Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Hymynokat-liite välitti hammasterveyden ilosanomaa

Cloettan Jenkki-purukumille tuotettiin oma räätälöity Aku Ankka -liite, joka käsitteli ankkamaisella otteella Jenkki-brändille tärkeitä asioita ja arvoja.
Aku Ankka Hymynokat artikkelikuva
15.4.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Hammashoidon, ksylitolipurukumin ja hymyilyn ilosanomaa tuotiin esille 16-sivuisella info-, tehtävä- ja viihdeliitteellä suoraan Aku Ankan kohderyhmään. Kampanja jatkui myös digin ja somen puolella. Hymynokat-liite jaettiin lehden välissä kaikille Aku Ankan tilaajille ja Cloetta tilasi siitä myös lisäpainoksen omaan käyttöönsä.

”Haluamme puhua Jenkin kanssa hammasterveyden puolesta sekä muistuttaa ihmisiä ksylitolin käytön hyödyistä. Yksi tärkeä kohderyhmämme on lapsiperheet. Koska Aku Ankka on tosi suosittu lehti lapsiperheiden keskuudessa, Aku Ankan liite sopii tähän tarkoitukseen erittäin hyvin. Halusimme tuoda esiin hammasterveyden asiaa viihdyttävällä ja hauskalla tavalla”, Jenkki-brändistä Cloettalla vastaava Sanna Teräväinen kertoo.

Liite on saanut runsaasti positiivista palautetta

Terveysalan ammattilaiset ovat tilanneet paljon Hymynokat-liitettä, ja se on saanut runsaasti positiivista palautetta.

”Lapsiperheiden lisäksi toinen kohderyhmämme on terveysalan ammattilaiset, ennen kaikkea suuhygienistit, hammashoitajat, hammaslääkärit ja terveydenhoitajat. He ovat ottaneet tämän liitteen todella hyvin vastaan ja jakaneet sitä lapsiperheille. Aku Ankan sivuillakin ollutta digitestiä on tehty ihan mukavasti, ja olen käyttänyt sitä luentojen yhteydessä kevennyksenä. Ammattilaiset ovat voineet itsekin testata, ovatko he hampaiden hoitajina Mikki Hiiri vai kenties Iines Ankka”, ksylitolitiedottaja Milla Vihanto Cloettalta kertoo.

Kampanjatutkimuksen mukaan kampanjan pääviesti, eli hampaiden hoito ksylitolipurukumilla, oli otettu oikein hyvin vastaan ja ymmärretty.

”Kokonaisuutta oli tekemässä tosi hyvä porukka. Oli kiva tehdä, kun oli hyvä henki ja meininki. Toiminta oli joustavaa ja tehokasta ja olimme yhtä tiimiä kaikki. Yhteinen tavoite ymmärrettiin hyvin”, Vihanto kiittää.

Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen perusteella liitteen huomioarvo oli merkittävästi keskiarvoa korkeampi.

”Olimme oikein tyytyväisiä. Sanomalta välittyi avoin toimintatapa ja kulttuuri sekä innostusta aiheeseen. Saimme paljon ideoita ja apuja luovaan prosessiin. Hymynokat-liite on toimivan yhteistyön tulos”, Teräväinen toteaa.

”Aku Ankka lehtenä ja brändinä on suosittu Suomessa, ja Jenkki on suomalaisten rakastama purukumibrändi. Kahden ikonisen brändin yhteistyö on tässä kiinnostavaa. Aku Ankka lehtenä ja hahmona on todella hyvä yhteistyökumppani ajamaan meille tärkeitä hammasterveysteemoja.”

Liitteen piirrokset ovat originelleja tuotoksia Aku Ankan piirtäjä Kari Korhosen kynästä.

Tuottajan näkökulmasta projekti oli innostava. 

"Kaikki sujui todella hyvin.  Pääsimme aina nopeasti yhteisymmärrykseen ja sain kysymyksiini vastaukset cloettalaisilta saman tien – siitä kiitos heille! Tämä tuotanto oli tosi hauska myös siksi, että pääsin kirjoittajana vaihtamaan hetkeksi maisemaa, eli sukeltamaan ankkamaailmaan ja miettimään miten kukin hahmo puhuu ja käyttäytyy", luova tuottaja Suvi Laine kertoo.

Tavoite

Kampanjassa haluttiin tuoda esiin hammasterveyden, ksylitolipurukumin ja hymyilyn ilosanomaa viihdyttävällä ja hauskalla tavalla lapsiperheiden kohderyhmälle.

Toteutus

16-sivuisessa Aku Ankka -liitteessä jaettiin hampaidenhoidon ja ksylitolin ilosanomaa. Liite jaettiin kaikille Aku Ankan tilaajille (680 000 lukijaa). Lisäksi Cloetta tilasi siitä myös lisäpainoksen omaan käyttöönsä. Kampanja jatkui myös digin ja somen puolella:  Aku Ankan sivuille rakennettu hymytesti avattiin noin 10 000 kertaa ja jaettiin somessa yli 200 kertaa.

Case Aku Ankka Cloetta kollaasi

Tulokset

Mainonnan vaikuttavuustutkimus toteutettiin verkossa Aku Ankka -lehden lukijaprofiilia edustavassa lukijapaneelissa 1.11.−6.11.2019.

Jenkki-purukumin mainosliite tavoitti lukijat keskimääräistä paremmin: yli yhdeksän kymmenestä oli huomannut liitteen ja tutustui siihen.

Keskimääräistä harvempi katsoi kuuluvansa kohderyhmään. Avoimista kysymyksistä käy ilmi, että liitteen koettiin olevan lapsille suunnattu. Aikuiset vastaajat eivät ehkä tämän takia itse kokeneet kuuluvansa kohderyhmään. Tästä huolimatta kuudella kymmenestä lukijasta kasvoi sekä ostoaikomus että positiivinen mielikuva brändistä. Kolmella lukijalla kymmenestä kasvoi kiinnostus tuotetta kohtaan.

Mainosliite sai kiitosta siitä, että se onnistui erityisen hyvin erottautumaan muusta lehtimainonnasta. Tähän lisäksi se koettiin hauskaksi ja viihdyttäväksi ja antavan hyvin tietoa. Huomioarvo 94 % on paljon keskimääräistä korkeampi. 

Jenkki-liite tavoitti digimuodossa Akuankka.fi:n kautta noin 8 000 eri lukijaa. Kaupallista liitettä luettiin Aku Ankan sivujen kautta yhtä paljon kuin vastaavanlaisia ei-kaupallisia lukupaketteja.

Saimme paljon ideoita ja apuja luovaan prosessiin. Hymynokat-liite on toimivan yhteistyön tulos. Aku Ankka lehtenä ja hahmona on todella hyvä yhteistyökumppani ajamaan Jenkki-brändille tärkeitä hammasterveysteemoja.

Sanna Teräväinen
brand manager
Cloetta

 

Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava makeistalo. Cloetta on ksylitolituotteillaan terveiden hampaiden asialla. Jenkki ja Läkerol Dents ovat vaikuttaneet suun hyvinvointiin jo vuosikymmenien ajan.

Tagit

Aikakausmedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • Eckerö Line ja Me Naiset tarjoavat inspiraatiota ja hyvää mieltä kevääseen

    Julkaistu
    24.3.2025
    Ainutlaatuinen yhteistyö koostuu risteilyn sisältöyhteistyöstä, printti- ja digimainonnasta sekä radiopromootiosta.
    Lue asiakastarina
  • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

    Julkaistu
    13.3.2025
    Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

    Julkaistu
    7.6.2024
    Lohja teki ensimmäisenä kaupunkina historiaa ja panosti aikakausmediakampanjaan, jollaista ei oltu aiemmin tehty.
    Lue asiakastarina
  • Hammaslääkäriasema Helmiäinen otti Aamulehden natiiviartikkelit avuksi tunnettuuden kasvattamisessa

    Julkaistu
    18.9.2023
    ”Mainontaan laitettu raha on tullut asiakasvirtana moninkertaisesti takaisin”, kertoo Helmiäisen toimitusjohtaja Ville Männistö.
    Lue asiakastarina
  • Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

    Julkaistu
    13.9.2023
    ”Sanoman mediavalikko juuri tälle kohderyhmälle on vaikuttava”, sanoo markkinointipäällikkö Lotta Rechardt DNA:lta.
    Lue asiakastarina
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Julkaistu
    30.6.2023
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.
    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023
    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.
    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä Järvikylälle tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023
    Etusivut toivat huomioarvoa ja feed-pohjainen digikokosivu syvyyttä monimediakampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022
    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.
    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland