Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Mittaamisen uusi aikakausi

Evästemuutos tuo uusia tuulia digitaaliseen markkinointiin, eikä tehokkuuden mittaaminen ole tässäkään poikkeus. Mutta mittaammeko oikeita asioita?, RADLYn Tiina Kangasniemi pohtii.
Tiina Kangasniemi artikkelikuva
24.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Olemme tienhaarassa, jossa mittaamisen tapoja on pakko pohtia uudelleen. Mutta mikä parasta: nyt on loistava mahdollisuus palata suunnittelupöydän ääreen ja tarkastella markkinoinnin mittaamisen kokonaisuutta suhteessa tavoitteisiin.

Markkinoinnin mittaamisen monimutkaisuus ja moniulotteisuus jää usein taka-alalle hektisessä työarjessa. Se, että eri järjestelmien kertomat, mainoksille jaotellut konversioluvut eivät ole absoluuttisia totuuksia, unohtuu helposti, kun tulokset tupsahtelevat suoraan ruudulle impressioiden ja klikkien viereen. Mitattujen ”totuuksien” sijaan kyseessä on ainoastaan jonkin valitun mallin perusteella arvioitu luokittelu. Vielä nykyäänkin logiikka on useimmiten erittäin yksinkertainen: annetaan konversio viimeisimmälle mainosklikkaukselle tai mainosnäytölle, ja unohdetaan se, että kuluttaja elää reaalimaailmassa, josta digitaalinen jalanjälki on vain häilyvä varjo. 

Kun selaimet yksi kerrallaan heikentävät kolmannen osapuolen evästeiden käyttöä puhumattakaan mobiilisovelluksissa tapahtuvan seurannan muutoksista, on tulevaisuus tämä: odotettavissa on laskevia lukuja, kun yhä harvemmasta ostotapahtumasta ei ole tiedossa edes lyhyttä mainoshistoriaa. Mikä avuksi?  

Sormet ristiin ja toivotaan parasta: Erinäisiltä suunnilta on jo julisteltu laaja-alaisista, aikaa kestävistä, laitteiden yli ulottuvista ja privacy-edellä henkilöön menevistä super-tunnisteista, joilla saataisiin potentiaalisten asiakkaiden digipolut kartoitettua aukottomasti ja GDPR:n näkökulmasta ongelmattomasti. Vaikka näihin julistuksiin on hyvä suhtautua terveellä skeptisyydellä, on ihan uskottavaa, että jokin riittävän hyvä teknologinen ratkaisu mahdollistaa polkudataan perustuvan attribuution jatkossakin. Kuten nykyisenkin attribuution kanssa, on kuitenkin olennaista tunnistaa, mihin tarkoituksiin lukuja sopii käyttää, ja milloin ne pahimmillaan aiheuttavat vääriä johtopäätöksiä. 

Ole avoin uusille ratkaisuille: Omasta mielestäni kutkuttavaa ja mielenkiintoista ei ole se, mikä toimija keksii mehevimmän tavan kiertää kolmannen osapuolen evästeiden käytön asiakaspolkudatan keräämiseen, vaan se, mitä kaikkea voisimme digimarkkinoinnin mittauksessa saavuttaa, jos lopettaisimme digitaalisten mainoskontaktipolkujen ylivoimaisuuden ihannoimisen. Olisi jo aika vaatia digitaalisen markkinoinnin mittarilta attribuution sijaan aidosti toimenpiteiden kontribuutiota mittaavaa laskentaa. Eikä enää hehkutettaisi mittauksia, jotka väittävät, että verkkokonversiot ovat 97-prosenttisesti digimainonnan ansiota ‒ kun eivät ne ihan oikeasti ole. Brändille ja tuotteen luonnolliselle kysynnällekin sopisi antaa edes vähän luottoa.

Vaihtoehtoiset mittarit käyttöön: Tiukasti taktisessa tekemisessä on ymmärrettävää, että toimenpiteet haluttaisiin kiinnittää myyntiin. Valitettavasti myynnin linkitys yksittäisiin toimenpiteisiin on haasteellista, ja pahimmassa tapauksessa se menee pahasti pieleen. Siksi on hyvä miettiä, onko löydettävissä jotain suoraan mitattavaa suuretta, joka indikoi vahvasti markkinoinnin toimivuutta. Ylätason mallinnukset ja mittaukset voi hyvin edelleen sitoa myyntiin, mutta kun kyse on ruohonjuuritason optimoinnista, vaihtoehtoinen mittari voi toimia luotettavana mahdollistajana evästemuutoksen jälkeisessä ajassa.

On varmaa, että digimarkkinoinnin mittaaminen muuttuu, mutta sen ei tarvitse muuttua huonompaan suuntaan. Kunhan muistaa valita mittaustavan tarkoituksenmukaisesti, pitää mielen avoinna, eikä panikoidu liikaa analytiikan puhtaasti teknisistä syistä painuvista luvuista, selviää kyllä. Mittarit ja mittaustavat saattaa joutua uudistamaan, mutta lopputulos voi mahdollistaa vaikka mitä.

Kirjoittaja on transformaatiotoimisto RADLYn Lead Data Scientist

Onnistuneessa markkinoinnin mittaamisessa tavoite määrittää sopivat menetelmät ja datatarpeet

 

 

Ruohonjuuritason optimointi, automatiikka ja hienosäätö digimainonnassa

 

 

Korkeamman tason digimainonnan optimointi

Ylätason budjettioptimointi, markkinoinnin vaikutusten mittaus 

Haasteet 

Digin attribuutiomittaus 
Konversiot jaotellaan digin toimenpiteille. 

Sopii hyvin.

Toimii paikoittain, mutta virheellisten tulkintojen vaara on läsnä, erityisesti eri tavoin roolitettujen kampanjoiden tai medioiden välillä. 

Ei sovellu

Evästemuutos vaikuttaa käytettävän datan ja siten myös tulosten laatuun ja saatavuuteen. 

Digin kontribuutio-mallinnus 
Konversiot jaotellaan baselineen ja digin toimenpiteille. 

Ei yleensä sovellu, koska mittauksen tarkkuus ei välttämättä riitä mikro-optimoinnin tarpeisiin.

Sopii hyvin, sillä pyrkii huomioimaan baselinen vaihtelut, ja on normaalia attribuutiota objektiivisempi muun muassa kanavan roolia kohtaan. 

Sopii jossain määrin riippuen mallin laajuudesta ja sisällöstä. Lähtökohtaisesti olisi hyvä huomioida aina kaikki toimenpiteet, eikä vain digiä.

Datan määrä jää helposti erittäin rajalliseksi, mikä tuo haasteita käytettäville menetelmille sekä rajoittaa tulosten hienojakoisuutta.

Ekonometrinen mallinnus 
Konversiot jaotellaan baselineen ja markkinoinnin (online + offline) ja myynnin toimenpiteille. 

Ei sovellu.

Saattaa sopia paikoittain, jos tulosten hienojakoisuus antaa myöten. 

Sopii erinomaisesti. Ekonometrinen mallinnus mahdollistaa kaikkien markkinoinnin toimenpiteiden huomioinnin, mutta myös muut tekijät saadaan mukaan laajasti.

Tuloksissa ei ole mahdollista mennä loputtoman tarkalle tasolle luotettavuudesta karsimatta, ja ne kuvastavat lähtökohtaisesti pidemmän aikavälin keskiarvoa.

 

Sanastoa: 

Baseline: se osa myynnistä, jonka arvioidaan lyhyellä aikavälillä tulevan ilman markkinoinnin toimenpiteitä 

Attribuutio: perinteinen polkumuotoiseen dataan perustuva tapa luokitella digitaalisia konversioita online-toimenpiteiden kesken 

Kontribuutio: (Digi)median tuoma lisämyynti, eli arvioitu myynti baselinen päälle

Tagit

Näkemyksiä Digiratkaisut Evästemuutos Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland