Ideoiden keksiminen ei ole koskaan ollut näin helppoa
Naurahdat spontaanisti kaverisi kertoessa hauskan kaskun. Olette luottoystäväsi kanssa yhteydessä päivittäin, välillä kotona, välillä autossa, toisinaan jopa työpaikalla. Tänään sinulla on ollut poikkeuksellisen rankka päivä, moni asia ahdistaa, mutta hänen rupattelunsa saa sinut aina paremmalle tuulelle. Katselet kuumalla kesäkadulla kiirehtiviä hikisiä ja stressaantuneita ihmisiä ja nautit omasta rentoutumishetkestäsi kahvilan terassin varjossa entistä enemmän.
Tarjoilija tuo tilaamasi cappuccinon. Huomaat viereisessä pöydässä istuvan naisen, joka hymyilee kuulokkeet korvillaan. Uskot tietäväsi mikä hänet tekee iloiseksi. Ystävälläsi on tänään mielenkiintoista kerrottavaa uudesta jäätelöstä, jota hän on maistanut. Hän kehuu sen taivaallisen hyvää makua ja kertoo kilpailusta, jossa voi voittaa laatikollisen tuota herkkua, kunhan ensin maistaa ja kuvailee sen makua itse. Päätät käydä kotimatkalla kaupan kautta ja osallistua kilpailuun.
Etkä ole ainoa, sillä samainen radiojuontajan spiikki tavoittaa jopa satoja tuhansia kuuntelijoita samanaikaisesti. Juontaja on kuuntelijan kaveri. Hänen puheidensa teho näkyy kaupan hyllyillä välittömästi, sillä vaikuttajan suosittelu on aina moninkertaisesti mainontaa tehokkaampaa. Varsinkin, kun vaikuttaja tavoittaa massat ja samaan kampanjaan voidaan yhdistää muita ostoa aktivoivia keinoja. Siksi radion ohjelmayhteistyö on yksi tehokkaimmista keinoista vaikuttaa kohderyhmiin.
Sisältöyhteistyö on alihyödynnetty markkinoinnin keino
Yllä olevassa esimerkissä tavoitetaan kohderyhmä oikealla hetkellä ja oikeassa mielentilassa. Juontajan aktivointi antaa ratkaisevan sysäyksen ostopäätökseen. Vaikka hyviä sisältöyhteistöitä tehdään radiossa jatkuvasti, silti se on alihyödynnetty markkinoinnin tehokeino. Tärkeintä on panostaa idean suunnitteluun, jotta se sopii asiakkaan tavoitteisiin ja on samalla hyvää sisältöä, joka pysäyttää ja jää mieleen. Silloin kaikki osapuolet hyötyvät ja kampanja tehoaa paremmin. Valitettavan usein tyydytään ensimmäiseen helppoon ratkaisuun, jolloin ei käytetä kaikki niitä tehokeinoja, joita ohjelmayhteistyöllä olisi tarjota.
Tunnetusti ja tutkitusti audiomainonta vaikuttaa tehokkaasti sekä muistamiseen että mielikuviin. Muistat varmasti yhä teininä kuuntelemasi musiikin lyriikat ja tietyt biisit saattavat viedä sinut voimakkaisiin tunnemuistoihin. Samoin audiomainokset. Jos joku rallattaa ”Visulahti, visulahti…”, niin hyvin suurella todennäköisyydellä muistat edelleen miten biisi jatkuu. Se ei ole sattumaa, sillä audio pureutuu alitajuntaamme ja koska ihminen voi kuunnella vain yhtä asiaa kerrallaan, niin äänellä on mainio huomioarvo. Se aktivoi meitä toimintaan ja virittää meidät haluttuun mielentilaan.
Markkinointi voi olla hyvää viihdettä
Radion ohjelmayhteistyö hyödyntää audion keskeisiä vahvuuksia monipuolisesti. Siinä ollaan lähes aina interaktiivisessa live-yhteydessä kohderyhmän kanssa, joka on valinnut mieluisensa kanavan, jolloin he ovat positiivisessa ja vastaanottavassa mielentilassa. Kun sisällöllinen ohjelmayhteistyö tehdään taitavasti, ei mainonta kuulosta tyrkyttämiseltä, vaan suosittelulta ja yleisön palvelemiselta. Markkinointi voi siis itsessään olla hyvää viihdettä, joka tempaisee kuuntelijat mukaan.
Mainiona esimerkki live-radion voimasta oli Suomipopin oma promootio, jossa kuuntelijat valjastettiin jahtaamaan studiosta kadonnutta juontajaa Tukea. Hänen olinpaikastaan oli vain muutama vihje, joiden perusteella koko kanava kuuntelijoineen viritettiin Suomen suurimpaan ihmisjahtiin. Kanavan somessa ja keskusteluryhmissä käytiin tuhansien ihmisten toimesta kiihkeää spekulaatiota kadonneen olinpaikasta ja käsittämättömästi hänet löydettiin jo saman iltapäivän aikana, oivasta piilopaikasta huolimatta.
Ideaiduista syntyy toimivia ratkaisuja
Parhaimmillaan kaupalliset yhteistyöt toimivat, kun maltetaan käyttää riittävästi aikaa keskeisen idean suunnitteluun. Sellaisen, joka inspiroi kuuntelijoita ja samanaikaisesti vie eteenpäin mainostajan haluttua viestiä. Ideoita voidaan kehitellä ja hakea monin eri tavoin, timanttinen sellainen saattaa tulla keneltä tahansa. Sanoman radioissa pidetään viikoittain ideointisessio, jonne kerääntyy myyjien ideoimaan kaupallisia ratkaisuja ihmisiä eri puolilta organisaatiota, kuten juontajia, ohjelmapäälliköitä, äänisuunnittelijoita ja tuottajia. Audioklinikalla heitellään vapaasti villejä ajatuksia, tartutaan ja jalostetaan muiden heittoja ja lopuksi kiteytetään niistä kanavalla erinomaisesti toimivia ratkaisuja.
Ideoita syntyy paljon, hyviä ja huonoja, mutta jokainen niistä vie ajatusta eteenpäin. Suurin osa niistä jää käyttämättä, mutta olisi sääli jättää niitä hyödyntämättä. Niinpä uusimpana työkaluna otimme käyttöön Suomen (ja todennäköisesti maailman) suurimman ja kauneimman ”Audion ideakoneen”. Yksinkertaisuudessaan siihen on kerätty kaikki viimeisen viiden vuoden ajalta heitellyt ideaidut, joista pystyy yhä kasvattamaan toimivia ratkaisuja. Idearivejä on jo toista tuhatta, toimialoittain jaoteltuna. Audion ideakone tarjoaa siis mielettömän hyppylähdön tyhjän paperin ideointiin verrattuna.
Audion ideakone, samoin kuin viikoittainen audioklinikka, on myyjiemme hyödynnettävissä, kun tarvitaan loistavia ideoita kaupalliseen sisältöyhteistyöhön. Niinpä mainostaja: heitä meille briiffisi haasteeksi, niin palaamme sinulle timanttisen ohjelmayhteistyöidean (tai useamman sellaisen) kanssa!
Sanoman audiossa Creative Managerina toimivan kirjoittajan intohimona on ideoida Sanoman audioihin kaupallisia ratkaisuja, jotka tuovat myyntiä ja ovat samaan aikaan audion kuuntelijoille kiinnostavaa sisältöä.
Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin