Oppeja tv-mainonnan tulevaisuudesta
Saimme joulukuussa mahdollisuuden osallistua Lontoossa järjestettävään The Future of TV Advertising -seminaariin, jossa pohdittiin lineaarisen tv-mainonnan tulevaisuutta digitalisoituvassa maailmassa.
Kahden päivän aikana kuulimme kolmisenkymmentä puheenvuoroa ja paneelikeskustelua Euroopan isoimpien mediatalojen, mainostaja-asiakkaiden sekä mediatoimistojen edustajilta. Kynät sauhusivat, ja saimme reppukaupalla uutta oppia ja ajatuksia kotiin vietäväksi. Vaikka meillä Suomessa on vielä paljon tehtävää, oli kiva huomata, että emme ole kansainvälistä kehitystä jäljessä. Työskentelemme jo nyt monen seminaarissa nousseen aiheen ympärillä. Pyrimme tiivistämään seminaarin oppeja ja ajatuksiamme seuraavien nostojen kautta.
Sisältöjen merkitys kasvaa
Sisältöjen merkitys kasvaa entisestään. Laadukkaalle ja sitouttavalle sisällölle on tarvetta enemmän kuin koskaan.
Liveohjelmat ja etenkin liveurheilu on tärkeää isojen massojen tavoittamiseksi eri kohderyhmissä. Näihin Sanomakin on panostanut, kuten valtavan yleisömäärän keränneeseen 4 Nations Face Off -jääkiekkoturnaukseen. Kevään aikana livenä nähdään lisäksi Emma- ja Venla-gaalat, Nenäpäivä-show sekä The Voice of Finlandin finaalilähetys.
Myös mainostajien vaade laadukkaalle videosisällölle kasvaa. Kuluttajilla on yhä useammin käytössä useampi ruutu samaan aikaan, joten kuluttajia halutaan sitouttaa sisältöön ja tätä kautta myös mainontaan sen yhteydessä.
Valheellisen informaation lisääntyessä luotettavan, laadukkaan ja kotimaisen sisällön merkitys kasvaa entisestään.
Yhteistyömallit kehittyvät
Kansainvälisten suoratoistopalveluiden ja kotimaisten broadcastereiden yhteistyömallit lisääntyvät ja kehittyvät. Kilpailu kuluttajista eri suoratoistopalveluissa on kovaa, sillä tarjontaa on valtavasti. Kansainvälisten suoratoistopalveluiden mainos- ja tilaajarahoitteisten HVOD-mallien kaupallistaminen eri markkinoilla on haastavaa, sillä tavoittavuudet jäävät pieniksi. Tästä syystä kansainväliset suoratoistopalvelut ovat alkaneet tehdä yhteistyötä paikallisten broadcastereiden kanssa, jotka hoitavat mainosmyynnin osana omaa tuotteistustaan.
Nämä yhteistyömallit ovat merkittäviä molemmille osapuolille. Esimerkkinä tästä on Sanoman ja Pluto TV:n yhteistyö.
Mittaushankkeet etenevät kohti crossmediatasoa
Kehitystahti maailmalla liikkuvan kuvan osalta on kiihtynyt. Vuosia keskustelun tasolla olleet asiat ovat konkretisoitumassa nopeasti muutokseksi, joka aidosti näkyy ostajien kuin mediankin arjessa. Viime syksynä lanseerattu SpotOn-mittaus antaa ymmärrystä, miten tv- ja videomainonnan kampanjat suoriutuvat. Mikä on kampanjan yhteistavoittavuus? Paljon videomainonta tuo uusia silmäpareja ja toistoa kampanjalle?
Arvailun tilalle tulee viimein tietoa, joka kirittää medioita ja mainostajia parempaan suoritukseen. Arki on muuttunut meilläkin tältä osin. Olemme tällä saralla Suomessa kärkijoukossa globaalissa kilpajuoksussa. TV- ja videomainonnan mittaus kehittyy edelleen monissa maissa ja keskustelu on siirtymässä alalla kohti laajempaa crossmediatason mittaamista.
Teknologinen kehitys muuttaa suunnittelua ja ostamista
Kuulimme The Future of TV Advertising -seminaarissa, miten mediat panostavat mainoskokemuksen ja ostotyökalujen kehittämiseen. Mediatoimistoketjut panostavansa puolestaan omiin suunnittelutyökaluihinsa. Muutos tapahtuu nyt yhtäaikaisesti monella saralla ja siihen tehdään myös merkittäviä investointeja. Tekoäly ja mainosteknologian kehittyminen mahdollistavat käynnissä olevan muutoksen, johon globaalit kilpailijat ovat alaa kirittäneet. Helppous ja nopeus toistui monissa puheenvuoroissa. Kaikki varmasti haluavat, että tästä kompleksista nykytilasta päästäisiin kohti yksinkertaisempia ja toimivampia ratkaisuja.
Tämänkin aiheen osalta oli ilo huomata, että olemme Sanomalla kehityksen aallonharjalla ja jo tekemässä oikeita asioita. Tästä hyvänä esimerkkinä mainonnan itseostoalustamme Ad Manager. Ja tulevaisuudessa siintää myös uutta liikkuvan kuvan ostamisen saralla. Jatkamme siis työtä luottavaisin mielin kohti visiotamme: olla Suomen tavoittavin ja vaikuttavin liikkuvan kuvan talo.
Kirjoittajat Team Lead, Video Laura Kangas ja Development Manager, TotalTV Sini Hallila osallistuivat The Future of TV Advertising -seminaariin Lontoossa.
Tutustu myös: