Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Ideoiden keksiminen ei ole koskaan ollut näin helppoa

Audion sisältöyhteistyöt ovat erinomainen tapa vaikuttaa mielikuviin ja ostopäätöksiin. Ne rakentuvat aina asiakkaan tarpeisiin räätälöidyn idean päälle, jonka keksiminen ei aina ole helppoa. Onneksi ”Audion ideakone” tuo tehokkaan välineen laadukkaiden ideoiden nopeaan tuottamiseen, kirjoittaa Riku Talvitie.
13.2.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Naurahdat spontaanisti kaverisi kertoessa hauskan kaskun. Olette luottoystäväsi kanssa yhteydessä päivittäin, välillä kotona, välillä autossa, toisinaan jopa työpaikalla. Tänään sinulla on ollut poikkeuksellisen rankka päivä, moni asia ahdistaa, mutta hänen rupattelunsa saa sinut aina paremmalle tuulelle. Katselet kuumalla kesäkadulla kiirehtiviä hikisiä ja stressaantuneita ihmisiä ja nautit omasta rentoutumishetkestäsi kahvilan terassin varjossa entistä enemmän. 

Tarjoilija tuo tilaamasi cappuccinon. Huomaat viereisessä pöydässä istuvan naisen, joka hymyilee kuulokkeet korvillaan. Uskot tietäväsi mikä hänet tekee iloiseksi. Ystävälläsi on tänään mielenkiintoista kerrottavaa uudesta jäätelöstä, jota hän on maistanut. Hän kehuu sen taivaallisen hyvää makua ja kertoo kilpailusta, jossa voi voittaa laatikollisen tuota herkkua, kunhan ensin maistaa ja kuvailee sen makua itse. Päätät käydä kotimatkalla kaupan kautta ja osallistua kilpailuun. 

Etkä ole ainoa, sillä samainen radiojuontajan spiikki tavoittaa jopa satoja tuhansia kuuntelijoita samanaikaisesti. Juontaja on kuuntelijan kaveri. Hänen puheidensa teho näkyy kaupan hyllyillä välittömästi, sillä vaikuttajan suosittelu on aina moninkertaisesti mainontaa tehokkaampaa. Varsinkin, kun vaikuttaja tavoittaa massat ja samaan kampanjaan voidaan yhdistää muita ostoa aktivoivia keinoja. Siksi radion ohjelmayhteistyö on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa kohderyhmiin. 

Sisältöyhteistyö on alihyödynnetty markkinoinnin keino

Yllä olevassa esimerkissä tavoitetaan kohderyhmä oikealla hetkellä ja oikeassa mielentilassa. Juontajan aktivointi antaa ratkaisevan sysäyksen ostopäätökseen. Vaikka hyviä sisältöyhteistöitä tehdään radiossa jatkuvasti, silti se on alihyödynnetty markkinoinnin tehokeino. Tärkeintä on panostaa idean suunnitteluun, jotta se sopii asiakkaan tavoitteisiin ja on samalla hyvää sisältöä, joka pysäyttää ja jää mieleen. Silloin kaikki osapuolet hyötyvät ja kampanja tehoaa paremmin. Valitettavan usein tyydytään ensimmäiseen helppoon ratkaisuun, jolloin ei käytetä kaikki niitä tehokeinoja, joita ohjelmayhteistyöllä olisi tarjota. 

Tunnetusti ja tutkitusti audiomainonta vaikuttaa tehokkaasti sekä muistamiseen että mielikuviin. Muistat varmasti yhä teininä kuuntelemasi musiikin lyriikat ja tietyt biisit saattavat viedä sinut voimakkaisiin tunnemuistoihin. Samoin audiomainokset. Jos joku rallattaa ”Visulahti, visulahti…”, niin hyvin suurella todennäköisyydellä muistat edelleen miten biisi jatkuu. Se ei ole sattumaa, sillä audio pureutuu alitajuntaamme ja koska ihminen voi kuunnella vain yhtä asiaa kerrallaan, niin äänellä on mainio huomioarvo. Se aktivoi meitä toimintaan ja virittää meidät haluttuun mielentilaan.

Markkinointi voi olla hyvää viihdettä

Radion ohjelmayhteistyö hyödyntää audion keskeisiä vahvuuksia monipuolisesti. Siinä ollaan lähes aina interaktiivisessa live-yhteydessä kohderyhmän kanssa, joka on valinnut mieluisensa kanavan, jolloin he ovat positiivisessa ja vastaanottavassa mielentilassa. Kun sisällöllinen ohjelmayhteistyö tehdään taitavasti, ei mainonta kuulosta tyrkyttämiseltä, vaan suosittelulta ja yleisön palvelemiselta. Markkinointi voi siis itsessään olla hyvää viihdettä, joka tempaisee kuuntelijat mukaan. 

Mainiona esimerkki live-radion voimasta oli Suomipopin oma promootio, jossa kuuntelijat valjastettiin jahtaamaan studiosta kadonnutta juontajaa Tukea. Hänen olinpaikastaan oli vain muutama vihje, joiden perusteella koko kanava kuuntelijoineen viritettiin Suomen suurimpaan ihmisjahtiin. Kanavan somessa ja keskusteluryhmissä käytiin tuhansien ihmisten toimesta kiihkeää spekulaatiota kadonneen olinpaikasta ja käsittämättömästi hänet löydettiin jo saman iltapäivän aikana, oivasta piilopaikasta huolimatta. 

Ideaiduista syntyy toimivia ratkaisuja

Parhaimmillaan kaupalliset yhteistyöt toimivat, kun maltetaan käyttää riittävästi aikaa keskeisen idean suunnitteluun. Sellaisen, joka inspiroi kuuntelijoita ja samanaikaisesti vie eteenpäin mainostajan haluttua viestiä. Ideoita voidaan kehitellä ja hakea monin eri tavoin, timanttinen sellainen saattaa tulla keneltä tahansa. Sanoman radioissa pidetään viikoittain ideointisessio, jonne kerääntyy myyjien ideoimaan kaupallisia ratkaisuja ihmisiä eri puolilta organisaatiota, kuten juontajia, ohjelmapäälliköitä, äänisuunnittelijoita ja tuottajia. Audioklinikalla heitellään vapaasti villejä ajatuksia, tartutaan ja jalostetaan muiden heittoja ja lopuksi kiteytetään niistä kanavalla erinomaisesti toimivia ratkaisuja. 

Ideoita syntyy paljon, hyviä ja huonoja, mutta jokainen niistä vie ajatusta eteenpäin. Suurin osa niistä jää käyttämättä, mutta olisi sääli jättää niitä hyödyntämättä. Niinpä uusimpana työkaluna otimme käyttöön Suomen (ja todennäköisesti maailman) suurimman ja kauneimman ”Audion ideakoneen”. Yksinkertaisuudessaan siihen on kerätty kaikki viimeisen viiden vuoden ajalta heitellyt ideaidut, joista pystyy yhä kasvattamaan toimivia ratkaisuja. Idearivejä on jo toista tuhatta, toimialoittain jaoteltuna. Audion ideakone tarjoaa siis mielettömän hyppylähdön tyhjän paperin ideointiin verrattuna.

Audion ideakone, samoin kuin viikoittainen audioklinikka, on myyjiemme hyödynnettävissä, kun tarvitaan loistavia ideoita kaupalliseen sisältöyhteistyöhön. Niinpä mainostaja: heitä meille briiffisi haasteeksi, niin palaamme sinulle timanttisen ohjelmayhteistyöidean (tai useamman sellaisen) kanssa! 

Sanoman audiossa Creative Managerina toimivan kirjoittajan intohimona on ideoida Sanoman audioihin kaupallisia ratkaisuja, jotka tuovat myyntiä ja ovat samaan aikaan audion kuuntelijoille kiinnostavaa sisältöä.

Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin

Tagit

Audio & radio

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Brändin kehitys vaatii pitkäjänteisyyttä, mainontaa ja budjettia

    Brändimainontaa vai taktista – tuo mainostajan ikuinen kysymys. Moni mainostaja valitsee taktisen kampanjan konkreettisten tulosten toivossa. Brändin tunnettuus on kuitenkin kaiken perusta ja kasvun edellytys.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut Natiivimainonta Sponsorointi Tapahtumat TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Yli puolet suomalaisista käyttää kesäaikaan rahaa spontaanimmin kuin muina vuodenaikoina

    Radio on ylivoimainen kesämedia! Neljännes suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä, Audion kesä 2025 -tutkimus kertoo.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Alueellinen radiomainonta – löytämätön helmi?

    Alueellisilla radioilla on uskollinen kuulijakunta. Huomio on taattu kun napakka viesti ponnahtaa korviin oman suosikkiohjelman keskeltä.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio
    Julkaistu
    2.4.2025
    Lue lisää
  • Näin rakennat railakkaan radiospotin – mainonnan tuottajan kootut vinkit

    Tässä artikkelissa kokenut mainostuottaja jakaa vinkkejään railakkaan ja toimivan radiospotin luontiin.

    Tagit

    Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut
    Julkaistu
    1.4.2025
    Lue lisää
  • Radiokanavien alabrändit tekevät kokonaisuudesta enemmän kuin osiensa summan

    Suplaan on rakennettu kymmenen uutta nettiradiota tuttujen kanavabrändien alle, mikä tuo Sanoman audioverkostolle lisää tavoittavuutta.

    Tagit

    Audio & radio Digiratkaisut
    Julkaistu
    23.1.2025
    Lue lisää
  • Lisää tehoa kampanjointiin Jouluradiosta

    Aidon ja alkuperäisen Jouluradion 21. kausi käynnistyi 1. marraskuuta. Jouluradio on nyt ostavissa mainostajille ensimmäistä kertaa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.11.2024
    Lue lisää
  • Ainutlaatuinen aamuohjelma aloitti Loopilla, yhdistää radion ja live-podcastin

    Ohjelman juontajina toimii superkaksikko Mia ”Millu” Haataja ja Karoliina Tuominen. Suoran arkiaamun radiolähetyksen jälkeen ohjelma jatkuu Suplassa live-podcastissa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
  • Liiga käynnistyy – Classic Hits on mukana!

    Liigakausi starttaa 10.9. ja viime kauden tapaan Classic Hits selostaa kaikki Helsingin IFK:n ja Turun Palloseuran ottelut paikallisilla taajuuksillaan ja tietysti myös Suplassa.

    Tagit

    Audio & radio
    Julkaistu
    5.9.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland