Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kohdenna paremmin mukautettujen yleisöjen avulla

Haluatko tavoittaa kohderyhmäsi tismalleen oikealla hetkellä, kasvattaa kanta-asiakkaiden määrää ja houkutella ostamaan lisää? Mukautetut yleisöt -palvelun avulla voit yhdistää asiakasrekisterisi tiedot Sanoman dataan, mikä tekee mainostamisesta entistäkin tehokkaampaa.
12.8.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Mukautetut yleisöt tarjoavat poikkeuksellisen tarkan tavan kohdentaa mainontaa Sanoman verkostossa. Yleisö luodaan yhdistämällä asiakasrekisterin tiedot Sanoman dataan, ja se muodostuu niistä käyttäjistä, joiden sähköpostiosoite tai puhelinnumero löytyy sekä asiakasrekisteristä että Sanomalta. Prosessi on siis yksinkertainen, mutta sen hyödyt ovat mittavat: mukautetut yleisöt mahdollistavat asiakkaiden tarpeiden ennakoimisen sekä oikea-aikaisen mainonnan niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä.

– Yksinkertaistetusti saat kiinni nimenomaan ne asiakkaat, jotka haluatkin saada kiinni, tiivistää Sanoman Head of eCom & Martech Growth Petri Vatanen.

Ennakoi asiakkaidesi tarpeet ja mainosta aina oikeaan aikaan

Sanoman dataliiketoiminnan Business Manager Veli-Matti Nurmelan mukaan yksi mukautettujen yleisöjen hyvistä puolista on se, että data on aina ajan tasalla.

– Sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot ovat aikaa kestäviä tunnistetietoja, sillä niitä ei vaihdeta usein. Siksi ne ovat myös kohdentamiseen usein parempia tunnisteita kuin kolmannen osapuolen evästeet, Nurmela kuvailee.

Mukautetut yleisöt sopivat erityisen hyvin jo olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen ja aktivoimiseen, mikä tuo merkittäviä hyötyjä esimerkiksi verkkokauppojen mainontaan.

– Mukautetut yleisöt mahdollistavat sen, että vaikkapa edellisenä kesänä grillin ostaneille voidaan vuoden kuluttua mainostaa ennakoivasti grillihiiliä. Tai jos autossa on viiden vuoden leasing-sopimus, voidaan neljän ja puolen vuoden kohdalla alkaa tarjota sopimukselle jatkoa, Nurmela vinkkaa.

Tarkka ja oikea-aikainen kohdentaminen tuo mainonnalle lisää kattavuutta ja lisää viestien toistoa, mikä tutkitustikin kasvattaa mainonnan tehoa. Tämä edesauttaa myös kanta-asiakkaiden hankkimista.

– Jos asiakkaana on ihmisiä, jotka ostavat esimerkiksi koiranruokaa kolmen kuukauden välein, voidaan mainonnan avulla muistuttaa monikanavaisesti hyvissä ajoin, että pian on aika täydentää varastoja, Nurmela toteaa.

Buustia sähköpostiviestintään

Mukautetut yleisöt toimivat Vatasen mukaan hyvin myös silloin, kun sähköpostilistoilta löytyy passivoituneita asiakkaita, jotka eivät enää reagoi sähköpostiviestintään. Asiakkaat saattavat aktivoitua nopeastikin nähtyään juuri heille kohdennettua display-mainontaa lempimedioidensa parissa.

– Jos lähetät vaikkapa sesonkisähköpostin asiakkaillesi ja tuet sitä bannerimainonnalla Sanoman verkostossa, saat parannettua sähköpostien tehoa yllättävänkin paljon, Vatanen kuvailee.

Jos omaa asiakasrekisteriä on tarve aktivoinnin lisäksi myös kasvattaa, kannattaa Nurmelan mukaan tehdä ensin klikkipohjainen CPC-kampanja.

– CPC-kamppikset sopivat asiakasrekisterin keräämiseen hyvin, sillä niillä saa ajettua tehokkaasti liikennettä verkkosivuille. Kampanja on myös helppo aloittaa vaikka heti Ad Managerissa.

Tukea Google- ja Facebook-mainontaan

Tehokkain lopputulos saadaan sekä Vatasen että Nurmelan mielestä aikaan monikanavakampanjoilla.

– Mukautetut yleisöt ovat jo tuttuja monille Facebookin puolelta. Niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla myös Sanoman verkostossa. Sieltä saa kiinni sellaisia ihmisiä, joita Facebookin tai Googlen kautta ei saa kiinni. Kanavat tukevat toisiaan sekä lisäävät kampanjoiden kattavuutta ja toistoa, Vatanen sanoo.

Sanoman verkostossa mukautettujen yleisöjen hyödyntämisen voi myös aloittaa jo huomattavasti pienemmällä asiakasrekisterillä kuin kansainvälisten kilpailijoiden alustoilla.

– Asiakasrekisterin yhteystiedoista kolmensadan pitää täsmätä Sanoman rekisterin kanssa, jotta mukautettu yleisö voidaan muodostaa. Facebookissa raja on tuhat yhteystietoa. Sanomalla voi aloittaa matalammalla kynnyksellä, koska asiakasrekisterin ei tarvitse olla valmiiksi kovin suuri, Nurmela kertoo.

– Meiltä saa aina myös henkilökohtaista apua aloittamiseen ja tukea mainonnan suunnitteluun. Kiinnitämme erityistä huomiota myös tietosuoja-asioihin.

Mukautetut yleisöt tuovat hyötyjä kaikenkokoisille organisaatioille ja yrityksille

Verkkokauppojen ja jatkuvia palveluita mainostavien yritysten lisäksi myös esimerkiksi kunnat ja kaupungit voivat saada merkittäviä hyötyjä mukautettujen yleisöjen hyödyntämisestä.

– Oikea-aikaisella kohdentamisella on monenlaisille organisaatioille valtavan suuri merkitys. Pienellekin yleisölle voidaan oikein kohdentamalla tehdä todella ison huomioarvon mainoskampanjoita. Kuntien kannattaa kokeilla palvelua vaikkapa tilanteessa, missä entisiä asukkaita houkutellaan muuttamaan takaisin paikkakunnalle, Nurmela toteaa.

Yksi mukautettujen yleisöjen hyödyistä on se, että palvelu auttaa tuntemaan kohderyhmän ja sen tarpeet paremmin.

– Dataa seuraamalla tiedät ketkä ostavat, milloin ja miksi he ostavat ja minkälainen mainonta heille toimii parhaiten, Vatanen tiivistää. – Kohderyhmää voidaan tarvittaessa myös laajentaa look-a-like -mallinnuksen avulla samankaltaisiin tai käänteisesti erilaisiin yleisöihin.

Kun kohderyhmä ja kohdennukset ovat kunnossa, on aika keskittyä mainostamaan juuri oikeille ihmisille, juuri oikeaan aikaan.

– Jos myyntipiikit vaihtelevat esimerkiksi sään mukaan, voi laittaa kampanjan pyörimään Ad Managerissa heti kun sää paranee ja keskeyttää sen, kun alkaa sataa. Ad Manager toimii hyvin myös toistuviin kampanjoihin, sillä kerran rakennettua kampanjaa voi pyörittää uudelleen säännöllisin väliajoin: jos vaikka varauskalenterissa on tyhjää, niin asiakashankintakampanjan voi laittaa nopeasti liikkeelle. Tämä ketteryys yhdistettynä mukautettuihin yleisöihin tekee mainostamisesta todella tehokasta, Vatanen summaa.

Jos haluat keskustella lisää mukautettujen yleisöiden hyödyntämisestä mainonnassa, varaa maksuton 30 minuutin etätapaaminen Ad Manager-asiantuntijan kanssa!

Aloita mainostaminen ja kokeile mukautettuja yleisöjä Ad Managerissa

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin tavoitteet ja niiden asettaminen: kolme pelisääntöä tehokkaaseen mainontaan

    Markkinoinnin tavoitteet johdetaan liiketoiminnan tavoitteista, ja niistä ponnistavat mm. mainonnan tavoitteet. Näiden vaiheita seuraamalla asetat tavoitteet sekä mittarit fiksusti ja saat mainontasi tuottamaan tuloksia.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    14.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland