisältöihin verrattuna. Lohja-visaa on katsottu lähes 10 000 kertaa ja tehty loppuun 5 780 kertaa. 

Aku Ankan irtonumero 19/24 revittiin käsistä Lehtipisteissä, ja se myytiin loppuun monissa pääkaupunkiseudun myyntipaikoissa. Kyseistä lehteä myytiin peräti 142,77 % enemmän kuin keskivertoa Aku Ankan irtonumeroa viimeisen kalenterivuoden ajalla.

Sosiaalisessa mediassa Lohja-visaa mainostaneet postaukset tavoittivat Aku Ankan Facebookissa ja Instagramissa yhteensä 36 600 käyttäjää. 

Kampanja tavoitti laajasti sekä suomalaiset että lohjalaiset, ja yhteistyöstä on kiirinyt ainoastaan positiivista palautetta. 

Printtimainontaa tuettiin myös monimediaisella kampanjoinnilla, jolla on saatu aktivoitua lukijoita ja potentiaalisia Lohjan-kävijöitä monessa eri kanavassa.

Aku Ankka tarjoaa täysin uniikin ympäristön tavoittaa halutulla viestillä yli puoli miljoonaa suomalaista − ennen kaikkea hauskalla ja opettavalla tavalla, sarjakuvan, nokkelan kielen ja huvittavan havainnollistavan kuvituksen keinoin.

Roosa-Maria Kylli
Viestintäkoordinaattori
Lohjan kaupunki

Lohjan 700-vuotisjuhlavuoden kunniaksi haluttiin luoda jotain ainutlaatuista, mitä ei ole aiemmin tehty. Kampanjan taustalla oli tavoite sitoa Lohja arvokkaaseen ja positiiviseen Aku Ankka -brändiin, joka ilahduttaa ja yhdistää eri sukupolvia.

Evita Malm
Viestintä- ja markkinointipäällikkö
Lohjan kaupunki

539 000  

Liite tavoitti 539 000 suomalaista. 

142,77 %  

Lehteä myytiin 142,77 % enemmän kuin keskivertoa Aku Ankan irtonumeroa.

25 000  

Digitaalinen mainosliite on kerännyt akuankka.fissä lähes 25 000 sivukatselua.

Palkittu markkinointiteko

Lohjalle lompsis -erikoisliite voitti Aikakausmedia Edit-kilpailussa Vuoden aikakausmedia -sarjan. Kansainvälisessä Native Adverting Awards -kilpailussa liite voitti kultaa Best use of print media -sarjassa. Kuntaviestinnän SM-kilpailujen Vuoden viestintäkampanja -kategoriassa Lohjalle lompis ylsi finaaliin. 

Kiinnostuitko Aku Ankan erikoisratkaisuista?

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai ota yhteyttä.

Katso myös: 

Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa

 

Tagit

Aikakausmedia Printtiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kolmen uutuusoluen sarja löysi ostajakuntansa Sanoma kanavien kautta: ”Luvut ovat olleet huimia”

    Julkaistu
    30.10.2025
    Kuopiolainen pienpanimo Rock Paper Scissors (RPS) Brewing Co hyödynsi Sanoman monikanavaista markkinointia uutuusoluiden lanseeraamiseen.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • Metsätilat.fi lanseerasi Hintakompassi-palvelun Sanoman monikanavaisen ratkaisun avulla − kiinnostus heräsi kautta maan

    Julkaistu
    13.5.2025
    Radiokampanjalla kasvatettiin tunnettuutta, digikampanjalla ohjattiin tutustumaan digitaaliseen arviointipalveluun.
    Lue asiakastarina
  • Kirkon Ulkomaanavun joulukeräys innosti lahjoittamaan Ukrainan lapsille

    Julkaistu
    27.3.2025
    Sanoman alueelliset ja paikalliset lehdet tavoittivat laajasti kiinnostunutta kohderyhmää.
    Lue asiakastarina
  • Eckerö Line ja Me Naiset tarjoavat inspiraatiota ja hyvää mieltä kevääseen

    Julkaistu
    24.3.2025
    Ainutlaatuinen yhteistyö koostuu risteilyn sisältöyhteistyöstä, printti- ja digimainonnasta sekä radiopromootiosta.
    Lue asiakastarina
  • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

    Julkaistu
    13.3.2025
    Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Tampereen keskustan erikoisliikkeiden asiakasvirrat kasvuun monimediallisella kampanjakokonaisuudella

    Julkaistu
    20.1.2025
    Alueellinen printti-, digi- ja radiokampanja herätti kiinnostuksen Tampereen keskustan kivijalkaliikkeitä kohtaan.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland