Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Näin tavoitat suomalaiset eri TV-ohjelmien parista

Sanoma on jakanut suomalaiset kahdeksaan eri segmenttiin mediankäyttömotiivien ja -asenteiden perusteella. Millä ohjelmilla tavoittaa parhaiten esimerkiksi laatutietoiset tiedonhakijat, kiireiset tasapainon etsijät tai vakiintuneita arjesta nauttijat?
Segmenttien tv katselu artikkelikuva
30.11.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Mitkä Sanoma TV:n kevään ohjelmasuosikit tavoittavat laajasti suomalaiset? Entä millä pienemmän kohderyhmän ohjelmilla saa kiinni esimerkiksi itsevarmat menestyjät tai uteliaat suunnannäyttäjät?

Tutustu eri mediankäyttösegmentteihin kuuluvien suosikkeihin TV:ssä ja Ruudussa.  Tiedot perustuvat kevään 2021 katseluun.    

Ennakkoluuloton verkostoituja viihtyy kilpailuhenkisen realityn parissa

Ennakkoluuloton verkostoituja

Ennakkoluulottomat verkostoitujat katsovat harkiten mutta laajasti viihde- ja lifestyleohjelmia. Segmenttiin kuuluvat pitävät erityisesti reality- ja kilpailuhenkisistä ohjelmista. Ryhmän suosikkeja ovat Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi ja Diili, joita he seuraavat ahkerasti TV:n lisäksi Ruudusta.

Ennakkoluulottomat verkostoitujat ovat kiinnostuneet huumorielokuvien lisäksi hirviö- ja hobittielokuvista. Dokumenteista kiinnostaa Naurun historia.

Sekä Remppa vai muutto Australia että Vieraissa Australia kuuluvat segmentin suosikkeihin.

Jersey Shore Family Vacation Ruudussa kerää katselijoita ennakkoluulottoman verkostoitujan segmentistä.

Itsevarma menestyjä katsoo harkiten Ruutua ja elokuvia

Itsevarma menestyjä

Itsevarmat menestyjät katselevat harkiten ja seuraavat sisältöjen mieluiten Ruudun kautta. TV:n puolella korostuvat elokuvat.

He seuraavat muun muassa Selviytyjät Suomea, The Voice of Finlandia ja Temptation Island Suomea.

Elokuvatarjonnassa kiinnostavat supersankarit ja antisankarit, kuten Mr Bean.

Ruudussa he seuraavat Arman Alizarin ohjelmia ja TV:n pienemmistä ohjelmista ryhmässä korostuu Amerikan kovimmat keräilijät.

Utelias suunnannäyttäjä seuraa realityohjelmia ja viihdettä

Utelias suunnannäyttäjä

Uteliaat suunnannäyttäjät viihtyvät hyvin sekä TV:n että Ruudun parissa. Erityisesti reality ja viihde ovat tämän segmentin suosiossa. Suosikkiohjelmat ovat Big Brother Suomi, Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi, Farmi Suomi sekä Diili, joita he seuraavat ahkerasti sekä TV:n että Ruudun välityksellä.

Tämän ryhmän suosikkielokuvat sisältävät huumoria ja suhdesoppaa, kuten esimerkiksi Napapiirin sankarit, Bridget Jones Mies ja alaston ase sekä Sinkkuelämää.

Uteliaiden suunnannäyttäjien erikoissuosikkeja TV:n puolella ovat Remppa vai muutto Vancouver, Sinkkuillallinen ja Stand up! Ruudusta heidät löytää Greyn anatomian ja Paratiisihotelli Ruotsin parista.

Kiireinen tasapainon etsijä katsoo viihdettä TV:stä ja Ruudusta

Kiireinen tasapainon etsijä

Kiireiset tasapainon etsijät arvostavat sitä, että Ruudusta voi itse määritellä milloin ja mitä katsoo. Perheen kanssa he seuraavat viihdeohjelmia TV:stä. Segmentin suosikkeihin TV:ssä ja Ruudussa kuuluvat The Voice of Finland, Diili, Selviytyjät Suomi ja Syke.

Tämän ryhmän elokuvasuosikit ovat komedioita ja kotimaisia elokuvia, kuten Yösyöttö, Napapiirin sankarit ja Veljeni vartija.

TV:stä tämän ryhmän tavoittaa lisäksi NCIS Los Angeles ja Rillit huurussa -sarjojen parissa. Ruudusta he seuraavat ulkomaisia draamasarjoja, kuten Greyn anatomia, Resident ja This is Us. Myös Masterchef Australia on suosittu.

Mukavuudenhaluinen viihtyjä seuraa monipuolisesti erilaista sisältöä

Mukavuudenhaluinen viihtyjä

Mukavuudenhaluiset viihtyjät ovat TV-sisältöjen suurkuluttajia. He seuraavat monipuolisesti erityyppisiä sisältöjä sekä TV:stä että Ruudusta. TV:stä he katsovat The Voice of Finlandia, Huvila & Huussia ja Poliisit-sarjaa. Ruudussa heidän suosikkejaan ovat Syke, Temptation Island Suomi ja Selviytyjät Suomi.

Draama- ja komediaelokuvat, kuten Yösyöttö, Harjoittelija ja Mies ja alaston ase, ovat suosittuja segmentin parissa.

Erikoissuosikkeja TV:n puolella ovat Panttilainaamo, Australian rajalla ja Amerikan kovimmat keräilijät. Ruudusta tämän ryhmän tavoittaa Vuorien sankarit ja Kevyttä yläpilveä -ohjelmien parista.

Vakiintunut arjesta nauttija seuraa tuttuja ohjelmia niiden lähetysaikaan

Vakiintunut arjesta nauttija

Vakiintuneet arjesta nauttijat viihtyvät hyvin TV:n parissa ja katsovat mielellään ohjelmia niiden lähetysaikaan. Erityisesti kotimainen sisältö kiinnostaa. Haluatko miljonääriksi?, Suomen huutokauppakeisari ja Huvila & Huussi ovat kohderyhmän tutut suosikit TV:ssä.

Kotimaiset elokuvat, komedia ja klassikot kuuluvat tämän segmentin suosikkielokuviin.

Pienemmän kohderyhmän TV-ohjelmista segmentin suosiossa ovat Australian rajalla ja Amerikan rajavartijat.

Laatutietoinen tiedonhakija katsoo klassikkoelokuvia ja lifestyleohjelmia

Laatutietoinen tiedonhakija

Laatutietoiset tiedonhakijat katsovat harkitusti. Kohderyhmän suuri suosikki TV:n puolella on The Voice of Finland. Myös klassikkoelokuvat ja lifestyleohjelmat, kuten Huvila & Huussi, kiinnostavat. Segmenttiin kuuluvat katsovat pääsääntöisesti ohjelmia niiden lähetysaikaan.

Elokuvasuosikkeja ovat Harjoittelija, Bridget Jones, Star Wars, Notting Hill ja Casino Royale.

TV:n pienemmän kohderyhmän ohjelmista Kiinteistöveljekset: Rempalla uuteen kotiin on suosittu laatutietoisten tiedonhakijoiden parissa.

Lähde: Finnpanel Oy, Total TV -tutkimus, tammi-toukokuu 2021 (Nelonen Media TV ja Ruutu)

Tutustu myös syksyllä 2019 tehtyyn yhteenvetoon:

 

Haluatko tavoittaa ennakkoluulottomat verkostoitujat tai kiireiset tasapainon etsijät? Katso missä ohjelmissa kannattaa mainostaa

Kysy lisää monipuolisista yhteistyömahdollisuuksista yhteyshenkilöltäsi Sanomalla.

Sanoma TV:n kevät 2022 tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia markkinoijalle

Tutustu Sanoman mediankäyttösegmentteihin tarkemmin 

Tutustu ohjelmayhteistyön vaihtoehtoihin 

Tagit

Tutkittua TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma tutki: Auton ostoon liittyy epävarmuutta

    Auton ostajat kaipaavat eniten tietoa hinnasta, käyttökustannuksista ja jälleenmyyntiarvosta, Sanoman tekemästä auton ostoprosessitutkimuksesta selviää.

    Tagit

    Tutkittua
    Julkaistu
    15.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Rahapeliuudistus avaa markkinat − suomalainen pelaaja on rationaalinen ja avoin uusille brändeille

    Suomalainen pelaaja on harkitseva ja tekee valintansa luotettavuuden, uskottavuuden ja turvallisuuden perusteella, selviää Sanoman tekemästä Suomalainen rahapelaaja -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Näkemyksiä Tutkittua
    Julkaistu
    26.6.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland