Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mitättömän mainonnan hinta

Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.
9.12.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Tapaamme naureskella vanhoille mainoksille. Niissä oli vihjailua, hulvattomia hahmoja, paljasta pintaa ja epäterveitä elintapoja. Muistamme nuo mainokset hyvin edelleen, vielä 30 vuoden jälkeenkin. Toisin kuin tämän päivän mainokset, joista suurimman osan unohdamme kolmessa sekunnissa.

Onko aika kullannut muistot vai olivatko mainokset ennen säväyttävämpiä?
Mainonnan toimivuutta tutkitaan kampanjamittauksilla. Suomalaisilta kysytään mielipiteitä mainonnasta: herättääkö se myönteisiä, neutraaleja tai negatiivisia tuntemuksia.

Vuonna 2023 Dagmarin kampanjamittauksissa keskimäärin 51 % mainonnasta koettiin neutraaliksi. Hälyttävän suuri osa mainonnasta ei herätä mitään tuntemuksia.

Samana vuonna mediamainontaan investoitiin Kantarin datan mukaan 1,3 miljardia euroa. Karkeasti laskien investoinneista lähes 700 miljoonaa euroa jätti suomalaiset kylmiksi.

Tylsyyden trendi ei koske pelkästään kotimaamme mainontaa. Samaan värittömyyteen on herätty investoinneiltaan merkittävämmilläkin mainosmarkkinoilla. System1:n tutkimuksen The Extraordinary Cost of Dull mukaan tyypillisin mainonnan herättämä tunne on tyhjyyden tunne. Brittien ja yhdysvaltalaisten suhtautuminen mainontaan on yhtä neutraalia kuin meidän suomalaistenkin. 

Osana tutkimusta pengottiin myös neutraalin suhtautumisen vaikutusta kustannuksiin. Tuloksena löydettiin, että neutraalin osuuden kasvaessa positiivisten tunteiden osuus kärsii eniten. Halveksunnan määrä pysyy samana. Turvallisuuteen ei siis kannata tähdätä; jos lähdetään välttämään negatiivisia tunteita, joita aina herää, päädytään helposti lisäämään juuri neutraalia suhtautumista, mikä on pois positiivisista tunteista.

Tulokset osoittivat, että neutraali mainonta ei samalla tavalla rakenna brändiä ja myyntiä kuin tunteisiin vetoava mainonta. Tylsyys ei siis tapa, se vain tekee mainonnasta tehottomampaa, eli kalliimpaa. 

Onko meillä varaa investoida markkinointiin, jolla ei ole tehokkaita vaikutuksia? Ja mistä tämä investointien kehno tuotto kumpuaa? Haemmeko pikavoittoja nopeasti myyntiin tähtäävästä mainonnasta, osallistammeko liian monia ihmisiä mainospäätösten tekoon vai kumarrammeko turhan syvään korrektiuden alttarilla?  

Pikavoittoja taktisesta mainonnasta?

Tämän päivän markkinointia kuvaa vimmaisa halu todistaa investointien teho. Tässä ei ole sinänsä mitään vikaa, investoinneilta pitääkin vaatia tuloksia. Mutta aiheuttaako nopeiden tulosvaatimusten paine sen, että tuijotamme liikaa helppoja pikavoittoja?

Jos mainonnan vaikutuksen tulee näkyä heti seuraavassa kvartaalissa, on suuri houkutus keskittää investointeja lyhyen aikavälin taktiseen mainontaan – jolloin pidemmän aikavälin brändimainonta kärsii. Brändimainonnasta leikkaamisella taas on tutkitusti pitkäaikaisia vaikutuksia, jopa oman tuotteen tai palvelun hinnoitteluun.

Taktista uutuus- ja tarjousmainontaa tarvitaan. Siinäkin asiakkaansa tuntevat ja heitä kuuntelevat erottuvat ja pärjäävät parhaiten. Mutta taktista mainontaa ei pidä tehdä brändimainonnan kustannuksella. Taktinen mainonta onnistuu harvoin herättämään meissä yhtä vahvoja tunteita kuin tarinallinen, brändin syvyyksiin sukeltava mainonta.

Vasta kun kosketamme tunnetasolla, voimme tehdä vaikutuksen, joka kestää vuosikymmenestä toiseen.

Liikaa ihmisiä päätöksentekoprosessissa?

Dagmarin strategina näen, kuinka luovat suunnittelijat kyllä ehdottavat toinen toistaan vaikuttavampia konsepteja. Juuri sellaisia, joita briefeissä pyydetään. Silti valinta kohdistuu usein varovaisimpaan vaihtoehtoon.

Varovaisuuden alkulähdettä voi ryhtyä etsimään markkinointialalle ryömineestä päätöksentekoprosessista. Inklusiivisuus-trendi ohjaa osallistamaan mukaan moninaiset yksiköt: taloushallinnon, lakiosaston, tutkimuksen & kehityksen, viestinnän, tuotannon, johtoryhmän, jopa hallituksen. Hyvä niin, sillä markkinoinnin tuottama liiketoiminnan menestys pitääkin kuulua kaikille. Mutta osallistuminen ja päättäminen kannattaa eriyttää. Kaikissa yrityksen yksiköissä ei voi olla riittävää koulutukseen tai kokemukseen perustuvaa tietoa markkinoinnin vaikutusmekanismeista. Siksi päätöksissä pitää luottaa markkinoinnista vastaavien asiantuntemukseen.

Tahtotila jonkinasteisen konsensuksen aikaansaamiseksi on toki ymmärrettävää. Mutta kun päätöksentekoon osallistuu liikaa ihmisiä, mahdollisuuksia rohkeaan ilmaisuun kuoritaan kerros kerrokselta. Pahimmillaan kunnianhimoisen markkinoinnin edellytykset katoavat – ja vaikuttavuudelta viedään terä.

Korrektiuden alttari

Kun yrityksen jokaisesta yksiköstä osallistetaan ihmisiä kantamaan vastuuta markkinoinnin investoinneista, varovaisuus iskee. Vastuu ja kokemattomuus luovat painetta puntaroida kaikki näkökulmat pahimman skenaarion kautta, kuten sukupuoliroolit, kulttuurisen omimisen, seksuaalivähemmistöt, vastuullisuus- ja inklusiivisuusvaatimukset. Jokaista pilkun paikkaakin mietitään tarkasti, jotta ei loukata kilpailijan tuotetta tai palvelua – tai ylipäätään ketään. Näin vaikuttavimmat ideat ja konseptit karsiutuvat liian rohkeina.

Kun kumarramme kainosti kaikkiin suuntiin, pyllistämme oman markkinointimme vaikutusvoimalle. Varovaisuus oikeassa paikassa on suurta viisautta. Turha varovaisuus on tuhlausta.

Turhasta varovaisuudesta pääsee eroon rakentamalla tukevaa perustaa rohkeammille päätöksille. 

Penkomalla brändin positiointia. Onko toimintaympäristömme muuttunut, onko toimialallemme tullut uutta kilpailua? Mitä brändiltämme odotetaan nyt?

Suunnitelmallisuudella. Tiedämmekö ylipäätään mitä ihmiset aidosti ajattelevat brändistämme, edistämmekö tutkitusti eli varmasti oikeita mielikuvia? Kokeeko asiakkaamme, että toimimme kuten brändimme lupaa, vai lupaammeko vaan? Onko meillä todennetusti oikeat kohderyhmät ja toimenpiteet brändillemme?

Heristelemällä brändiä. Kykeneekö brändimme hurmaamaan uusia sukupolvia – ja pitämään silti kiinni aiemmin hurmatuista? Uskallammeko venyttää perinteisemmän mainonnan linjaa? 

Testaamalla konsepteja. Edistääkö mainonnan konsepti haluttuja mielikuvia? Mikä konseptipolku tuottaa testiryhmässä tavoitellun vaikutuksen? Mitä voimme kehittää ja mihin suuntaan? Herättääkö konsepti ylipäätään tunteita?

Tieto yhdistettynä luovaan rohkeuteen on vahva perusta markkinointi-investoinneille. Se tuottaa mainoksia, jotka suomalaiset muistavat vielä vuosikymmenien jälkeenkin. Se kasvattaa brändin arvoa. Se vahvistaa yrityksiä pärjäämään rajussakin kilpailussa.
Eikä mainoskampanjoiden tuloksia katsellessa tarvitse surra mitättömiä tuloksia ja niiden hintaa.

Aiemmin aiheesta: 

Tylsyys on tuloksellisen markkinoinnin pahin vihollinen

Sitä saat, mitä mittaat – oikeat mittarit ohjaavat tekemään oikeita asioita

Kahdeksan keinoa tulokselliseen markkinointiin

Tagit

Näkemyksiä Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland