Natiivimainonnassa yhdistyvät luotettava mediaympäristö ja laadukas sisältö
“Ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton?” on yksi klassisimmista sanonnoista, johon kiteytyy luottamuksen merkitys myynnissä. Maailman tapahtumat ovat olleet täyttä hullunmyllyä viime vuosina. Pandemia, sodat, salaliittoteoriat, tekoälyllä tuotetut kuvat ja deepfake-videot sekä muut maailmaa muuttavat ja uhkaavat asiat ovat joka päivä läsnä. Tieto, tiedonvälitys ja sen luotettavuus ovat olleet keskustelun keskiössä. Mihin tässä hullussa maailmassa uskaltaa enää luottaa? Kenen puheisiin voi ja kannattaa uskoa? Keneltä uskaltaisin ostaa käytetyn auton?
Olemme Suomessa poikkeuksellisessa tilanteessa maailman mittakaavassa, sillä meillä on luotettava uutismedia. Sanomalehtiin, niin painettuihin kuin digitaalisiinkin, luottaa 76 % suomalaisista (Lähde: Uutismedian liiton ja Iro Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus 2023). Seuraavaksi luotettavimpana mediana pidetään tv:tä, johon luottaa 57 %. Perspektiivin tuomiseksi: sosiaaliseen mediaan yhdistää luotettavuuden ominaisuutena vain 2 % suomalaisista.
Useampi kuin kaksi kolmesta suomalaisesta rakentaa maailmankuvaansa Sanoman journalismin kautta joka päivä. Siis joka ikinen päivä. Tämä jos mikä on luottamuksen osoitus ja velvoittaa vahvasti tekijöitään, myös meitä kaupallisen sisällön suunnittelijoita, tuottajia ja kirjoittajia. Päätoimittajien vastuu ulottuu journalististen juttujen lisäksi myös kaupalliseen sisältöön, natiiviartikkeleihin ja mainoksiin.
Natiivimainonnan kiinnostavuus näkyy tunnusluvuissa
Mitä luotettavammassa mediassa viestin kohtaa, sitä luotettavammaksi mainosviestikin koetaan. Luottamus lisää myös ostoaietta (Lähde: The AdTrust Study, ThinkNewsBrands 2019).
Lukijoiden luottamus velvoittaa tuottamaan myös laadukasta kaupallista sisältöä. Tämä näkyy konkreettisesti natiiviartikkelien vaikuttavuustutkimuksissa. Suurin osa mainonnalle altistuneista kokee natiiviartikkelien soveltuvan hyvin median sivustolle ja kuvaa sisältöjä tietoa antaviksi, kiinnostaviksi ja selkeiksi. Erityisen ilahduttavaa on se, että tylsäksi ei natiivisisältöjä koe juuri kukaan (Lähde: Natiivimainonnan vaikuttavuustutkimukset, Digitalist 2021−2023).
Natiivimainonnan kiinnostavuus näkyy myös tunnusluvuissa: artikkelien sivulatauksissa ja lukuajoissa. Mikä muu mainonta on sellaista, jota kuluttajat valitsevat kuluttaa ja vielä pitkiä aikoja kerrallaan?
Tunnemme suomalaiset uutismedioiden lukijat ja tiedämme, miten heitä puhutella. Meillä ja mainostajilla on yhteinen vastuu olla jatkossakin lukijoiden luottamuksen arvoisia. Palkinto onnistuneesta työstä nähdään loppuraporteissa ja vaikuttavuustutkimusten puruissa muun muassa pitkinä lukuaikoina sekä harkinnan ja ostoaikomuksen kasvamisena mainostajan brändiä kohtaan.
Myynti on luottamusbisnestä. Keneltä ja kenen suosituksesta autosi ostaisit?
Kirjoittaja työskentelee sisältöstrategina natiivimainonnan parissa.
Natiivimainonnassa yhdistyvät luotettava mediaympäristö, laadukas sisältö ja tehokas ohjaus. Samalla se antaa mahdollisuuden tulla lähelle kuluttajia ja koskettaa, naurattaa, aktivoida tai osallistaa kohderyhmääsi.