Fanita yrittäjää laittaa hyvän kiertämään

Suomen Yrittäjät on suomalaisen elinkeinoelämän suurin järjestö. Edunvalvontajärjestön tavoitteena on parantaa yrittämisen olosuhteita ja yrittäjien asemaa Suomessa.
”Autamme suomalaisia yrittäjiä menestymään vaikuttamalla, vahvistamalla ja tarjoamalla verkostoitumismahdollisuuksia. Kun yrittäjät ja yrittäjyys voivat hyvin, meillä on työpaikkoja ja Suomi voi hyvin”, kertoo kaupallinen johtaja Kimmo Ilmavirta Suomen Yrittäjistä.
Sanoma on tehnyt parin vuoden ajan tiivistä yhteistyötä Suomen Yrittäjien kanssa.
”Suomen yrityskentästä valtaosa on yrittäjävetoista. Yritysten merkitys työllistäjinä ja veronmaksajina on yhteiskunnallisesti todella merkittävää. Sanoman medioista ja palveluista löytyy monipuolisesti ratkaisuja, jotka auttavat yrittäjiä ja yrityksiä menestymään. Tämän vuoksi yhteistyö Suomen Yrittäjien kanssa tuntuu hyvin luonnolliselta ja tärkeältä”, kertoo Head of Marketing B2B Leena Koskinen Sanomalta.
Tuorein yhteistyöhanke on #fanitayrittäjää-kampanja, joka toi nimensä mukaisesti esille yrittäjiä ja yrittäjyyttä asiakkaiden näkökulmasta.
”On paljon yrityksiä, joilla on suuri merkitys suomalaisten elämässä ja joita ilman arki voisi olla paljon tylsempää tai hankalampaa. Kevään kampanjan tavoitteena oli saada kuluttajia kertomaan, mitä yrittäjiä tai yrityksiä he fanittavat. Näin laitamme hyvän kiertämään”, Leena Koskinen kertoo.
”Olemme olleet todella innoissamme, että olemme pystyneet luomaan yhdessä konseptin, joka selkeästi puhuttelee ja aktivoi. Fanituksen kohteiksi on ilmiannettu jopa 2000 yritystä ympäri Suomen, muun muassa suutareita, leipomoita, kauneushoitoloita, huoltoasemia ja eläintarvikeliikkeitä. Vastaukset ovat ihanaa luettavaa. Niissä selkeästi korostuu ammattitaidon arvostus, iloinen ja ystävällinen palvelu ja hieno työn jälki”, Koskinen jatkaa.
Kampanjan tukipesänä oli kampanjasivu, jonne kerättiin tarinoita yrityksistä, yrittäjistä ja heidän tuotteistaan ja palveluistaan.
”Fanitukseen innostettiin Sanoman medioiden kautta, printin, digin ja radion välityksellä. Kampanjan seuraavassa vaiheessa toukokuussa kampanjasivulla nostetaan näitä ihania tarinoita. Luvassa on myös fanikohtaamisia, joissa yrittäjää fanittanut tapaa lempiyrittäjänsä. Toivomme, että mahdollisimman moni paitsi käyttäisi oman suosikkiyrittäjänsä palveluita löytäisi myös kokonaan uusia fanitettavia yrittäjiä”, kertoo markkinointipäällikkö Eija Sinisalo Suomen Yrittäjistä.
”Sen lisäksi, että kampanjan luvut ovat olleet hienoja, olemme saaneet yrittäjiltä paljon palautetta positiivisesta näkyvyydestä. Myös muilta kumppaneilta on tullut kiitosta tavasta, jolla olemme yhdessä nostaneet yrittäjiä esiin”, Kimmo Ilmavirta sanoo.
Myös sosiaalisen median puolella on innostuttu tykkäämään kampanjasta.
”Tämä on kampanja, josta on välittynyt ainoastaan iloa ja positiivisuutta. On hienoa, että kampanjan luova toteutus on niin positiivinen ja energinen”, Eija Sinisalo kiittää.
”Varsinkin somekanavissa vellotaan niin usein negatiivisuudessa. Ihmisillä on selkeästi tarve löytää väyliä kertoa myös hyviä asioita. Siinä mielessä olemme osuneet oikeaan sweet spottiin”, Leena Koskinen toteaa.
Fanita yrittäjää -kampanjan toteutus on Sanoman luovan tuotannon käsialaa.
”Sanomalla ja meillä oli yhteinen tavoite, jonka halusimme kampanjalla saavuttaa. Sanoman luova tiimi esitti tätä hienoa konkreettista ideaa. Innostuimme kaikki siitä heti. Mainiota ideaa oli mahtava lähteä yhdessä kehittämään eteenpäin”, Kimmo Ilmavirta sanoo.
Sanoman ja Suomen Yrittäjien yhteistyö jatkuu läpi vuoden. Sanoma on mukana tuottamassa sisältöä Suomen Yrittäjien koulutuksellisiin webinaareihin ja valtakunnallisille Yrittäjäpäiville. Viime syksynä järjestettiin yhdessä myyntipuhekilpailu, jossa innostettiin yrittäjiä miettimään ja kirkastamaan omaa hissipuhettaan ja omaa kilpailuetuaan.
”Sanoman mediavalikoima on kattava ja hyvin tavoittava läpi Suomen. Yhteisenä intressinämme on halu tukea suomalaista yrittäjyyttä. Tämä on syy, miksi teemme näitä asioita juuri Sanoman kanssa”, Ilmavirta summaa.