CPC, CPM vai dynaaminen CPC? Tutustu display-mainonnan hinnoittelun tapoihin
CPM
CPM-pohjainen mainonta hinnoitellaan sen näyttökertojen mukaan. "CPM" on lyhenne sanoista "Cost Per Mille", eli mainonnan hinta tuhatta näyttökertaa kohti. Mainostaja maksaa siis tietyn hinnan tuhannesta mainosnäytöstä riippumatta siitä, klikkaavatko he mainosta vai ei.
CPM–hinnoiteltu mainonta on paras ratkaisu silloin, kun haluat tehdä brändimainontaa tai tavoittaa rajatun kohderyhmän tietyssä ajassa.
Esimerkki: Jos kohderyhmäsi on vaikkapa helsinkiläiset lapsiperheet, tulee sivun tavoitteisiisi päästäksesi tavoittaa 160 000 hengen kohderyhmästä vähintään puolet. Viestin läpimenon varmistamiseksi mainoksen tulee tavoittaa kohderyhmä viisi kertaa kahden viikon aikana, eli saavuttaa 400 000 näyttökertaa oikealle kohderyhmälle.
Tällöin CPM on sinulle paras hinnoittelutapa, sillä saat sen avulla juuri sen määrän näyttökertoja siinä ajassa, jonka tarvitset viestin läpimenoon.
CPC
CPC-pohjainen display-mainonta on kustannustehokas tapa ohjata liikennettä verkkosivustollesi ja se hinnoitellaan klikkausten määrän mukaan. CPC eli "Cost Per Click" tarkoittaa siis sitä, että mainostajana maksat vain silloin, kun joku klikkaa mainostasi. Mainosnäyttöjen määrään ei voi itse vaikuttaa, vaan mainontaa näytetään niin pitkään, että ostamasi klikkimäärä saadaan täyteen.
CPC-malli mahdollistaa myös mainosten suorituskyvyn tarkemman seurannan, koska maksat vain konkreettisista tuloksista, eli klikkauksista. Kun seuraat kampanjan tuloksia, asiakasymmärryksesi paranee. Lisäämällä kampanjaan useamman erilaisen mainosversion voit testata minkälaiset tuotelupaukset, kuvat tai muut tekstit vetoavat asiakaskuntaasi. Korkeampi klikkiprosentti viittaa kiinnostavampaan aineistoon ja kertoo, mikä asiakaskuntaasi oikeasti kiinnostaa.
CPC-malli tarjoaa mainonnalle monipuoliset kohdentamismahdollisuudet: voit tavoittaa haluamasi ihmiset tarkasti sijainnin, kiinnostuksen kohteiden, demografisten tietojen ja kontekstin perusteella. Kohdentaminen kannattaa silloin, kun haluat juuri tietynlaista liikennettä.
Esimerkki: Jos palvelusi on tarjolla vain tietyllä alueella, on loogista kohdentaa kampanja sinne. Jos taas tiedät, että sinkkutaloudet ovat sinulle tärkein asiakasryhmä, voit kohdentaa kampanjan vain heille.
Toisaalta liian tarkasti ei kannata kohdentaa. Algoritmit hakevat mainonnastasi kiinnostuneita ihmisiä ja pyrkivät kohdentamaan mainonnan heille. Tämä tapahtuu määrittämäsi kohderyhmän sisällä, joten kaventamalla kampanjan yleisöä, kavennat samalla myös optimointialgoritmin liikkumavaraa. Tämä voi puolestaan johtaa matalampaan klikkiprosenttiin.
Dynaaminen CPC
Sanoma Ad Managerin CPC-pohjaisissa mainosmuodoissa on siirrytty dynaamiseen hinnoitteluun, jossa kampanjaa palkitaan sen onnistumisesta: mitä suositumpi mainos on ja mitä useammin sitä klikataan, sitä alhaisemmaksi sen klikkihinta muodostuu.
Voit vaikuttaa klikkihintaan tekemällä mainoksesta selkeän ja houkuttelevan, jolloin sitä klikataan useammin. Klikkiprosenttiin vaikuttaa myös kampanjan kesto. Mainontaa optimoidaan etsimällä kohderyhmästäsi ne, joita juuri sinun mainoksesi kiinnostaa. Optimointi vaatii kuitenkin hieman aikaa, joten klikkiprosentti tyypillisesti paranee muutaman ensimmäisen päivän ajan. Jos tavoitteena on mahdollisimman matala klikkihinta, suosittelemme kampanjan kestoksi vähintään viikkoa, mutta pidemmällä kampanja-ajalla pääset vielä parempiin tuloksiin.
Jos klikkihinta vaikuttaa kuitenkin korkealta, saattaa syynä olla liian pieni kohderyhmän koko suhteessa kampanja-aikaan ja budjettiin. Tämä on yleensä seurausta siitä, että kampanjaan on valittu useampi sellainen kohdennus, joiden yhteisvaikutuksesta kohderyhmä jää pieneksi. Tällöin dynaaminen hinnoittelu pyrkii varmistamaan hinnankorotuksilla, että juuri sinun kampanjaasi näytettäisiin kyseiselle kohderyhmälle. Pieniäkin kohderyhmiä voi toki käyttää, mutta silloin budjetti kannattaa jakaa pidemmälle kampanja-ajalle.
Dynaaminen CPM
Sanoma Ad Managerissa on mahdollista tehdä kustannustehokkaasti jatkuvaa mainontaa. Jatkuva display ja Jatkuva video -tuotteet on tarkoitettu pidempiaikaiseen, yli 30 päivän mainontaan. Näissä mainosmuodoissa on käytössä dynaaminen CPM hinnoittelu ja sen hinta vaihtelee sesongin, kohdennuksen tarkkuuden ja inventaarin kysynnän mukaan.
CPCV
Uutena vaihtoehtona Ad Manageriin on tullut CPCV-hinnoiteltu Katselutakuuvideo. CPCV eli Cost per completed view tarkoittaa hintaa kokonaisesta mainosvideon katselukerrasta. Tässä hinnoittelumallissa maksat ainoastaan, kun videon katsoja on nähnyt mainosvideon loppuun asti.
Nyt, kun olet löytänyt tavoitteisiisi parhaiten sopivan tavan mainostaa, käy tutustumassa Ad Managerin mainosmuotoihin! Monipuoliset mainosmuodot takaavat, että myös mainoksesi visuaalinen ulkomuoto tukee tavoitteitasi parhaalla mahdollisella tavalla.
P.S. Tarvitsetko apua mainontaan? Varaa sparrivartti asiantuntijamme kanssa, niin pääset helposti alkuun tuloksellisten mainoskampanjoiden suunnittelussa.