Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Kohdennusmahdollisuudet Sanoma Ad Managerissa

Sanoman verkosto tavoittaa 3,2 miljoonaa suomalaista viikoittain. Löydät heistä sinulle oikeat asiakkaat, kun kohdennat mainoksesi oikein.
14.10.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kerromme tässä artikkelissa Sanoma Ad Managerin kohdennusmahdollisuuksista ja annamme vinkkejä kampanjassa onnistumiseen. 

Kenelle voin kohdentaa mainokseni Sanoma Ad Managerissa? 

Valittavana on seuraavat kohdennuskriteerit:

  • sijainti
  • sukupuoli
  • ikä
  • kiinnostuksen kohteet
  • konteksti
  • sivusto
  • päätelaite
  • Sanoma-segmentit
  • yritystiedot
  • kotitaloustiedot
  • ostoaie
  • taloustutkimus


Halutessasi, voit hyödyntää myös omaa asiakasrekisteriäsi mainonnan kohdentamiseen Mukautettujen yleisöjen avulla. Yhdistämme toimittamasi asiakaslistan pseudonymisoidut tiedot Sanoman dataan ja luomme online-yleisön niistä käyttäjistä, joille löytyy yhteinen sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Online-yleisö on käytettävissäsi kohdentamiseen Sanoman verkostossa. Lisäksi voit analysoida yleisöäsi esimerkiksi mediankäyttöön perustuen sekä laajentaa yleisö look-a-like-mallinnuksen avulla.

Miksi palvelussa on juuri nämä kohdennusmahdollisuudet? Miksi kohdennusmahdollisuuksia voi valita vain kaksi?

Sanoma Ad Manager tarjoaa laajat kohdennusmahdollisuudet, joilla tavoitat kotimaiset kuluttajat. Ne perustuvat pitkään kokemukseen ja dataan siitä, mitkä kohdennusmahdollisuudet tuottavat tuloksia.

Me tunnemme suomalaiset kuluttajat. Tästä syystä Sanoma Ad Managerissa esimerkiksi demografiatietojen ja kiinnostusten kohteiden mukaan tehdyt kohdennukset ovat toimivia ja tarkkoja.

Jos esimerkiksi mainostat ulkoilutuotteita, kannattaa kohderyhmäksi valita ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet ulkoilusta. Jos taas toimintasi on tietyllä maantieteellisellä alueella, sijaintikohdennus on tärkeä. Koko Suomessa toimivalle verkkokaupalle demografiatiedot ovat aluekohdennusta tärkeämpiä.

Sanoma Ad Managerin tarkkojen kohdennusmahdollisuksien ansiosta niin suuret kuin pienemmätkin mainostajat onnistuvat kampanjoissaan.

Kannattaako Sanoma Ad Manageria kokeilla, mikäli ei tiedä ennalta omaa kohderyhmäänsä? Voiko mainoksen julkaista ilman kohdentamista?

Kyllä, voit jättää mainoksen kohdentamatta. Tällöin Sanoma Ad Managerin oma optimointi löytää mainoksestasi kiinnostuneet. Ja mikäli tavoittelet klikkejä sivustollesi, maksat vain klikeistä. Kohdennettu mainonta on kuitenkin yleisesti tehokkaampaa.

Milloin mainosta kannattaa kohdentaa tarkemmin ja milloin ei? 

Jos mainoksesi tavoite on brändin tunnetummaksi tekeminen, kohderyhmän kannattaa olla laajempi, taktisemmassa mainonnassa taas tarkempi. Yleisenä suosituksena voi sanoa, että bränditekemistä ja taktisempaa, ostamiseen juuri tietyllä hetkellä tähtäävää mainontaa, kannattaisi tehdä samaan aikaan. Mainoksille voi varata omat kampanjat, jolloin ne tukevat toisiaan. Brändillistä mainontaa kannattaa tehdä laajemmalle yleisölle myös siksi, että pysyt potentiaalisten ostajien mielessä, kun aika on kypsä ostopäätökselle.

Vastaus riippuu myös siitä, mitä olet mahdollisesti myymässä ja kenelle. Monet verkkokaupat ja sellaiset toimijat, joilla on tunnistettava brändi, mainostavat suurelle joukolle ihmisiä. Toisaalta heilläkin on usein tuotekategorioita ja tarjouksia, joita kohdennetaan tarkemmin. 

Lyhyenä vastauksena: kaikille ei kannata mainostaa, mutta kohderyhmää ei kannata rajata liian tarkasti. 

Vinkki: Mainoksen luovalla sisällöllä on suuri merkitys: kuvalla ja tekstillä voit aktivoida tiettyä kohderyhmää. Samalla voit viestiä suuremmalle yleisölle.  

Minkä kokoinen kohderyhmän kannattaa olla?

Usein ajatellaan, että mitä suurempi kohderyhmä mainoksellasi on, sitä parempi. Asiakaskuntasi tuskin kuitenkaan on kaikki suomalaiset. Liian laaja kohderyhmän valinta ei välttämättä tuota haluttuja tuloksia, jos mainos ei löydä potentiaalisia asiakkaita. Mainosta ei kannata näyttää kenelle tahansa.

Olemme tarkoituksella jättäneet kohdennusmahdollisuuksista liian tarkat rajaukset pois, jotta mainoskampanjasi onnistuisi varmasti. Jos kohderyhmä olisi liian tarkkaan rajattu, saatat rajata ulkopuolelle henkilöitä, jotka voisivat olla kiinnostuneita tuotteestasi.

Olennaista on, että tunnistat omaa yleisöäsi yhdistävän tekijän ja kohdennat mainoksen sen perusteella.

Mitä mittareita seuraamalla tiedät, toimiiko kampanjasi Sanoma Ad Managerissa 

Mikä kohdennusvaihtoehdoista on tärkein?

Sijainnin mukaan kohdentaminen voi olla ratkaisevan tärkeää, mikäli palvelusi tuotetaan paikallisesti. Mainosta ei tarvitse silloin rajata muilla tavoilla.

Kohdentamisessa voi hyödyntää myös AB-testausta. Voit tehdä kaksi kampanjaa samoilla sisällöillä ja valita toiseen esimerkiksi vain sijaintikohdennuksen ja toiseen lisäksi yhden kiinnostuksenkohteen. Tämän jälkeen sinulla on jo arvokasta dataa siitä, kumpi kohdennusmahdollisuus kannattaa ottaa jatkokampanjaan mukaan.

Lue lisää Sanoman kohdennusmahdollisuuksista 

Onko CPC-mainontaa järkevä kohdentaa? 

Tässä mainostyypissä maksetaan vain asiakkaiden klikeistä ja tietyissä tapauksissa kohdentamisessa on järkeä. Mikäli mainostat paikallisesti tuotettua palvelua tai vaikkapa kivijalkaliikettä, maantieteellisessä kohdentamisessa voi olla järkeä. Jos mainos kiinnostaa vain tiettyä kohderyhmää, se pärjää yleensä hyvin.

Miksi mainostaisin juuri Sanoma Ad Managerissa?

Mainostitpa sitten tuotetta, palvelua tai seuraavan viikonlopun tapahtumaa, oma yleisösi pitää pyrkiä saamaan mahdollisimman laajasti kiinni. Tässä Sanoman verkosto on lyömätön: Sanoma Ad Managerissa tehdyt mainokset näkyvät suomalaisten rakastamissa medioissa, kuten Ilta-Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomessa, ja verkosto tavoittaa miljoonia suomalaista viikoittain. Brändisi ja mainoksesi ovat hyvässä ja luotettavassa seurassa. Mainoksesi ei myöskään huku mainostulvaan vaan erottuu sivustolta edukseen.

Lue lisää siitä, missä mainoksesi näkyy, kun mainostat Sanoma Ad Managerin kautta.

Miksi sijaintikohdennus on tärkeä ominaisuus Sanoma Ad Managerissa?

Koska tiedämme, että sijainnin pohjalta kohdistettu mainos toimii useimmille mainostajille hyvin.

Olemme myös ylpeitä sijaintikohdennuksen tarkkuudesta: Sanoma Ad Managerilla on useita omia eri datalähteitä käytössä ja yhdistelemällä niitä tiedämme, mistä käyttäjä tulee ja missä hän käy usein. Näin voimme yhdistää parhaalla tavalla oikean mainostajan ja asiakkaan.

VINKKI: Sijaintikohdennusta käyttäessä voit valita myös useamman kaupungin, mutta maakuntataso on usein riittävä.

Sinä tunnet asiakkaasi – niin mekin. Tunnemme hyvin suomalaiset kuluttajat ja tiedämme, mistä heidät tavoittaa luotettavasti. Verkostomme saa kiinni yleisösi kaikkialla Suomessa.

Jos mietit, kenelle mainoksesi kannattaa kohdentaa, suomenkieliset asiantuntijamme tarjoavat ideoita ja apua Sanoma Ad Managerista löytyvästä chatista.

Rekisteröidy Sanoma Ad Manageriin

 

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Palkittujen verkkokauppojen opit: räätälöidyt viestit, elämyksien tarjoaminen ja ennakkoluulottomat kokeilut

    Toista kertaa järjestetyssä eCom Awards -palkintogaalassa palkittiin verkkokauppoja 18 eri kategoriassa. Vuoden verkkokaupan tittelin nappasi Nanso yli 200 ehdokkaan joukosta. Vuoden kasvuyrityksinä palkittiin Hetkinen, Alpa ja Oura.

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    16.5.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland