Kohdenna paremmin mukautettujen yleisöjen avulla
Mukautetut yleisöt tarjoavat poikkeuksellisen tarkan tavan kohdentaa mainontaa Sanoman verkostossa. Yleisö luodaan yhdistämällä asiakasrekisterin tiedot Sanoman dataan, ja se muodostuu niistä käyttäjistä, joiden sähköpostiosoite tai puhelinnumero löytyy sekä asiakasrekisteristä että Sanomalta. Prosessi on siis yksinkertainen, mutta sen hyödyt ovat mittavat: mukautetut yleisöt mahdollistavat asiakkaiden tarpeiden ennakoimisen sekä oikea-aikaisen mainonnan niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä.
– Yksinkertaistetusti saat kiinni nimenomaan ne asiakkaat, jotka haluatkin saada kiinni, tiivistää Sanoman Head of eCom & Martech Growth Petri Vatanen.
Ennakoi asiakkaidesi tarpeet ja mainosta aina oikeaan aikaan
Sanoman dataliiketoiminnan Business Manager Veli-Matti Nurmelan mukaan yksi mukautettujen yleisöjen hyvistä puolista on se, että data on aina ajan tasalla.
– Sähköpostiosoitteet ja puhelinnumerot ovat aikaa kestäviä tunnistetietoja, sillä niitä ei vaihdeta usein. Siksi ne ovat myös kohdentamiseen usein parempia tunnisteita kuin kolmannen osapuolen evästeet, Nurmela kuvailee.
Mukautetut yleisöt sopivat erityisen hyvin jo olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen ja aktivoimiseen, mikä tuo merkittäviä hyötyjä esimerkiksi verkkokauppojen mainontaan.
– Mukautetut yleisöt mahdollistavat sen, että vaikkapa edellisenä kesänä grillin ostaneille voidaan vuoden kuluttua mainostaa ennakoivasti grillihiiliä. Tai jos autossa on viiden vuoden leasing-sopimus, voidaan neljän ja puolen vuoden kohdalla alkaa tarjota sopimukselle jatkoa, Nurmela vinkkaa.
Tarkka ja oikea-aikainen kohdentaminen tuo mainonnalle lisää kattavuutta ja lisää viestien toistoa, mikä tutkitustikin kasvattaa mainonnan tehoa. Tämä edesauttaa myös kanta-asiakkaiden hankkimista.
– Jos asiakkaana on ihmisiä, jotka ostavat esimerkiksi koiranruokaa kolmen kuukauden välein, voidaan mainonnan avulla muistuttaa monikanavaisesti hyvissä ajoin, että pian on aika täydentää varastoja, Nurmela toteaa.
Buustia sähköpostiviestintään
Mukautetut yleisöt toimivat Vatasen mukaan hyvin myös silloin, kun sähköpostilistoilta löytyy passivoituneita asiakkaita, jotka eivät enää reagoi sähköpostiviestintään. Asiakkaat saattavat aktivoitua nopeastikin nähtyään juuri heille kohdennettua display-mainontaa lempimedioidensa parissa.
– Jos lähetät vaikkapa sesonkisähköpostin asiakkaillesi ja tuet sitä bannerimainonnalla Sanoman verkostossa, saat parannettua sähköpostien tehoa yllättävänkin paljon, Vatanen kuvailee.
Jos omaa asiakasrekisteriä on tarve aktivoinnin lisäksi myös kasvattaa, kannattaa Nurmelan mukaan tehdä ensin klikkipohjainen CPC-kampanja.
– CPC-kamppikset sopivat asiakasrekisterin keräämiseen hyvin, sillä niillä saa ajettua tehokkaasti liikennettä verkkosivuille. Kampanja on myös helppo aloittaa vaikka heti Ad Managerissa.
Tukea Google- ja Facebook-mainontaan
Tehokkain lopputulos saadaan sekä Vatasen että Nurmelan mielestä aikaan monikanavakampanjoilla.
– Mukautetut yleisöt ovat jo tuttuja monille Facebookin puolelta. Niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla myös Sanoman verkostossa. Sieltä saa kiinni sellaisia ihmisiä, joita Facebookin tai Googlen kautta ei saa kiinni. Kanavat tukevat toisiaan sekä lisäävät kampanjoiden kattavuutta ja toistoa, Vatanen sanoo.
Sanoman verkostossa mukautettujen yleisöjen hyödyntämisen voi myös aloittaa jo huomattavasti pienemmällä asiakasrekisterillä kuin kansainvälisten kilpailijoiden alustoilla.
– Asiakasrekisterin yhteystiedoista kolmensadan pitää täsmätä Sanoman rekisterin kanssa, jotta mukautettu yleisö voidaan muodostaa. Facebookissa raja on tuhat yhteystietoa. Sanomalla voi aloittaa matalammalla kynnyksellä, koska asiakasrekisterin ei tarvitse olla valmiiksi kovin suuri, Nurmela kertoo.
– Meiltä saa aina myös henkilökohtaista apua aloittamiseen ja tukea mainonnan suunnitteluun. Kiinnitämme erityistä huomiota myös tietosuoja-asioihin.
Mukautetut yleisöt tuovat hyötyjä kaikenkokoisille organisaatioille ja yrityksille
Verkkokauppojen ja jatkuvia palveluita mainostavien yritysten lisäksi myös esimerkiksi kunnat ja kaupungit voivat saada merkittäviä hyötyjä mukautettujen yleisöjen hyödyntämisestä.
– Oikea-aikaisella kohdentamisella on monenlaisille organisaatioille valtavan suuri merkitys. Pienellekin yleisölle voidaan oikein kohdentamalla tehdä todella ison huomioarvon mainoskampanjoita. Kuntien kannattaa kokeilla palvelua vaikkapa tilanteessa, missä entisiä asukkaita houkutellaan muuttamaan takaisin paikkakunnalle, Nurmela toteaa.
Yksi mukautettujen yleisöjen hyödyistä on se, että palvelu auttaa tuntemaan kohderyhmän ja sen tarpeet paremmin.
– Dataa seuraamalla tiedät ketkä ostavat, milloin ja miksi he ostavat ja minkälainen mainonta heille toimii parhaiten, Vatanen tiivistää. – Kohderyhmää voidaan tarvittaessa myös laajentaa look-a-like -mallinnuksen avulla samankaltaisiin tai käänteisesti erilaisiin yleisöihin.
Kun kohderyhmä ja kohdennukset ovat kunnossa, on aika keskittyä mainostamaan juuri oikeille ihmisille, juuri oikeaan aikaan.
– Jos myyntipiikit vaihtelevat esimerkiksi sään mukaan, voi laittaa kampanjan pyörimään Ad Managerissa heti kun sää paranee ja keskeyttää sen, kun alkaa sataa. Ad Manager toimii hyvin myös toistuviin kampanjoihin, sillä kerran rakennettua kampanjaa voi pyörittää uudelleen säännöllisin väliajoin: jos vaikka varauskalenterissa on tyhjää, niin asiakashankintakampanjan voi laittaa nopeasti liikkeelle. Tämä ketteryys yhdistettynä mukautettuihin yleisöihin tekee mainostamisesta todella tehokasta, Vatanen summaa.
Aloita mainostaminen ja kokeile mukautettuja yleisöjä Ad Managerissa