Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mikä oli vuoden 2022 markkinointiteko?

Joukko markkinoinnin ammattilaisia valitsi mielestään vuoden parhaan markkinointiteon. Mainintoja saivat Sanna Marin, sukupuolinen tasa-arvo, Ukraina ja Suomen Nato-jäsenyys, Patagonia, Nike sekä Top Gun: Maverick.
Vuoden 2022 markkinointiteko artikkeli.jpg
21.12.2022
Jaa:FacebookXLinkedin
Tomi Wirtanen 600x600.jpg

Tomi Wirtanen
toimitusjohtaja
ToinenPHD

Suomen maabrändi hyötyi Sanna Marinista

"Vuoden 2022 markkinointiteko on mielestäni Sanna Marinin henkilökohtainen työ Suomen näkyvyyden ja modernin mielikuvan edistämiseksi kansainvälisesti. Marinin johtaman hallituksen sisäpolitiikasta muun muassa velkaantumisen, ympäristönsuojelun ja rakenteellisten uudistusten osalta löytyy helposti kritisoitavaa, mutta ulkoisesti Suomen maabrändi on hyötynyt Marinista ennennäkemättömällä tavalla. Olipa kyse sitten napakoista kommenteista Venäjän aloittamasta sodasta Brysselissä tai (nais)päämistereistä Uudessa-Seelannissa, festariasusteesta Ruisrockissa tai jopa siitä kuuluisasta biletanssivideosta, näkyvyys ja hyödyt Suomelle globaalisti ovat kiistattomia. Näillä näytöillä toivon, että Sanna Marin on Suomen seuraava Presidentti."

Suvi Lähde 600x600.jpg

Suvi Lähde
Executive Creative Director
SEK

Sukupuoleen liittyviä käsityksiä avarrettiin luovalla tavalla

"Pienen pohdinnan jälkeen päätin nostaa esiin aiheen, jonka näkyväksi tekemiseen koko ala on tehnyt vuosi vuodelta vaikuttavampia tekoja – sukupuolinen tasa-arvo. Kansainvälisesti markkinointiviestinnässä sukupuoliroolit on esitetty usein stereotyyppisesti tai rajallisesti. Brändit ja niiden teot kuitenkin peilaavat ympäröivää yhteiskuntaa ja niillä on mahdollisuus vahvistaa mielikuviamme sosiaalisista normeista. Viime vuosina ja erityisesti viime vuonna on nähty monia herätteleviä kampanjoita ja tekoja, joissa avarretaan luovalla tavalla sukupuoleen liittyviä käsityksiä. Yksi itselle mieleen jääneistä on Women in Gamesin Gender Swap. Tästä jatkuu!"

Ossi Honkanen 600x600.jpg

Ossi Honkanen
Creative Director, Manager of Innovation
hasan & partners

Patagonia teki sen, mistä muut voivat vain haaveilla

"Merkittävin markkinointiteko oli Patagonian perustajan, Yves Chouinardin päätös lahjoittaa yrityksensä maailmalle. Sanoilla 'Earth is now our only shareholder' alkanut kirje siirsi yrityksen omistuksen säätiöille, joista voitot käytetään maapallon suojeluun. Olisi helppo niputtaa tämä vastuullisuusteoksi, mutta Patagonian tapauksessa kyseessä on puhtaasti brändille luonteva tapa toimia. Osakkeenomistajille tuotetaan edelleen arvoa, mutta nyt osakkeenomistajana on maailma. Teko puhuttelee varmasti Patagonian fanikuntaa ja osuu kestävän kuluttamisen trendin ytimeen."

Krista Elopuro 600x600.jpg

Krista Elopuro
toimitusjohtaja
Dagmar

Ukrainan taitava viestintä ja Nato-hakemus, joka positioi Suomi-brändin uudelleen

"Valintani vuoden markkinointiteoksi on maailman poliittisen tilanteen johdosta kiistattomasti se, miten taitavasti Ukraina on hoitanut viestintää 24.2. alkaen. Nopeaa, tunteikasta, itsensä peliin joka hetki laittavaa sodan kertomusta. Heidän koneistonsa on väsymättömästi, taitavasti ja monissa kanavissa viestinyt samaa tarinaa vaikuttaen muun maailman mielikuvaan Ukrainasta ja yhteisestä vihollisesta. Tämä on myös hyvä esimerkki uuden sukupolven johtajista, joilla vastassaan vanhat neuvostonostalgiaan nojaavat patruunat. Heidän strategiansa on toiminut ja toimii, länsimaiden tuki on jatkuvaa.

Toinen markkinointiteko, joka sekin valitettavasti sodan aikaansaama, on Suomen Nato-hakemus. Tämä oli aivan exteme Suomi-brändin uudelleen positioituminen. Suomi asemoitui maailmankartalla totaalisen eri kohtaan suhteessa Venäjään, länsimaihin ja Pohjoismaihin. Ja se miten homma hoidettiin, kylmäpäisesti, rohkeasti ja nopeasti. Superhieno teko."

Jarkko Tuuri 600x600.jpg

Jarkko Tuuri
luova johtaja
Make it Simple

Johdonmukaisuudella ja pitkäjänteisyydellä on itseisarvo

"Kun ihan yllättäen kysytään, mikä on vuoden markkinointiteko, siinä itse asiassa tarjoillaan oivallinen opetus markkinoinnista yleisesti: äkkiseltään ei tule mitään mieleen.   

Vanhassa tutussa satiiris-paradoksaalisessa sitaatissa 'mainonta ei vaikuta minuun, ostan vain parhaita merkkituotteita' on enemmän järkeä kuin ensi alkuun näyttää. Ei yksittäisiä mainoksia tai muita markkinointitoimenpiteitä muisteta. Tai ainakaan ne eivät pyöri jatkuvasti mielessä. Silti niiden avulla kokonaisvaltaisesti luodut brändit eksyvät useimmin ostoskoreihin. Siksi johdonmukaisuudella ja pitkäjänteisyydellä on itseisarvo. Vain pitkäjänteisellä tekemisellä brändi alkaa edes jollain tavalla hahmottua kaiken kohinan keskeltä. Markkinointi ilman erilaistavaa ideaa on yhdentekevää, ja ilman kestävää konseptia se on epäjohdonmukaista.

Muistiani kaiveltuani löysin hyviä markkinointitekoja sekä kotimaasta että maailmalta. Esimerkiksi Patagonian 'myynti' olisi tällainen johdonmukaisuuden vaatimukset täyttävä bränditeko. Mutta enpäs valitse sitäkään. Valitsen oman ikisuosikkini, Niken Just do it -konseptin. Sen puitteissa on tehty melkoinen määrä monenlaisia hienoja markkinointitekoja vuodesta 1988 alkaen – tänäkin vuonna. Mutta oleellisinta on muistaa brändi ja sen asenne."

Hemppa Laakso 600x600.jpg

Hemppa Laakso
copywriter
Folk Finland

Vuoden (paras) markkinointiteko: Top Gun: Maverick -elokuva

"Seuraan mielenkiinnolla amerikkalaista tyyliä tehdä isoja, 'pelkästään viihteellisiä' Hollywood-ratkaisuja, joiden taustalla on varmasti jotain suurempaa.

Vuoden 1986 Top Gun räjäytti jenkkien laivaston hakumäärät uusiin lukemiin. Samaa odotan elokuvan jatko-osalta. Erityisesti, kun pienen googlailun jälkeen selviää, että korona-aikana samaiset hakumäärät ovat olleet laskussa. 

Elokuva on ehkä vain elokuva, mutta samalla se on mielestäni jotain ihan muuta: puhdasta laivasto- ja hävittäjähypeä. En ole lähimainkaan Amerikka-fani, enemmänkin päinvastoin. Pystyn silti olemaan rehellinen siitä, että poistuin elokuvateatterista aivan fiiliksissä, ja ajoin Skodalla kotiin plehat silmillä tykittäen stereoista Danger Zonea. Saatoin myös vahingossa kutsua tyttöystävääni nimellä Goose. Noh, onneksi Setä Samulin lähin toimisto on todella kaukana.

Näen Maverickissa hieman samaa kuin Netflixin The Last Dancessa: Kun vuonna 2016 koripallomaailmassa LeBron-mania alkoi lähteä käsistä, alkoi Michael Jordan kumppaneineen kasaamaan historian eeppisintä urheiludokkaria. Sattumaa? Ehkä. Pelkkää spekulaatiota? Mahdollisesti. Markkinointitempaus? Aivan varmasti. 

Vuoden (huonoin) markkinointiteko: Morgan Freeman jalkapallon MM-kisojen avajaisissa

Jos saan olla rehellinen, päästä irtosi ensimmäisenä vuoden huonoin markkinointiteko, ainakin henkilöbrändille. Eksyneen oloinen Morgan Freeman saapui Qatarin kisojen avajaisiin puhumaan kunnioituksesta ja kaikesta muusta tärkeästä. Ilmeisesti hän ei tiennyt, mihin oli saapunut. Ehkä Morgan koki puhuvansa vilpittömästi tärkeiden asioiden puolesta. Ehkä hän otti vain helpot rahat ja toivoi soccerin olevan vain pikkujuttu maailmalla. Oli miten oli, mielestäni iso virhearvio. Entinen Jumala, nykyinen Juudas. Ainakin minulle."

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland