Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Nyt pitää päättää mistä haluatte puhua – ajatusjohtajat vievät markkinat

Pelkällä puheella ei muuteta maailmaa. Mutta jos unohdat kertoa mitä merkitystä yrityksellänne ja sen tekemisillä on, menetät mahdollisuuden olla olemassa tulevaisuudessakin, kirjoittaa Sanoman sisältömarkkinointipalvelujen Jenni Lieto.
28.9.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Mikä se on se sellainen ajatusjohtaja? Ja kannattaisiko sellaiseksi pyrkiä? Se sinun pitää päättää itse – mutta voin antaa muutaman vinkin.

Ajatusjohtaja antaa uuden ajatuksen

Kuiskaan tämän siltä varalta, että joku uhkaa pahastua: Älä julkaise mitään turhaa paskaa! Ajatusjohtaja tekee asioita, joilla on jotain merkitystä. Moni yritys onneksi pohtii parhaillaan sitä, onko se omalla tekemisellään jättämässä maailman entistä parempaan vai huonompaan kuntoon. Ajatusjohtaja muistaa myös kertoa teoistaan: julkaisee sisältöä, jonka kohdattuaan ihminen saa uuden ajatuksen. Hän on ehkä yllättynyt, ilahtunut, mietteliäs, kenties ärsyyntynyt. Häntä on saatettu jopa oivalluttaa. Lopputuloksena hän ajattelee jostain uudella tavalla.

Puhu siitä, mikä kohderyhmääsi kiinnostaa

Tiedätkö sen tyypin, joka ilmestyy kaikkiin kohtaamisiin puhumaan lähinnä itsestään? Kehua retostelee ja toitottaa omaa erinomaisuuttaan? Pysähdytkö kuuntelemaan juuri häntä – vai hakeudutko mieluummin seuraan, jossa puhutaan jostain sinua kiinnostavasta ilmiöstä, josta et ollut vielä kuullut?

Siinäpä ero itsekehuisen markkinointihötön ja ajatusjohtajuuden välillä. Ajatusjohtaja ei ole juuri nyt myymässä kellekään mitään. Ajatusjohtaja on se, jolla on niin arvokasta sanottavaa, että sen ääreen keräännytään vapaaehtoisesti.

Fakta: Jos et puhu, olet epäilty

Miksi ajatusjohtajat vievät markkinat? Ihmiset eivät kerta kaikkiaan enää luota brändeihin, jotka eivät kerro arvoistaan eivätkä puhu yhteiskunnallisista aiheista ja teoistaan.

Tästä on globaalia dataa: Edelmanin kesällä julkaistu erikoisraportti esimerkiksi kertoo, että ihmiset aikovat punnita hankkimiensa tuotteiden ympäristövaikutukset entistä paljon tarkemmin. Erityisen tarkkoja ovat Z-sukupolven edustajat eli 1997–2012 syntyneet – globaalisti suurin sukupolvi muuten. Tutkimus paljastaa, että heidän mielestään brändien pitäisi tehdä omat arvonsa helpommin nähtäviksi, jotta niitä voisi punnita ennen ostopäätöstä. Ja jos brändi ei kommunikoi teoistaan tai ota kantaa yhteiskunnallisiin aiheisiin, erityisesti zetat olettavat, ettei se tee mitään tai salailee jotain – mutta myös yli puolet alle 59-vuotiaista päättelee näin.

Käytä sisältömuotoja, joita kohderyhmäsi rakastaa

Sisältö, jolla ei ole merkitystä ihmiselle, ei voi vaikuttaa häneen. Ja sisältö, jonka ihminen haluaa ohittaa mahdollisimman nopeasti, ei ole ajatusjohtajan sisältöä.

Aika harva avaa aamulla puhelimensa päästäkseen lukemaan uusimpia tiedotteita. Sen sijaan kohderyhmäsi kiinnostuu, jos olet valmis kertomaan mitä tapahtui, miksi, kuka sai aikaiseksi ja mitä merkitystä tällä oikeasti on – ja mahdollisimman objektiivisesti. Kaikenlainen löysä ja epäkonkreettinen viestintä on muutenkin jäämässä kovaa vauhtia historiaan, siitä pitävät huolen erilaiset tiukentuvat ohjeet ja direktiivit. Hyvän uutisen taustalla olevasta klassisesta mitä, miksi, milloin -kysymyslistasta on entistäkin enemmän hyötyä.

Ajatusjohtajalla on suurempi tavoite

Purpose, shmurpose. Onhan yrityksen olemassaolon suuremmasta tarkoituksesta jo jauhettu. Mutta joskus jauhamisessa on järkeä.

Ylenkatsoin Doven markkinointia pitkään ja arvostelin sitä siitä, että ajattelin sen ratsastavan käynnissä olevalla itsensähyväksymisliikehdinnällä ratsastamisesta. Mutta kun vilkaisee peräpeiliin, huomaa että kosmetiikkamainonnan kuvasto on kyllä muuttunut. Onko jättibrändillä ollut tekemistä asian kanssa? Luultavasti. Olivatko he ainoita, jotka ovat olleet muuttamassa maailman kenties kliseisintä kuvastoa? Eivät tietenkään. Oliko hyvä, että he osallistuivat? Sanoisin kyllä.

Joskus ajatusjohtaja muuttaa ihmisten ajatuksia. Ajatukset muuttavat käyttäytymistä ja tekoja. Ne voivat muuttaa maailmaa.

Kirjoittaja on sisältöjohtaja, joka auttaa yrityksiä miettimään, mistä niiden pitäisi puhua. Hänen mielestään markkinointisisältöjä pitäisi tehdä rutkasti vähemmän, mutta paljon paremmin.

Haluatko olla oman alasi ajatusjohtaja? Onko brändilläsi päämäärä, mutta et tiedä, miten sinne päästään?

Puhutteleva sisältömarkkinointi edistää liiketoimintasi tavoitteita ja rakentaa brändistä vahvan. Tarjoamme strategisia ja mitattavia sisältömarkkinoinnin palveluja, jotka räätälöidään yrityksesi tarpeisiin.

Lue lisää sisältömarkkinoinnista

Katso Ajatusjohtajat vievät parhaat työntekijät -webinaarin tallenne

Katso 5 askelta ajatusjohtajuuteen -webinaarin tallenne

Tagit

Näkemyksiä Omakynä Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland