Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa
Hammashoidon, ksylitolipurukumin ja hymyilyn ilosanomaa tuotiin esille 16-sivuisella info-, tehtävä- ja viihdeliitteellä suoraan Aku Ankan kohderyhmään. Kampanja jatkui myös digin ja somen puolella. Hymynokat-liite jaettiin lehden välissä kaikille Aku Ankan tilaajille ja Cloetta tilasi siitä myös lisäpainoksen omaan käyttöönsä.
”Haluamme puhua Jenkin kanssa hammasterveyden puolesta sekä muistuttaa ihmisiä ksylitolin käytön hyödyistä. Yksi tärkeä kohderyhmämme on lapsiperheet. Koska Aku Ankka on tosi suosittu lehti lapsiperheiden keskuudessa, Aku Ankan liite sopii tähän tarkoitukseen erittäin hyvin. Halusimme tuoda esiin hammasterveyden asiaa viihdyttävällä ja hauskalla tavalla”, Jenkki-brändistä Cloettalla vastaava Sanna Teräväinen kertoo.
Liite on saanut runsaasti positiivista palautetta
Terveysalan ammattilaiset ovat tilanneet paljon Hymynokat-liitettä, ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta.
”Lapsiperheiden lisäksi toinen kohderyhmämme on terveysalan ammattilaiset, ennen kaikkea suuhygienistit, hammashoitajat, hammaslääkärit ja terveydenhoitajat. He ovat ottaneet tämän liitteen todella hyvin vastaan ja jakaneet sitä lapsiperheille. Aku Ankan sivuillakin ollutta digitestiä on tehty ihan mukavasti, ja olen käyttänyt sitä luentojen yhteydessä kevennyksenä. Ammattilaiset ovat voineet itsekin testata, ovatko he hampaiden hoitajina Mikki Hiiri vai kenties Iines Ankka”, ksylitolitiedottaja Milla Vihanto Cloettalta kertoo.
Kampanjatutkimuksen mukaan kampanjan pääviesti, eli hampaiden hoito ksylitolipurukumilla, oli otettu oikein hyvin vastaan ja ymmärretty.
”Kokonaisuutta oli tekemässä tosi hyvä porukka. Oli kiva tehdä, kun oli hyvä henki ja meininki. Toiminta oli joustavaa ja tehokasta ja olimme yhtä tiimiä kaikki. Yhteinen tavoite ymmärrettiin hyvin”, Vihanto kiittää.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen perusteella liitteen huomioarvo oli merkittävästi keskiarvoa korkeampi.
”Olimme oikein tyytyväisiä. Sanomalta välittyi avoin toimintatapa ja kulttuuri sekä innostusta aiheeseen. Saimme paljon ideoita ja apuja luovaan prosessiin. Hymynokat-liite on toimivan yhteistyön tulos”, Teräväinen toteaa.
”Aku Ankka lehtenä ja brändinä on suosittu Suomessa, ja Jenkki on suomalaisten rakastama purukumibrändi. Kahden ikonisen brändin yhteistyö on tässä kiinnostavaa. Aku Ankka lehtenä ja hahmona on todella hyvä yhteistyökumppani ajamaan meille tärkeitä hammasterveysteemoja.”
Liitteen piirrokset ovat originelleja tuotoksia Aku Ankan piirtäjä Kari Korhosen kynästä.
Tuottajan näkökulmasta projekti oli innostava.
"Kaikki sujui todella hyvin. Pääsimme aina nopeasti yhteisymmärrykseen ja sain kysymyksiini vastaukset cloettalaisilta saman tien – siitä kiitos heille! Tämä tuotanto oli tosi hauska myös siksi, että pääsin kirjoittajana vaihtamaan hetkeksi maisemaa, eli sukeltamaan ankkamaailmaan ja miettimään miten kukin hahmo puhuu ja käyttäytyy", luova tuottaja Suvi Laine kertoo.
Tavoite
Kampanjassa haluttiin tuoda esiin hammasterveyden, ksylitolipurukumin ja hymyilyn ilosanomaa viihdyttävällä ja hauskalla tavalla lapsiperheiden kohderyhmälle.
Toteutus
16-sivuisessa Aku Ankka -liitteessä jaettiin hampaidenhoidon ja ksylitolin ilosanomaa. Liite jaettiin kaikille Aku Ankan tilaajille (680 000 lukijaa). Lisäksi Cloetta tilasi siitä myös lisäpainoksen omaan käyttöönsä. Kampanja jatkui myös digin ja somen puolella: Aku Ankan sivuille rakennettu hymytesti avattiin noin 10 000 kertaa ja jaettiin somessa yli 200 kertaa.
Tulokset
Mainonnan vaikuttavuustutkimus toteutettiin verkossa Aku Ankka -lehden lukijaprofiilia edustavassa lukijapaneelissa 1.11.−6.11.2019.
Jenkki-purukumin mainosliite tavoitti lukijat keskimääräistä paremmin: yli yhdeksän kymmenestä oli huomannut liitteen ja tutustui siihen.
Keskimääräistä harvempi katsoi kuuluvansa kohderyhmään. Avoimista kysymyksistä käy ilmi, että liitteen koettiin olevan lapsille suunnattu. Aikuiset vastaajat eivät ehkä tämän takia itse kokeneet kuuluvansa kohderyhmään. Tästä huolimatta kuudella kymmenestä lukijasta kasvoi sekä ostoaikomus että positiivinen mielikuva brändistä. Kolmella lukijalla kymmenestä kasvoi kiinnostus tuotetta kohtaan.
Mainosliite sai kiitosta siitä, että se onnistui erityisen hyvin erottautumaan muusta lehtimainonnasta. Tähän lisäksi se koettiin hauskaksi ja viihdyttäväksi ja antavan hyvin tietoa. Huomioarvo 94 % on paljon keskimääräistä korkeampi.
Jenkki-liite tavoitti digimuodossa Akuankka.fi:n kautta noin 8 000 eri lukijaa. Kaupallista liitettä luettiin Aku Ankan sivujen kautta yhtä paljon kuin vastaavanlaisia ei-kaupallisia lukupaketteja.
Saimme paljon ideoita ja apuja luovaan prosessiin. Hymynokat-liite on toimivan yhteistyön tulos. Aku Ankka lehtenä ja hahmona on todella hyvä yhteistyökumppani ajamaan Jenkki-brändille tärkeitä hammasterveysteemoja.
Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava makeistalo. Cloetta on ksylitolituotteillaan terveiden hampaiden asialla. Jenkki ja Läkerol Dents ovat vaikuttaneet suun hyvinvointiin jo vuosikymmenien ajan.