Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitä tuloksia kannattaa seurata Sanoma Ad Managerissa?

Sanoma Ad Managerista voit seurata reaaliajassa, saavuttaako mainoksesi toivotut tavoitteet. Avaamme tässä vinkkiblogissa kolme mittaria, joita kannattaa pitää silmällä mainoskampanjasi aikana ja sen jälkeen. Kerromme myös, miten mittareita kannattaa tulkita ja mitä niistä voi oppia.
1.7.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Sanoma Ad Manager -mainosalustalla saat kävijöitä verkkosivuillesi tai silmäpareja viestillesi. Mutta mistä mittareista tietää, toimiiko mainos? 

1. Budjetin kuluminen

Sanoma Ad Managerissa päätät mainoskampanjasi budjetin itse. Joskus kampanjasi ei kuitenkaan kuluta asettamaasi budjettia. Tästä voi päätellä, että kohderyhmäsi on liian tarkkaan rajattu, joten sitä kannattaa laventaa ja suurentaa.  

Milloin sitten kannattaa reagoida, jos mainos ei kuluta budjettia? Yleissääntönä kampanja kannattaa pysäyttää 3–7 päivää sen aloittamisesta, jos se ei toimi halutulla tavalla. Jopa yhden päivän tauot suoriutumisessa ovat melko yleisiä, mutta kolmen päivään kannattaa jo kiinnittää huomiota. Silloin kampanja kannattaa keskeyttää ja luoda uusi erilaisilla sisällöillä tai kohderyhmällä.

Sanoma Ad Managerissa maksat vain klikeistä, joten vaikka koko budjettisi ei kuluisikaan, kampanja saattaa silti olla onnistunut. Tässä tapauksessa kannattaa seurata oman myynnin ja markkinoinnin lukuja ja niiden kehitystä. Jos myyt esimerkiksi hintavia tuotteita, joiden ostopäätös on iso ja merkittävä, on luonnollista, etteivät monet klikkaa mainosta. Silti display-mainos saa aikaan asiakkaassa muistijäljen, joka voi tuoda myöhemmin suoraa tai hakukoneen kautta tullutta liikennettä sivuillesi ja sitä kautta myyntiä.

2. Klikkiprosentti

Klikkiprosentti kertoo, kuinka moni mainoksen nähnyt klikkaa sitä. Klikkiprosenttiin vaikuttaa kuitenkin paljon toimialasi. Tästä syystä oman asiakaskunnan tunteminen on tärkeää: ei kannatakaan yrittää puhutella jokaista digitaalista ohikulkijaa. Mainoksen luova aineisto ja visuaalinen ilme kannattaa miettiä niin, että se kiinnostaa juuri sinulle tärkeitä asiakkaita. 

Klikkiprosenttiin vaikuttaa myös toimiala. “Isojen ostosten” klikkiprosentit tapaavat olla matalia. Jos taas mainostat paikallisesti vaikkapa elintarviketarjousta, klikkejä on taatusti enemmän, mutta ostoksen keskimääräinen summa voi olla pienempi. 

Oikealla viestillä erottelet juuri sen kohderyhmän, jonka haluat löytävän palvelusi tai tuotteesi. Tällöin maksat vain sinulle relevanttien henkilöiden klikeistä. 

3. Sivustosi oma analytiikka

Sanoma Ad Managerin rinnalla kannattaa seurata oman sivustosi liikennettä esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Näin pysyt perässä esimerkiksi mainonnan tuomasta liikenteen määrästä ja konversioista. Mainoksen linkki kannattaa UTM-tägätä, jolloin näet analytiikasta, onko liikenne tullut Sanoma Ad Managerista. Mainoseditorissa utm-parametrit voi lisätä suoraan mainosta rakentaessa niille tarkoitettuihin kenttiin, eli tägitettyä urlia ei tarvitse rakentaa muualla.


Lue lisää UTM-parametrien luomisesta ja niiden tulkitsemisesta Google Analyticsissä täältä

 

Mikäli viesti ei tavoita oikeita ihmisiä, usein esimerkiksi sivustosi poistumisaste (bounce rate) kertoo karua kieltä: ihmiset kääntyvät ovelta kun havaitsevat, ettei tuotteesi tai palvelusi ole heitä varten. Siksi mainos kannattaa räätälöidä kiinnostamaan vain sitä ryhmää ihmisiä, joita oikeasti haluat tavoittaa. Tämä kuitenkin riippuu osin siitä, millainen verkkosivustosi on ja mitä kampanjalla tavoitellaan. Jos mainoksestasi ohjataan esimerkiksi tarjous- tai kampanjasivulle, kampanja voi silti onnistua erittäin hyvin, vaikka poistumisaste näyttäisikin korkealta.

Tarvitsetko apua mainonnan tuloksien tulkitsemisessa tai Sanoma Ad Managerin käytössä?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme
Rekisteröidy Sanoma Ad Manageriin

Tagit

Ad Manager Digiratkaisut Tuotetietoa

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Kohdenna viestisi Sanoma Ad Managerissa puhuttelemalla sinulle tärkeätä kohderyhmää

    Sanoma on jakanut suomalaiset kuluttajat heidän mediankäyttönsä mukaan kahdeksaan eri segmenttiin. Voit käyttää näitä segmenttejä mainontasi kohdentamiseen mainonnan itseostokanava Ad Managerissa.

    Tagit

    Ad Manager Digiratkaisut Näkemyksiä
    Julkaistu
    8.8.2025
    Lue lisää
  • Mitä loppuvuoden markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa kannattaa huomioida?

    Millaista apua Sanoma Ad Managerin kampanjakalenteri tarjoaa? Miksi mainontaa kannattaa ylläpitää jatkuvasti? Senior Customer Success Specialist Heidi Rantala tarjoaa parhaat vinkkinsä syksyn suunnitteluun.

    Tagit

    Ad Manager Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä
    Julkaistu
    7.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Vain testaamalla opit – mainonnassa onnistuminen vaatii kokeiluja

    Markkinoijan niskassa hönkäilee usein tuloksiin liittyvä rimakauhu. Mistä tietää, tuovatko toimenpiteet rahalle vastinetta?

    Tagit

    Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    4.7.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland