Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat
Mikä se on se sellainen ajatusjohtaja? Ja kannattaisiko sellaiseksi pyrkiä? Se sinun pitää päättää itse – mutta voin antaa muutaman vinkin.
Ajatusjohtaja antaa uuden ajatuksen
Kuiskaan tämän siltä varalta, että joku uhkaa pahastua: Älä julkaise mitään turhaa paskaa! Ajatusjohtaja tekee asioita, joilla on jotain merkitystä. Moni yritys onneksi pohtii parhaillaan sitä, onko se omalla tekemisellään jättämässä maailman entistä parempaan vai huonompaan kuntoon. Ajatusjohtaja muistaa myös kertoa teoistaan: julkaisee sisältöä, jonka kohdattuaan ihminen saa uuden ajatuksen. Hän on ehkä yllättynyt, ilahtunut, mietteliäs, kenties ärsyyntynyt. Häntä on saatettu jopa oivalluttaa. Lopputuloksena hän ajattelee jostain uudella tavalla.
Puhu siitä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa
Tiedätkö sen tyypin, joka ilmestyy kaikkiin kohtaamisiin puhumaan lähinnä itsestään? Kehua retostelee ja toitottaa omaa erinomaisuuttaan? Pysähdytkö kuuntelemaan juuri häntä – vai hakeudutko mieluummin seuraan, jossa puhutaan jostain sinua kiinnostavasta ilmiöstä, josta et ollut vielä kuullut?
Siinäpä ero itsekehuisen markkinointihötön ja ajatusjohtajuuden välillä. Ajatusjohtaja ei ole juuri nyt myymässä kellekään mitään. Ajatusjohtaja on se, jolla on niin arvokasta sanottavaa, että sen ääreen keräännytään vapaaehtoisesti.
Fakta: Jos et puhu, olet epäilty
Miksi ajatusjohtajat vievät markkinat? Ihmiset eivät kerta kaikkiaan enää luota brändeihin, jotka eivät kerro arvoistaan eivätkä puhu yhteiskunnallisista aiheista ja teoistaan.
Tästä on globaalia dataa: Edelmanin kesällä julkaistu erikoisraportti esimerkiksi kertoo, että ihmiset aikovat punnita hankkimiensa tuotteiden ympäristövaikutukset entistä paljon tarkemmin. Erityisen tarkkoja ovat Z-sukupolven edustajat eli 1997–2012 syntyneet – globaalisti suurin sukupolvi muuten. Tutkimus paljastaa, että heidän mielestään brändien pitäisi tehdä omat arvonsa helpommin nähtäviksi, jotta niitä voisi punnita ennen ostopäätöstä. Ja jos brändi ei kommunikoi teoistaan tai ota kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin, erityisesti zetat olettavat, ettei se tee mitään tai salailee jotain – mutta myös yli puolet alle 59-vuotiaista päättelee näin.
Käytä sisältömuotoja, joita kohderyhmäsi rakastaa
Sisältö, jolla ei ole merkitystä ihmiselle, ei voi vaikuttaa häneen. Ja sisältö, jonka ihminen haluaa ohittaa mahdollisimman nopeasti, ei ole ajatusjohtajan sisältöä.
Aika harva avaa aamulla puhelimensa päästäkseen lukemaan uusimpia tiedotteita. Sen sijaan kohderyhmäsi kiinnostuu, jos olet valmis kertomaan mitä tapahtui, miksi, kuka sai aikaiseksi ja mitä merkitystä tällä oikeasti on – ja mahdollisimman objektiivisesti. Kaikenlainen löysä ja epäkonkreettinen viestintä on muutenkin jäämässä kovaa vauhtia historiaan, siitä pitävät huolen erilaiset tiukentuvat ohjeet ja direktiivit. Hyvän uutisen taustalla olevasta klassisesta mitä, miksi, milloin -kysymyslistasta on entistäkin enemmän hyötyä.
Ajatusjohtajalla on suurempi tavoite
Purpose, shmurpose. Onhan yrityksen olemassaolon suuremmasta tarkoituksesta jo jauhettu. Mutta joskus jauhamisessa on järkeä.
Ylenkatsoin Doven markkinointia pitkään ja arvostelin sitä siitä, että ajattelin sen ratsastavan käynnissä olevalla itsensähyväksymisliikehdinnällä ratsastamisesta. Mutta kun vilkaisee peräpeiliin, huomaa että kosmetiikkamainonnan kuvasto on kyllä muuttunut. Onko jättibrändillä ollut tekemistä asian kanssa? Luultavasti. Olivatko he ainoita, jotka ovat olleet muuttamassa maailman kenties kliseisintä kuvastoa? Eivät tietenkään. Oliko hyvä, että he osallistuivat? Sanoisin kyllä.
Joskus ajatusjohtaja muuttaa ihmisten ajatuksia. Ajatukset muuttavat käyttäytymistä ja tekoja. Ne voivat muuttaa maailmaa.
Kirjoittaja on sisältöjohtaja, joka auttaa yrityksiä miettimään, mistä niiden pitäisi puhua. Hänen mielestään markkinointisisältöjä pitäisi tehdä rutkasti vähemmän, mutta paljon paremmin.
Haluatko olla oman alasi ajatusjohtaja? Onko brändilläsi päämäärä, mutta et tiedä, miten sinne päästään?
Puhutteleva sisältömarkkinointi edistää liiketoimintasi tavoitteita ja rakentaa brändistä vahvan. Tarjoamme strategisia ja mitattavia sisältömarkkinoinnin palveluja, jotka räätälöidään yrityksesi tarpeisiin.
Lue lisää sisältömarkkinoinnista
Katso Ajatusjohtajat vievät parhaat työntekijät -webinaarin tallenne