Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin saat B2B-verkkokaupan lentoon ja myynnin kasvuun – Case Sanoma Ad Manager

Mitä verkkokauppamarkkinointi on B2B-viitekehyksessä, ja miten saadaan aikaan myyntiä ja hankittua uusia asiakkaita? Sanoma B2B:n markkinointipäällikkö Anna Schoschkoff jakaa vinkkinsä yritysten välisestä verkkokauppamarkkinoinnista.
Anna Schoschkoff, Marketing Manager, Sanoma Media B2B
8.4.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

B2B-verkko-ostaminen on vahvassa kasvussa niin globaalisti kuin Suomessa. B2B-verkkokauppa onkin jo euromäärällisesti tuplasti isompi kuin kuluttajille suunnattu verkkokauppa. Kaupan kasvua on viime vuosina kiihdyttänyt koronapandemia sekä B2B-ostajien uusi diginatiivi sukupolvi. Milleniaalit ja Z-sukupolven edustajat ovat jo iso osa B2B-ostajista, ja he odottavat saavansa sujuvaa digitaalista palvelua myös yritysten välisessä kaupassa.

Miten saada verkkokauppa lentoon ja myyntikäyrät kasvuun, kun kohderyhmänä ovat yritykset ja yhteisöt? Sain perehtyä näihin kysymyksiin, kun vastasin viimeisen vuoden ajan digimainonnan verkkokauppa Sanoma Ad Managerin markkinoinnista. Luonnollisesti palvelukehityksellä, asiakaspalvelulla ja myynnillä on olennainen rooli myyntitavoitteiden saavuttamisessa, mutta keskityn näissä vinkeissä markkinointiviestinnän keinoihin.

1. Tunne markkinointisuppilosi

Panosta siihen, että ymmärrät miten asiakkaasi liikkuu ostopolulla aina mainonnasta rekisteröitymiseen ja ostoon. Sanoma Ad Managerin kohdalla huomasimme, että verkkosivuille on kohtuullisen helppoa ohjata liikennettä, mutta haasteellisempi tehtävä on saada kävijät konvertoitumaan, eli rekisteröitymään ja ostamaan. Tunnistimme taktisista kampanjoistamme, että vain noin 4–6 % kampanjasivun liikenteestä siirtyy rekisteröitymissivulle ja vain alle 20 % näistä suorittaa rekisteröitymisen loppuun asti, saati päätyy ostamaan mainontaa. 

Tämä herätti meidät pohtimaan keinoja parantaa konversiota ostosuppilon kriittisimmissä vaiheissa sekä löytämään uusia keinoja rekisteröitymisen kynnyksen madaltamiseen. Pienikin parannus ostosuppilossa voi olla lopputuloksen kannalta merkittävä. Ja toisinpäin katsottuna – jos emme tee jotakin toisin, menetämme ison määrän potentiaalisia asiakkaita ja myyntiä.

2. Käytä rohkeita keinoja uusasiakashankinnassa

Kynnys rekisteröityä Sanoma Ad Manageriin ja tehdä ensimmäinen ostos on korkea. Havaitsimme, että taktisilla kampanjoilla saimme hyvin myyntiä aikaan, mutta se koostui lähinnä nykyasiakkaiden aktivoinnista. Uusien asiakkaiden lukumäärä ei juurikaan kasvanut kampanjoiden aikana. Päädyimme kokeilemaan omasta mielestämme B2B-kontekstissa rohkeaa, mutta kuluttajapuolelta hyvinkin tuttua konseptia, jossa uusille asiakkaille annetaan ensimmäinen ostos ilmaiseksi. Meidän tapauksessamme se tarkoitti, että annoimme kaikille uusille asiakkaille ensimmäisen Ad Managerista ostetun digikampanjan ilmaiseksi. 

Kampanjan avulla onnistuimme moninkertaistamaan uusien asiakkaiden määrän normaaliin ajanjaksoon verrattuna. Näin saimme tehokkaasti madallettua rekisteröitymisen sekä ensimmäisen oston korkeaa kynnystä. Ostosdataan perustuen tiedämme, että osa näistä asiakkaista jatkaa ostamista meiltä tulevaisuudessakin.
 

Sanoma Ad Managerin uusiasiahankintaan keskittyvässä kampanjassa annettiin ensimmäinen kampanja ilmaiseksi.
 

3. Hyödynnä aikapainetta taktisissa kampanjoissasi

Aikapaine tai tarjouksen rajattu voimassaoloaika on myös yleisesti käytetty keino kuluttajapuolella. Sanoma Ad Managerin kohdalla käytämme näitä keinoja säännöllisesti myynnin vauhdittamiseksi, ja ne toimivatkin erinomaisesti. Myyntipiikit painottuvat vahvasti tarjouksen eräpäivän läheisyyteen. Esimerkiksi viimeisimmässä taktisessa lähdössämme jopa 35 % kaikista ostotapahtumista tuli kampanjan viimeisenä voimassaolopäivänä. Jotta aikapaine toimii mahdollisimman tehokkaasti, se vaatii asiakkaiden järjestelmällistä muistuttamista.

4. Ota ilo irti sähköpostimarkkinoinnista

Sähköpostimarkkinointi voi tuntua jonkun mielestä vanhanaikaiselta, mutta ainakin meidän tapauksessamme se toimii! Hyödynnämme Sanoma Ad Managerin kohdalla sähköpostimarkkinointia uusista ominaisuuksista ja tuotteista kertomiseen sekä taktisiin kampanjaviesteihin. Taktisissa viesteissä hyödynnämme aikapainetta ja muistutamme asiakkaitamme vielä kampanjan viimeisellä viikolla tarjouksen voimassaoloajan umpeutumisesta.

Voit myös tehostaa sähköpostimarkkinointiasi viemällä viestisi mukautettujen yleisöjen avulla digimainontaan, jolloin tavoitat asiakaskuntasi Sanoman uutissivustoilla. Näin tehostat viestisi läpimenoa ja voit tavoittaa myös niitä asiakkaita, jotka eivät sähköpostejasi avaa.

5. Seuraa kampanjoiden suoritusta ja reagoi tarvittaessa

Taktisten kampanjoiden tulosten seuranta on markkinoijan näkökulmasta koukuttavaa seurattavaa. Hyviin seurantaraportteihin kannattaakin panostaa. Jokaisen kampanjan aikana aloitan ja päätän työpäiväni tulosten seurantaan: miten myynti vetää ja miten eri kanavat suoriutuvat, tarvitaanko jossakin hienosäätöä tai lisätoimenpiteitä? Miten palkitsevaa onkaan nähdä reaaliaikaisesti kauppojen määrän kasvu sekä se, että markkinoinnilla saa aikaan välittömiä tuloksia.

Tuloksellinen verkkokauppamarkkinointi vaatii jatkuvaa oppimista ja rohkeutta kokeilla uusia keinoja. B2B-markkinoinnissa pätevät pitkälti samat lainalaisuudet kuin kuluttajapuolella, vaikka myyntisyklit voivat olla pidempiä ja tuotteet tai palvelut monimutkaisempia. B2B-markkinoijan kannattaakin välillä kurkata kuluttajapuolelle ja ammentaa sieltä ideoita omaan toimintaansa.  

Kirjoittaja toimii Sanoma B2B:ssä markkinointipäällikkönä ja innostuu uuden oppimisesta sekä markkinoinnin analytiikasta.
 

Sanoma Ad Manager – kotimainen digmainonnan verkkokauppa

Sanoma Ad Managerin avulla kaiken kokoiset yritykset ja yhteisöt voivat helposti ostaa digimainontaa Sanoman verkkosivuille, kuten IS.fi:hin.

Tutustu täällä

Katso myös: 

Inspiroivat B2B-brändit innostavat ja viihdyttävät

Tagit

Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin vuosikello ja markkinointisuunnitelma on tuloksellisen markkinoinnin ensimmäinen askel

    Tehokas markkinointi edellyttää suunnitelmallisuutta ja johdonmukaisuutta. Tässä jutussa käymme läpi markkinointisuunnitelman tekemisen tärkeimmät askeleet, voit ladata vuosikellopohjan ja pääset työstämään omaa markkinoinnin vuosikelloasi.

    Tagit

    Asiakasymmärrys ja insight Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    7.10.2025
    Lue lisää
  • Kohti tavoitteita ja niiden yli: Mainonnan mittaamisen ja analytiikan perusteet

    Opi mittaamaan mainonnan ja markkinoinnin tuloksia tehokkaasti. Käytännön vinkkejä KPI-mittareista, analytiikasta ja kampanjan onnistumisen arvioinnista datan avulla.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    6.10.2025
    Lue lisää
  • Tehokkaan mainonnan muistilista

    Markkinoinnin ja mainonnan tehtävä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita. Koostimme 8 kohdan listan, jonka avulla varmistat että teet vaikuttavaa, tehokasta ja tuloksellista mainontaa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu
    Julkaistu
    30.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointistrategia: esimerkki markkinoinnin strategiseen suunnitteluun

    Liiketoimintastrategian kanssa linjassa oleva markkinointistrategia auttaa määrittelemään oikeat toimenpiteet ja viemään ne osaksi markkinoinnin suunnitelmia. Strateginen markkinointi on pitkäjänteistä ja tuloksellista, sillä viestit ja toimenpiteet satavat samaan laariin ja tuovat markkinointiin tehoa.

    Tagit

    Markkinoinnin suunnittelu Mittaaminen
    Julkaistu
    29.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland