Kirkon Ulkomaanavun joulukeräys innosti lahjoittamaan Ukrainan lapsille
Kirkon Ulkomaanavun joulukeräys 2024 keskittyi Ukrainan lasten auttamiseen. Miljoonat lapset Ukrainassa ovat joutuneet jättämään kotinsa ja keskeyttämään koulunkäyntinsä. Sota on tuhonnut tutun ja turvallisen.
”Kirkon Ulkomaanavun tuella kunnostetaan sodasta kärsineitä kouluja ja varustellaan koulujen pommisuojia niin, että niissä on voi opiskella ja oleilla ilmahälytysten aikana. Näin koulunkäynti voi jatkua, lapset voivat tavata toisiaan ja saada tukea sotatraumojen käsittelyyn. Kirkon Ulkomaanapu kouluttaa myös opettajia ja koulupsykologeja, ja tarjoaa lapsille psykososiaalista tukea. Lisäksi kouluihin ja päiväkoteihin toimitetaan muun muassa opiskelutarvikkeita, urheiluvälineitä ja generaattoreita”, kertoo Kirkon Ulkomaanavun markkinointi- ja varainhankintavastaava Eeva-Maria Laakso.
Lehdet tavoittivat yli puoli miljoonaa kontaktia
Yhdeksi Kirkon Ulkomaanavun joulukampanjan kanavaksi valikoituivat Sanoman alueelliset ja paikalliset lehdet: Aamulehti, Satakunnan Kansa Länsi-Suomi, jotka yhdessä tavoittivat 434 301 kontaktia, sekä paikallislehdet Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-lehti, Merikarvia-lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Raumalainen, Suur-Keuruu, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat ja Vekkari.
”Sodan aikana ja sen pitkittyessä suomalaiset ovat avanneet sydämensä ukrainalaisille. Yhä useampi haluaa ryhtyä tekoihin ja auttaa lapsia ja perheitä konkreettisesti. Valitsimme alueelliset ja paikalliset lehdet osaksi kampanjaa, jotta voisimme kertoa keräyksestä yhä laajemmalle. Printtilehdillä on vielä vakaa lukijakunta, joka nauttii paikallisista uutisista ja rauhallisesta paperilehden sisältöön tutustumisesta”, Laakso kertoo.
Inspiroivaa yhteistyötä
Joulukeräyksen hyvä tulos osoitti, että ihmiset todella haluavat auttaa. Apua Ukrainaan on joulun alla todella haluttu välittää eteenpäin luotettavan kumppanin avulla. Kirkon Ulkomaanapu on Suomen suurin kansainvälisen avun järjestö.
”Vaikka epävakaat olot ympäröivät myös suomalaisia, muistaa moni ehkä kuitenkin vielä ajan, jolloin myös me olemme vastaanottaneet apua”, Laakso toteaa.
Kampanjan päätavoitteena oli saada ihmiset lahjoittamaan Ukrainan hyväksi, mutta se muistutti myös siitä, että sota Ukrainassa jatkuu edelleen.
”Vaikka jatkuvat ikävät uutiset saattavat jo turruttaa, avuntarve Ukrainassa ei ole lakannut – päinvastoin.”
Yhteistyö Sanoman kanssa oli Laakson mukaan inspiroivaa.
”Koimme, että yhteyshenkilömme Sanomalla myötäelivät Ukrainan hätää ja halusivat aidosti etsiä meille ratkaisuja, joiden avulla tavoittaisimme ihmisiä, jotka halusivat lähettää joulutervehdyksen Ukrainan lapsille. Jokainen kädenojennus ja lahjoitus on tärkeä.”
Sanoman vahvuus on aito kiinnostus asiakkaan toimialaa kohtaan. Syvän ymmärryksen kautta löytyy kyky ehdottaa toimivia ratkaisuja laajasta mediapaletista. Olen myös kokenut, että olen yhteydessä aitoihin ihmisiin, en kasvottomaan koneeseen. Se on ollut arvokasta.”
Kiinnostuitko?
Uutismedia
Sanoman uutismedioilla tavoitat yleisön laadukkaassa ympäristössä, joka on mainostajalle turvallinen ja jossa mainonta koetaan positiivisena.