Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Brändi digitaalisen kaupan kasvattajana

Pitkällä aikavälillä brändi saattaa olla juuri se kilpailuetu, jolla tulevaisuuden kasvu rakennetaan, kirjoittaa Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja Ville Simola.
8.12.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Digitaalisen kaupan markkina kasvaa Suomessa ja oli kokonaisuudessaan vuoden 2021 jälkeen noin 13,3 miljardia euroa (Paytrail 2022). Vaikka pandemian tuoma kasvusysäys on väistynyt, verkko-ostoksia tehdään tutkimuksen mukaan kolmannes enemmän kuin ennen pandemiaa. Uusin eCommerce Europen tutkimus kertoo, että suomalaista 81 prosenttia kertoi ostaneensa tavaroita tai palveluita verkosta. Yrityspuolella yli 48 prosenttia suomalaisista jälleenmyyjistä myy tuotteita tai palveluita digitaalisissa jakelukanavissa. Eurooppalainen keskiarvo on 42 prosenttia.

Brändi on tärkein erottautumistekijä

Vaikka digitaalisen kaupan globaalin ja Suomen markkinan voidaan olettaa jatkavan kasvua pienen notkahduksen jälkeen, samaan aikaan myös kilpailu ja hintakisa kiristyvät. Markkinassa on jatkossa yhä useampi toimija kilpailemassa samoista asiakkaista ja toimialan muutokset, kuten uudet evästekäytännöt, haastavat markkinointia. Yritysten tulee jatkossa miettiä entistä enemmän tekijöitä, joilla erottua kilpailussa. Keinoja on varmasti monia, mutta pitkällä aikavälillä yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, on brändi.

Brändin voi kiteyttää mielikuvaksi asiakkaan silmissä. Hyvä ja onnistunut brändi ohjaa tekemistä ja valintoja sekä vaikuttaa siihen, miten koemme yrityksen tai sen tuotteet ja palvelut. Ennen kaikkea brändi vetoaa tunteisiin ja auttaa asiakkaan valintaa tuotteen lisäämisessä ostoskoriin. Usein kalliimman ostoksen tekemisessä valinta syntyy siitä, että jokin brändissä puhuttelee asiakasta. Amazonin perustaja Jeff Bezos on todennut brändin olevan se, miten ihmiset puhuvat sinusta, kun et ole paikan päällä.

Uskollisista asiakkaista kilpailuetua

Brändin kautta on mahdollista luoda arvoa verkossa asiakkaalle usealla tavalla, kuten esimerkiksi tuotevalikoiman, hinnan, tuotekuvauksien tai asiakaspalvelun kautta. Jos kuitenkaan tuotevalikoimalla tai hinnalla kilpaileminen ei ole mahdollista, on mahdollista erottautua markkinoimalla. Tämä ei välttämättä tarkoita massiivisen budjetin mediamainontaa, joskin välillä tulee olla rohkeutta myös panostaa isosti. Brändin rakentamisessa olennaisinta on tehdä jotain, jota kilpailijat eivät voi tai osaa tehdä. Tavoite kaikessa tekemisessä tulee olla asiakkaiden saaminen uskollisiksi ja ostamaan uudelleen, sillä vasta uskolliset asiakkaat muodostavat kilpailuedun.

Kun olen kysynyt yhteisömme jäseniltä, mitkä kotimaiset verkkokaupat ovat onnistuneet rakentamaan onnistuneen ja mieleenjäävän brändin, mainintoja saavat lähes aina Reima, Finnish Design Shop, Dick Johnson ja Varusteleka. Vahvasti kansainvälisellä kulmalla listalle nousevat frisbeegolfbrändi Discmania, trampoliinibrändi Acon sekä kenkäbrändi Vibae. Jokainen näistä on rakentanut brändiään omalla tyylillään, mutta kaikkia yhdistää se, että ne ovat ymmärtäneet brändin merkityksen liiketoiminnassa jo varhain ja rakentaneet brändiään systemaattisesti yrityksen arvojen, mission ja vision pohjalta. Jokainen näistä on pystynyt myös rakentamaan brändinsä ilman massiivisia budjetteja, joskin panostusten määrä on varmasti kasvanut yrityksen kasvun mukana.

Jääkö muistijälki luomatta?

Mainitut esimerkit ovat toistaiseksi vielä vähemmistö. Varsinkin digitaalisessa kaupassa on vallalla ajattelu, jossa panostukset kannattaa suunnata suoraan myynnin aktivointiin, jota on helpompi mitata ja saada aikaan tuloksia lyhyellä aikavälillä. Tässä piilee kuitenkin riski, että yrityksen tarina ja muistijälki jäävät luomatta, ja siten menetetään mahdollisuus tuoda asiakkaat ostoksille yhä uudestaan. Pitkällä aikavälillä brändi saattaa olla juuri se kilpailuetu, jolla tulevaisuuden kasvu rakennetaan.

Kun siis seuraavan kerran olet mukana yrityksenne markkinointibudjettiin liittyvässä keskustelussa, kehotankin pohtimaan kysymystä “miksi ostaisin tuotteitamme tai palveluitamme?” Jos vastaus ei ole selkeä tai tule niin sanotusti apteekin hyllyltä, se saattaa hyvinkin tarkoittaa sitä, että kannattaa panostaa enemmän brändiin.

Ville on Digital Commerce Finlandin toimitusjohtaja. Digital Commerce Finland rakentaa Suomeen maailman kilpailukykyisintä digitaalisen kaupan yhteisöä. Tervetuloa mukaan matkaan kasvattamaan suomalaista digitaalista kauppaa uusille kasvuluvuille!  
Sanoma on yksi Digital Commerce Finlandin perustajakumppaneista.

Lisää aiheesta: 

Brändin rakentaminen ja tunnettuus: mistä kestävä ja hyvä brändi ponnistaa?

Tutustu verkkokaupan toimialasivuihin

Tutustu Digital Commerce Finlandiin

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland