Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

CPC, CPM vai dynaaminen CPC? Tutustu display-mainonnan hinnoittelun tapoihin

Digimainonnan termiviidakko voi joskus hämmentää. Sanoman dataliiketoiminnan Business Manager Veli-Matti Nurmela avasi display-mainonnan eniten mietittävät lyhenteet, jotta juuri sinä voisit valita parhaan mahdollisen tavan tehdä tuloksellista digimainontaa.
1.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

CPM

CPM-pohjainen mainonta hinnoitellaan sen näyttökertojen mukaan. "CPM" on lyhenne sanoista "Cost Per Mille", eli mainonnan hinta tuhatta näyttökertaa kohti. Mainostaja maksaa siis tietyn hinnan tuhannesta mainosnäytöstä riippumatta siitä, klikkaavatko he mainosta vai ei.

CPM–hinnoiteltu mainonta on paras ratkaisu silloin, kun haluat tehdä brändimainontaa tai tavoittaa rajatun kohderyhmän tietyssä ajassa.

Esimerkki: Jos kohderyhmäsi on vaikkapa helsinkiläiset lapsiperheet, tulee sivun tavoitteisiisi päästäksesi tavoittaa 160 000 hengen kohderyhmästä vähintään puolet. Viestin läpimenon varmistamiseksi mainoksen tulee tavoittaa kohderyhmä viisi kertaa kahden viikon aikana, eli saavuttaa 400 000 näyttökertaa oikealle kohderyhmälle.

Tällöin CPM on sinulle paras hinnoittelutapa, sillä saat sen avulla juuri sen määrän näyttökertoja siinä ajassa, jonka tarvitset viestin läpimenoon.

CPC

CPC-pohjainen display-mainonta on kustannustehokas tapa ohjata liikennettä verkkosivustollesi ja se hinnoitellaan klikkausten määrän mukaan. CPC eli "Cost Per Click" tarkoittaa siis sitä, että mainostajana maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Mainosnäyttöjen määrään ei voi itse vaikuttaa, vaan mainontaa näytetään niin pitkään, että ostamasi klikkimäärä saadaan täyteen.

CPC-malli mahdollistaa myös mainosten suorituskyvyn tarkemman seurannan, koska maksat vain konkreettisista tuloksista, eli klikkauksista. Kun seuraat kampanjan tuloksia, asiakasymmärryksesi paranee. Lisäämällä kampanjaan useamman erilaisen mainosversion voit testata minkälaiset tuotelupaukset, kuvat tai muut tekstit vetoavat asiakaskuntaasi. Korkeampi klikkiprosentti viittaa kiinnostavampaan aineistoon ja kertoo, mikä asiakaskuntaasi oikeasti kiinnostaa.

CPC-malli tarjoaa mainonnalle monipuoliset kohdentamismahdollisuudet: voit tavoittaa haluamasi ihmiset tarkasti sijainnin, kiinnostuksen kohteiden, demografisten tietojen ja kontekstin perusteella. Kohdentaminen kannattaa silloin, kun haluat juuri tietynlaista liikennettä.

Esimerkki: Jos palvelusi on tarjolla vain tietyllä alueella, on loogista kohdentaa kampanja sinne. Jos taas tiedät, että sinkkutaloudet ovat sinulle tärkein asiakasryhmä, voit kohdentaa kampanjan vain heille.

Toisaalta liian tarkasti ei kannata kohdentaa. Algoritmit hakevat mainonnastasi kiinnostuneita ihmisiä ja pyrkivät kohdentamaan mainonnan heille. Tämä tapahtuu määrittämäsi kohderyhmän sisällä, joten kaventamalla kampanjan yleisöä, kavennat samalla myös optimointialgoritmin liikkumavaraa. Tämä voi puolestaan johtaa matalampaan klikkiprosenttiin.

Dynaaminen CPC

Sanoma Ad Managerin CPC-pohjaisissa mainosmuodoissa on siirrytty dynaamiseen hinnoitteluun, jossa kampanjaa palkitaan sen onnistumisesta: mitä suositumpi mainos on ja mitä useammin sitä klikataan, sitä alhaisemmaksi sen klikkihinta muodostuu.

Voit vaikuttaa klikkihintaan tekemällä mainoksesta selkeän ja houkuttelevan, jolloin sitä klikataan useammin. Klikkiprosenttiin vaikuttaa myös kampanjan kesto. Mainontaa optimoidaan etsimällä kohderyhmästäsi ne, joita juuri sinun mainoksesi kiinnostaa. Optimointi vaatii kuitenkin hieman aikaa, joten klikkiprosentti tyypillisesti paranee muutaman ensimmäisen päivän ajan. Jos tavoitteena on mahdollisimman matala klikkihinta, suosittelemme kampanjan kestoksi vähintään viikkoa, mutta pidemmällä kampanja-ajalla pääset vielä parempiin tuloksiin.

Jos klikkihinta vaikuttaa kuitenkin korkealta, saattaa syynä olla liian pieni kohderyhmän koko suhteessa kampanja-aikaan ja budjettiin. Tämä on yleensä seurausta siitä, että kampanjaan on valittu useampi sellainen kohdennus, joiden yhteisvaikutuksesta kohderyhmä jää pieneksi. Tällöin dynaaminen hinnoittelu pyrkii varmistamaan hinnankorotuksilla, että juuri sinun kampanjaasi näytettäisiin kyseiselle kohderyhmälle. Pieniäkin kohderyhmiä voi toki käyttää, mutta silloin budjetti kannattaa jakaa pidemmälle kampanja-ajalle.

Dynaaminen CPM

Sanoma Ad Managerissa on mahdollista tehdä kustannustehokkaasti jatkuvaa mainontaa. Jatkuva display ja Jatkuva video -tuotteet on tarkoitettu pidempiaikaiseen, yli 30 päivän mainontaan. Näissä mainosmuodoissa on käytössä dynaaminen CPM hinnoittelu ja sen hinta vaihtelee sesongin, kohdennuksen tarkkuuden ja inventaarin kysynnän mukaan.

CPCV

Uutena vaihtoehtona Ad Manageriin on tullut CPCV-hinnoiteltu Katselutakuuvideo. CPCV eli Cost per completed view tarkoittaa hintaa kokonaisesta mainosvideon katselukerrasta. Tässä hinnoittelumallissa maksat ainoastaan, kun videon katsoja on nähnyt mainosvideon loppuun asti.

Nyt, kun olet löytänyt tavoitteisiisi parhaiten sopivan tavan mainostaa, käy tutustumassa Ad Managerin mainosmuotoihin! Monipuoliset mainosmuodot takaavat, että myös mainoksesi visuaalinen ulkomuoto tukee tavoitteitasi parhaalla mahdollisella tavalla.

P.S. Tarvitsetko apua mainontaan? Varaa sparrivartti asiantuntijamme kanssa, niin pääset helposti alkuun tuloksellisten mainoskampanjoiden suunnittelussa.

Starttaa mainonta heti Sanoma Ad Managerilla

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Somemainonta

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland