Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

Lapsiperheet ovat DNA:lle yksi tärkeä kohderyhmä.
”Ensiluuri on aihe, joka aina kiinnostaa lasten vanhempia. Vanhemmille se on ihan yhtä iso juttu kuin lapselle”, kertoo markkinointipäällikkö Lotta Rechardt DNA:lta.
Lapselle ensimmäistä puhelinta ostavia vanhempia tavoiteltiin kesällä 2022 näyttävällä erikoisartikkelilla HS.fi:ssä ja IS.fi:ssä, ja artikkeli julkaistiin kesällä 2023 uudestaan hieman päivitettynä.
Artikkelin taustalla on DNA:n koululaistutkimuksesta saatua dataa.
”Olemme tehneet koululaistutkimusta jo useiden vuosien ajan, ja halusimme tuoda tuloksia esiin uudenlaisella ja kiinnostavalla tavalla”, Lotta Rechardt kertoo.
Kun tuotantoon on panostettu, hyvää sisältöä kannattaa hyödyntää uudelleen. Mediapanostukset olivat hieman isommat kuin edellisellä kerralla, ja artikkeli saavutti huikeat lukijamäärät: 387 591 sivunäyttöä ja 147 248 kävijää.
Artikkelia nostettiin HS.fi:n etusivulla 8 päivän ajan ja HS Visio -osiossa se oli esillä 14 päivää. IS.fi:n etusivulla artikkelinosto oli päivän ajan ja 7 päivää IS Digitoday -osiossa.
”Sisältömarkkinoinnin kampanjat luovat mielikuvaa pidemmällä aikavälillä. Erikoisartikkeli oli osa lapsiperhekohderyhmälle suunnattua toimenpidepatteristoamme. Haluamme välittää sillä mutkattoman arjen mielikuvaa ja tuoda esiin arjen tilanteita, joihin ihmiset voivat samaistua. Vanhemmat joutuvat pelottavaan maailmaan, kun lapsi pääsee nettiin, alkaa pelailla ja lähetellä viestejä. Haluamme tarjota vanhemmille vertaistukea ja toimia digitulkkina.”
Aku Ankka -liite on herkullinen tapa viestiä
DNA:lle räätälöidyllä Aku Ankan liitteellä oli sama tavoite: toimia vanhemmille tukena ja kumppanina arjessa. DNA toteutti Aku Ankka -liitteen keväällä 2022 kolmannen kerran. Ensiluuri untuvikoille lähetettiin suorapostituksena sopivassa elämäntilanteessa oleviin perheisiin.
”Aku-liite on herkullinen tapa viestiä. Aku Ankka on arvostettu brändi, ja olemme mielellämme siinä mukana. Monikäyttöiseen liitteeseen saa sisällytettyä kivasti hyödyllistä infoa, ja se toimii myös lahjana. Liitettä on jaettu DNA-kaupoissa ja liittymiämme myyvissä liikkeissä”, Rechardt kertoo.
Ensiluuri untuvikoille voitti keväällä 2023 kultaa kansainvälisestä Native Advertising Awards -kilpailusta ja sai kunniamaininnan Edit-kilpailussa.
Printistä ei luonnollisesti saa suoraan dataa sitä, miten paljon sitä on luettu, mutta sosiaalisen median kautta on tullut positiivista palautetta.
DNA tekee Sanoman kanssa sisältömarkkinointia pienellä ja tiiviillä porukalla. Toiminta on Rechardtin mukaan rentoa ja mutkatonta.
Kun suunnittelimme sisältöjen tekemistä lapsiperheille, kävimme läpi eri toimijoita. Aloitimme Sanoman kanssa yhteistyön siksi, että saamme Sanomalta hyviä sisältöjä ja mediavalikko juuri tälle kohderyhmälle on vaikuttava.
”DNA on pitkäaikainen kumppanimme. Sisällöntuotannossa on tärkeintä yhteinen näkemys sisältöjen teemasta ja tavoitteista sekä siitä, kenelle sisältöä tehdään ja millaiseen mediaympäristöön. DNA:n kanssa yhteistyö sujuu erityisen hyvin, kun tekeminen on pitkäjänteistä ja avointa”, kertoo DNA:n asiakkuudesta vastaava Client Manager Satu Salminen Sanomalta.