Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Effie ja markkinoinnin menestysreseptit

On todella mielenkiintoista nähdä, millä eväin ja ideoin brändit Effiessä tänä vuonna menestyvät. On hyvin todennäköistä, että voittajien joukossa on uusia yllätysnimiä, Tommi Laiho kirjoittaa.
Effie-Blogissa-Tommi-Laiho.jpeg
31.10.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Jos sinulle olisi sanottu 10 vuotta sitten, että kohtapuolin keravalaista valmisruokaa löytyy jokaisesta pikkumarketista kautta maan ja pidät siitä enemmän kuin kilpailijoiden aterioista vaikka se on kalliimpaa, olisit epäillyt, ettei väitteen esittäjällä ole kaikki muumit laaksossa. Varmuudella et olisi lyönyt rahojasi brändin puolesta.

Tänään se olisi osoittautunut voittavaksi lottokupongiksi, jossa tuurilla ei ole juuri tekemistä. Toki teelusikallinen sitäkin tarvitaan, kuten kaikissa menestysresepteissä.

Lyhyellä aikavälillä ja ilman tahtoa epäonnistutaan väistämättä. Tulitikuista ei voi rakentaa kivitaloa.

Me alan ihmiset katsomme mielellämme voittoisia esimerkkejä. Käymme seminaareissa ja katselemme case-videoita. Pikasivistämme itseämme. Sen jälkeen ei kuitenkaan tapahdu mitään, sillä ”ei toi onnistu meidän toimialalla” tai ”olosuhteet on nyt niin vaikeet” tai ”johto ei tajuu brändejä ja markkinointia”.  Näinhän se on.

Lyhyellä aikavälillä ja ilman tahtoa epäonnistutaan väistämättä. Tulitikuista ei voi rakentaa kivitaloa. Se, mikä tekee Effiestä tärkeimmän markkinointikilpailun, on sen kattavuus ja syvyys. Perehtymällä Effien kilpailutöihin ja ennen kaikkea niiden taustoihin, strategisiin valintoihin ja toteutuksiin, voidaan löytää todellisia menestystekijöitä, joita hyödyntää omassa työssä. Oli toimiala mikä hyvänsä. Kuten esimerkiksi, miten luoda strategia, joka ei palvele kuin servereitä.

Perehtymällä Effien kilpailutöihin ja ennen kaikkea niiden taustoihin, strategisiin valintoihin ja toteutuksiin, voidaan löytää todellisia menestystekijöitä, joita hyödyntää omassa työssä. Oli toimiala mikä hyvänsä.

Pieni keravalainen ruokatehdas alias Kokkikartano on ihmisen kokoinen brändi. Se ei ylilupaa ja alisuorita. Sen arvoketju pitää alusta loppuun. Ruokaa tehdään samoista raaka-aineista kuin kotona: kerma tulee Valiolta, lihat Snellmannilta, perunat tutulta tilalta. Lisäaineita ei käytetä. Tyrväisen Matti tiimeineen tekee reseptikokeiluja keittiössä. Keskeisin kriteeri on maku. Sen pitää olla yhtä hyvää kuin jos äiskä tai iskä tekisi sitä itse. Se ei väitä olevansa sitä parempaa. Se ei kikkaile tai kokeile uusia trendejä, joita on valmis kokeilemaan neljä ihmistä Kauniaisissa. Tärkeintä on maku, oli kyseessä sitten keitto, laatikko tai valmisateria. Kompromisseja ei tehdä. Jos ei maistu hyvältä, ei jatkoon. Lopulta kauppoihin päätyvät vain ne tuotteet, joista kansa tykkää. Tämän maailman maanläheisimmän strategian ymmärtää jokainen kokkikartanolainen aina pakkaamosta piirimyyjään ja jopa helposti jargoniin taipuva mainoskonsultti. Yhtä aikaa se poissulkee lukuisia strategioita, joihin moni yritys ryntäilisi kärsimättömyyttään tai ahneuttaan.

Brändiä ei tarvitse vartioida tai kontrolloida, sillä se on autenttinen, totta.

Samat yksinkertaiset pelisäännöt pätevät Kokkikartanon markkinointiin. Brändistrategia on tehty kerran. Silloin sitä keiteltiin huolella ja kunnolla. Nyt sitä ei tarvitse säätää kvartaaleittain tai kun joku tiimistä – vaikka olisi isompikin jehu – korvaantuu uudella. Mainonnan konsepti ei ole vaihtunut. Se on ollut 10 vuotta sama. Vaikka sen sisällä tapahtuu muutoksia, sävy ja puhetapa pysyy. Se on uskollinen brändille ja arvoketjulle. Sitä ei voi matkia vaikka mediassa yrityksiä on nähty. Se, mitä ja miten brändi markkinoi itseään tehtaan ulkopuolella ei ole ristiriidassa siihen, mitä seinien sisällä tapahtuu. Brändiä ei tarvitse vartioida tai kontrolloida, sillä se on autenttinen, totta.

Luonnollisesti mikään ei ole ollut helppoa tai tullut annettuna.

Luonnollisesti mikään ei ole ollut helppoa tai tullut annettuna. Osa tuotteista ei löytänyt isoa massaa, kuten oivallinen maksalaatikko tai muutama hampurilainen. Osa vaati erittäin hyvää neuvottelutaitoa keskusliikkeiden kanssa, sillä hintapiste oli tavallista korkeampi. Alussa painoi raskaana valmisruoan maine, sillä sitä pidettiin mättönä tai roskaruokana. Sen maineen palauttamiseksi tehdään yhä joka päivä töitä. Omat virheet myönnetään, kun niitä väistämättä toisinaan tulee. Se on inhimillistä. Sellainen brändi Kokkikartano on ja haluaa olla.

Oman toiminnan ja toimialan lisäksi vähän väliä on niistä riippumattomia kansallisia tai globaaleja muutoksia. Silloin ei hötkyillä vaan pidetään katse soppakauhassa. Keskitytään makuun ja asiakkaisiin. Markkinointia ei leikata vaan mieluummin lisätään. Olisihan se älytöntä, sillä kaiken kaaoksen keskellä yhä pitää ihmisten syödä.

Kymmenessä vuodessa Kokkikartanosta on tullut kirkkaasti preferoiduin valmisruokabrändi. Se on kasvanut 22 prosentista 40 prosenttiin. Myynti on yli tuplattu ja markkinaosuus kasvanut merkittävästi. Tulos on kunnossa. Ennen kaikkea ihmiset eivät häpeä syödä valmista vaan tykkäävät ja suosittelevat kavereilleen keravalaista.

On todella mielenkiintoista nähdä, millä eväin ja ideoin brändit Effiessä tänä vuonna menestyvät.

Useat kriisit ovat horjuttaneet suomalaista markkinaa ja yritysten uskoa viime vuosina. Markkinaosuudet ovat jaossa ja vain markkinoimalla voi saada uusia asiakkaita, jotka ovat nyt valmiimpia kuin milloinkaan miettimään valintojaan ja kulutustottumuksiaan. Siksi on todella mielenkiintoista nähdä, millä eväin ja ideoin brändit Effiessä tänä vuonna menestyvät.  On hyvin todennäköistä, että voittajien joukossa on uusia yllätysnimiä. Niitä oppeja odotellessa.

Kirjoittaja on Folkin luova johtaja, kolumnisti ja kirjailija.

Ilmoittaudu Effieen

Liittyvät artikkelit

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland