Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Tylsyys on tuloksellisen markkinoinnin pahin vihollinen

Markkinoinnin konsultti ja mainonnan vaikuttavuuden guru Peter Fieldin tärkein neuvo markkinoijalle: Älä ole tylsä.
4.11.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Brittiläinen markkinoinnin vaikuttavuuden asiantuntija Peter Field todisti puheenvuorossaan Screenforcen Television taika -tilaisuudessa, että tylsässä mainonnassa rahaa heitetään hukkaan.

Tarjouksiin ja tuotteen ominaisuuksiin keskittyvät taktiset mainokset eivät toimi ainakaan pidemmällä aikavälillä, sillä ne eivät jää ihmisten mieleen. Ne myös vähentävät luottamusta brändiin.

”Tärkein neuvoni markkinoijalle on: älä ole tylsä. Älä ole tylsä luovan toteutuksen osalta äläkä alustojen suhteen, joilla sitä tarjoilet”, Field totesi haastattelussa puheenvuoronsa jälkeen.

”Käytä tunteita, huumoria ja tarinankerrontaa”, Field kannusti.

Tylsillä alustoilla Field viittaa kanaviin, jotka eivät anna mainokselle mahdollisuutta tulla huomatuksi.

”Tylsyys on vielä suurempi ongelma B2B-markkinoinnissa. Perinteisesti B2B-markkinoinnissa on tarjottu vain faktoja.”  

Fieldin mukaan on hassua olettaa, että ihminen vaihtaa töihin mennessään kotiaivot työaivoihin, jotka käsittelevät pelkästään faktaa ja tietoa eivätkä lainkaan tunteita. Tunteet toimivat kuitenkin B2B-markkinoinnissa ihan samalla tavoin kuin B2C-markkinoinnissa. Me kaikki olemme ihmisiä, ja olemme alttiitta tunteisiin vetoaville viesteille.

B2B-markkinoijalla on Fieldin mukaan loistava tilaisuus erottua, sillä useimmat kilpailijat tekevät tylsää markkinointia.

”Jos pystyt olemaan mielenkiintoinen ja provosoiva ja osoittaa, että sinulla on ideoita ja energiaa, voit erottua.”

Monikanavaisuus on vaikuttavinta

Television taika tilaisuuden puheenvuorossaan Field todisti, että tv-mainonta pitää usein huomiota yllä pidempään kuin mainonta muissa kanavissa. Tämän vuoksi se jää ihmisten mieleen ja vahvistaa brändiä.

Vaikuttavinta Fieldin mukaan on kuitenkin monikanavaisuus.

”Sanoisin, että kampanjan vaikuttavuus on huipussaan, kun tv:n osuus budjetista on 45–50 %. Jos kampanjalla on kunnollinen budjetti, en koskaan neuvo laittamaan kaikkea rahaa yhdelle alustalle”, Field totesi haastattelussa. 

Katselun siirtyminen tv:n lineaarilähetyksistä suoratoistopalveluihin lisää Fieldin mukaan mainonnan tuloksellisuutta.

Suoratoistopalvelussa katsojan huomion taso on korkeampi, sillä hän on nimenomaan valinnut katsomansa sisällön. Mainonta saattaa olla myös tarkemmin kohdennettua ja näin ollen vaikuttavampaa.

Verkkokaupoille vahva brändi on erityisen tärkeä

Peter Field on tunnettu Les Binet´n kanssa luomastaan 60/40-säännöstä: 60 % brändimarkkinointia ja 40 % taktista markkinointia tuo heidän mukaansa parhaat liiketoiminnalliset tulokset. Optimaalinen jako riippuu Fieldin mukaan kuitenkin paljon tuotteesta ja myös kanavasta, jossa tuotetta ostetaan.

Finassiala kallistuu enemmän brändin puolelle, vähittäiskauppa puolestaan enemmän aktivointiin.

B2B-markkinoinnissa optimaalinen jako 60/40:n sijaan noin 45/55, sillä B2B-myynnissä myyntiaika on pitkä.

Verkkokaupoille panostus brändimarkkinointiin on oleellista. 

”Verkkokauppa toimii äärettömän valinnan maailmassa, joten on tärkeää, että sillä on vahva brändi. Vaihtoehtona on, että hakukonemarkkinoinnin budjetti on valtava.”

Startup-yritykset käyttävät online-markkinoinnin työkaluja päästäkseen alkuun.

”Se on järkevää. Ne ovat suhteellisen edullisia ja antavat jotain takaisin heti. Jos brändi on uusi ja tarjoaa jotain uutta markkinoille, kasvu voi olla muutaman vuoden ajan erittäin hyvää. Mutta tulee piste, jolloin kasvu hiipuu ja on panostettava brändimarkkinointiin. Yleensä startupit havahtuvat tähän liian myöhään.”

Peter Field esiintyi Screenforcen järjestämässä Televison taika -tilaisuudessa. 
Kuva: Petri Mast. 

Aiheesta aiemmin:

Jos myynti ei kulje, syy on markkinoinnissa. Vai onko?

Brändin rakentaminen on verkkokaupoille elinehto

Miten B2B-päättäjät tekevät ostopäätöksensä?

Tagit

Kohderyhmänä B2B Näkemyksiä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland