Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Inspiroivat B2B-brändit innostavat ja viihdyttävät

Päättäjäprofiilin muutoksen pitäisi vaikuttaa kaikkeen B2B-markkinoinnissa, kirjoittaa Tiina Kosonen.
31.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Olemme tottuneet siihen, että B2B-päättäjä on pukuun sonnustautunut mies, joka istuu konferenssipöydän ääressä. Näin väittää myös tekoälytyökalu. Sama stereotyyppinen kuvasto ja käyttäytyminen näkyy yllättävän usein myös B2B-markkinoinnissa. Päättäjäprofiili on kuitenkin nuorentunut nopeasti, kun milleniaalit ovat rynnistäneet johtotehtäviin.  

Murroksen myötä päättäjien tavoittamiseen vaikuttavat aivan eri lainalaisuudet kuin aiemmin. B2B-markkinoijana ottaisin erityishuomioon seuraavat seikat:  

1. Henkilökohtaisuus ja työminä sekoittuvat

Lähes 60 % suomalaisista päättäjistä ajattelee, että työ on heille enemmän kuin vain työtä*. Melkein yhtä moni ajattelee työasioita myös vapaa-ajallaan*. Identiteetit töissä ja vapaa-ajalla ovat sekoittuneet toisiinsa enemmän kuin koskaan ennen. Jos aiemmin B2B-markkinoijien kanssa keskusteltiin oikeasta ajankohdasta olla esillä, niin nykyään väärää aikaa ei ole.  

2. Oppeja kuluttajamarkkinoinnista

Klisee, mutta totta: isommankin yrityksen päättäjä on vain ihminen. Mitä vahvemmin päättäjien työ ja henkilökohtainen elämä sekoittuvat toisiinsa, sitä enemmän piirteitä kuluttajamarkkinoinnista kannattaa ottaa käyttöön. Tiedon täyteisellä ladattavalla white paperilla tai toimialan printtilehdessä julkaistulla mainoksella ei tänä päivänä välttämättä tavoiteta oikeaa yleisöä. Moderni päättäjä käyttää mediaa modernisti ja monikanavaisesti ja haluaa tulla inspiroiduksi myös työkontekstissa.

3. Tunteiden rooli järjen rinnalla

Työelämän päätöksiä ei tehdä pelkästään järjellä. Päätöksentekoon vaikuttaa hinnan tai laadun ohella yhtä lailla fiilis. Esimerkiksi: Onko yhteyshenkilöni tyyppi, jonka kanssa haluan työarkeani jakaa. Tai: Mielikuvani tuosta yrityksestä on vanhanaikainen. Myös B2B-kontekstissa inspiroivat brändit ovat vaikuttavimpia ja tehokkaimpia. Inspiroivat brändit ovat myös:  

5

kertaa todennäköisemmin
ostajan ykkösvalinta**

20 %

luotettavampia**
 

Inspiroivat brändit kohtelevat päättäjiä ihmisinä. Ne haluavat innostaa ja viihdyttää potentiaalisia ja nykyasiakkaita, eivät pelkästään tiedottaa ja opettaa.

4. Ajatusjohtajuus ja inspirointi kulkevat käsi kädessä

Inspiroivat B2B-brändit pärjäävät usein erinomaisesti. Niiden kysyntä on korkeaa ja liidin konvertointi on niille helpompaa kuin keskivertobrändille. Tyypillisesti asiakkaat ovat myös valmiita maksamaan enemmän tällaisten brändien tuotteista tai palveluista. Inspiroivat brändit ovat usein mukana keskusteluissa ja ne pääsevät herkemmin myös harkintalistalle. Syy tälle on se, että inspiroiva brändi on usein myös ajatusjohtaja omalla kentällään.

Tunne siis, millä tavalla päättäjä käyttäytyy ja mitä hänen mielessään liikkuu. Vain ymmärtämällä omaa kohderyhmääsi voit rakentaa aidosti erottuvaa markkinointia ja ajatusjohtajuutta.

Kirjoittaja toimii Sanomalla markkinointistrategina.

Lähteet:

*B2B-päättäjän ostoprosessi, Sanoma 2024
** Inspire research, Wunderman Thompson
 

Haluatko kuulla lisää B2B-päättäjien ostopolusta?

Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Sanomalla tai

ota yhteyttä

Katso myös: 

Sanoma tutki: B2B-päättäjät hakevat yhä enemmän tietoa päätöstensä tueksi

Sisältömarkkinoinnin trendit 2025: Tiedä, älä oleta

Tagit

Kohderyhmänä B2B Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland