Kohdennusmahdollisuudet Sanoma Ad Managerissa
Kerromme tässä artikkelissa Sanoma Ad Managerin kohdennusmahdollisuuksista ja annamme vinkkejä kampanjassa onnistumiseen.
Kenelle voin kohdentaa mainokseni Sanoma Ad Managerissa?
Valittavana on seuraavat kohdennuskriteerit:
- sijainti
- sukupuoli
- ikä
- kiinnostuksen kohteet
- konteksti
- sivusto
- päätelaite
- Sanoma-segmentit
- yritystiedot
- kotitaloustiedot
- ostoaie
- taloustutkimus
Halutessasi, voit hyödyntää myös omaa asiakasrekisteriäsi mainonnan kohdentamiseen Mukautettujen yleisöjen avulla. Yhdistämme toimittamasi asiakaslistan pseudonymisoidut tiedot Sanoman dataan ja luomme online-yleisön niistä käyttäjistä, joille löytyy yhteinen sähköpostiosoite tai puhelinnumero. Online-yleisö on käytettävissäsi kohdentamiseen Sanoman verkostossa. Lisäksi voit analysoida yleisöäsi esimerkiksi mediankäyttöön perustuen sekä laajentaa yleisö look-a-like-mallinnuksen avulla.
Miksi palvelussa on juuri nämä kohdennusmahdollisuudet? Miksi kohdennusmahdollisuuksia voi valita vain kaksi?
Sanoma Ad Manager tarjoaa laajat kohdennusmahdollisuudet, joilla tavoitat kotimaiset kuluttajat. Ne perustuvat pitkään kokemukseen ja dataan siitä, mitkä kohdennusmahdollisuudet tuottavat tuloksia.
Me tunnemme suomalaiset kuluttajat. Tästä syystä Sanoma Ad Managerissa esimerkiksi demografiatietojen ja kiinnostusten kohteiden mukaan tehdyt kohdennukset ovat toimivia ja tarkkoja.
Jos esimerkiksi mainostat ulkoilutuotteita, kannattaa kohderyhmäksi valita ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet ulkoilusta. Jos taas toimintasi on tietyllä maantieteellisellä alueella, sijaintikohdennus on tärkeä. Koko Suomessa toimivalle verkkokaupalle demografiatiedot ovat aluekohdennusta tärkeämpiä.
Sanoma Ad Managerin tarkkojen kohdennusmahdollisuksien ansiosta niin suuret kuin pienemmätkin mainostajat onnistuvat kampanjoissaan.
Kannattaako Sanoma Ad Manageria kokeilla, mikäli ei tiedä ennalta omaa kohderyhmäänsä? Voiko mainoksen julkaista ilman kohdentamista?
Kyllä, voit jättää mainoksen kohdentamatta. Tällöin Sanoma Ad Managerin oma optimointi löytää mainoksestasi kiinnostuneet. Ja mikäli tavoittelet klikkejä sivustollesi, maksat vain klikeistä. Kohdennettu mainonta on kuitenkin yleisesti tehokkaampaa.
Milloin mainosta kannattaa kohdentaa tarkemmin ja milloin ei?
Jos mainoksesi tavoite on brändin tunnetummaksi tekeminen, kohderyhmän kannattaa olla laajempi, taktisemmassa mainonnassa taas tarkempi. Yleisenä suosituksena voi sanoa, että bränditekemistä ja taktisempaa, ostamiseen juuri tietyllä hetkellä tähtäävää mainontaa, kannattaisi tehdä samaan aikaan. Mainoksille voi varata omat kampanjat, jolloin ne tukevat toisiaan. Brändillistä mainontaa kannattaa tehdä laajemmalle yleisölle myös siksi, että pysyt potentiaalisten ostajien mielessä, kun aika on kypsä ostopäätökselle.
Vastaus riippuu myös siitä, mitä olet mahdollisesti myymässä ja kenelle. Monet verkkokaupat ja sellaiset toimijat, joilla on tunnistettava brändi, mainostavat suurelle joukolle ihmisiä. Toisaalta heilläkin on usein tuotekategorioita ja tarjouksia, joita kohdennetaan tarkemmin.
Lyhyenä vastauksena: kaikille ei kannata mainostaa, mutta kohderyhmää ei kannata rajata liian tarkasti.
Vinkki: Mainoksen luovalla sisällöllä on suuri merkitys: kuvalla ja tekstillä voit aktivoida tiettyä kohderyhmää. Samalla voit viestiä suuremmalle yleisölle.
Minkä kokoinen kohderyhmän kannattaa olla?
Usein ajatellaan, että mitä suurempi kohderyhmä mainoksellasi on, sitä parempi. Asiakaskuntasi tuskin kuitenkaan on kaikki suomalaiset. Liian laaja kohderyhmän valinta ei välttämättä tuota haluttuja tuloksia, jos mainos ei löydä potentiaalisia asiakkaita. Mainosta ei kannata näyttää kenelle tahansa.
Olemme tarkoituksella jättäneet kohdennusmahdollisuuksista liian tarkat rajaukset pois, jotta mainoskampanjasi onnistuisi varmasti. Jos kohderyhmä olisi liian tarkkaan rajattu, saatat rajata ulkopuolelle henkilöitä, jotka voisivat olla kiinnostuneita tuotteestasi.
Olennaista on, että tunnistat omaa yleisöäsi yhdistävän tekijän ja kohdennat mainoksen sen perusteella.
Mitä mittareita seuraamalla tiedät, toimiiko kampanjasi Sanoma Ad Managerissa
Mikä kohdennusvaihtoehdoista on tärkein?
Sijainnin mukaan kohdentaminen voi olla ratkaisevan tärkeää, mikäli palvelusi tuotetaan paikallisesti. Mainosta ei tarvitse silloin rajata muilla tavoilla.
Kohdentamisessa voi hyödyntää myös AB-testausta. Voit tehdä kaksi kampanjaa samoilla sisällöillä ja valita toiseen esimerkiksi vain sijaintikohdennuksen ja toiseen lisäksi yhden kiinnostuksenkohteen. Tämän jälkeen sinulla on jo arvokasta dataa siitä, kumpi kohdennusmahdollisuus kannattaa ottaa jatkokampanjaan mukaan.
Lue lisää Sanoman kohdennusmahdollisuuksista
Onko CPC-mainontaa järkevä kohdentaa?
Tässä mainostyypissä maksetaan vain asiakkaiden klikeistä ja tietyissä tapauksissa kohdentamisessa on järkeä. Mikäli mainostat paikallisesti tuotettua palvelua tai vaikkapa kivijalkaliikettä, maantieteellisessä kohdentamisessa voi olla järkeä. Jos mainos kiinnostaa vain tiettyä kohderyhmää, se pärjää yleensä hyvin.
Miksi mainostaisin juuri Sanoma Ad Managerissa?
Mainostitpa sitten tuotetta, palvelua tai seuraavan viikonlopun tapahtumaa, oma yleisösi pitää pyrkiä saamaan mahdollisimman laajasti kiinni. Tässä Sanoman verkosto on lyömätön: Sanoma Ad Managerissa tehdyt mainokset näkyvät suomalaisten rakastamissa medioissa, kuten Ilta-Sanomissa, Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomessa, ja verkosto tavoittaa miljoonia suomalaista viikoittain. Brändisi ja mainoksesi ovat hyvässä ja luotettavassa seurassa. Mainoksesi ei myöskään huku mainostulvaan vaan erottuu sivustolta edukseen.
Lue lisää siitä, missä mainoksesi näkyy, kun mainostat Sanoma Ad Managerin kautta.
Miksi sijaintikohdennus on tärkeä ominaisuus Sanoma Ad Managerissa?
Koska tiedämme, että sijainnin pohjalta kohdistettu mainos toimii useimmille mainostajille hyvin.
Olemme myös ylpeitä sijaintikohdennuksen tarkkuudesta: Sanoma Ad Managerilla on useita omia eri datalähteitä käytössä ja yhdistelemällä niitä tiedämme, mistä käyttäjä tulee ja missä hän käy usein. Näin voimme yhdistää parhaalla tavalla oikean mainostajan ja asiakkaan.
VINKKI: Sijaintikohdennusta käyttäessä voit valita myös useamman kaupungin, mutta maakuntataso on usein riittävä.
Sinä tunnet asiakkaasi – niin mekin. Tunnemme hyvin suomalaiset kuluttajat ja tiedämme, mistä heidät tavoittaa luotettavasti. Verkostomme saa kiinni yleisösi kaikkialla Suomessa.
Jos mietit, kenelle mainoksesi kannattaa kohdentaa, suomenkieliset asiantuntijamme tarjoavat ideoita ja apua Sanoma Ad Managerista löytyvästä chatista.
Rekisteröidy Sanoma Ad Manageriin