Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Oppeja tv-mainonnan tulevaisuudesta

Sini Hallila ja Laura Kangas tuovat terveiset The Future of TV Advertising -tapahtumasta. Sisältöjen merkitys, kehittyvät yhteistyömallit, uudet mittaushankkeet ja teknologinen kehitys nousivat esiin seminaarin teemoissa.
5.3.2025
Jaa:FacebookXLinkedin

Saimme joulukuussa mahdollisuuden osallistua Lontoossa järjestettävään The Future of TV Advertising -seminaariin, jossa pohdittiin lineaarisen tv-mainonnan tulevaisuutta digitalisoituvassa maailmassa. 

Kahden päivän aikana kuulimme kolmisenkymmentä puheenvuoroa ja paneelikeskustelua Euroopan isoimpien mediatalojen, mainostaja-asiakkaiden sekä mediatoimistojen edustajilta. Kynät sauhusivat, ja saimme reppukaupalla uutta oppia ja ajatuksia kotiin vietäväksi. Vaikka meillä Suomessa on vielä paljon tehtävää, oli kiva huomata, että emme ole kansainvälistä kehitystä jäljessä. Työskentelemme jo nyt monen seminaarissa nousseen aiheen ympärillä. Pyrimme tiivistämään seminaarin oppeja ja ajatuksiamme seuraavien nostojen kautta.

Sisältöjen merkitys kasvaa 

Sisältöjen merkitys kasvaa entisestään. Laadukkaalle ja sitouttavalle sisällölle on tarvetta enemmän kuin koskaan.  

Liveohjelmat ja etenkin liveurheilu on tärkeää isojen massojen tavoittamiseksi eri kohderyhmissä. Näihin Sanomakin on panostanut, kuten valtavan yleisömäärän keränneeseen 4 Nations Face Off -jääkiekkoturnaukseen. Kevään aikana livenä nähdään lisäksi Emma- ja Venla-gaalat, Nenäpäivä-show sekä The Voice of Finlandin finaalilähetys.  

Myös mainostajien vaade laadukkaalle videosisällölle kasvaa. Kuluttajilla on yhä useammin käytössä useampi ruutu samaan aikaan, joten kuluttajia halutaan sitouttaa sisältöön ja tätä kautta myös mainontaan sen yhteydessä.  

Valheellisen informaation lisääntyessä luotettavan, laadukkaan ja kotimaisen sisällön merkitys kasvaa entisestään.  

Yhteistyömallit kehittyvät

Kansainvälisten suoratoistopalveluiden ja kotimaisten broadcastereiden yhteistyömallit lisääntyvät ja kehittyvät. Kilpailu kuluttajista eri suoratoistopalveluissa on kovaa, sillä tarjontaa on valtavasti. Kansainvälisten suoratoistopalveluiden mainos- ja tilaajarahoitteisten HVOD-mallien kaupallistaminen eri markkinoilla on haastavaa, sillä tavoittavuudet jäävät pieniksi. Tästä syystä kansainväliset suoratoistopalvelut ovat alkaneet tehdä yhteistyötä paikallisten broadcastereiden kanssa, jotka hoitavat mainosmyynnin osana omaa tuotteistustaan.

Nämä yhteistyömallit ovat merkittäviä molemmille osapuolille. Esimerkkinä tästä on Sanoman ja Pluto TV:n yhteistyö.  

Mittaushankkeet etenevät kohti crossmediatasoa

Kehitystahti maailmalla liikkuvan kuvan osalta on kiihtynyt. Vuosia keskustelun tasolla olleet asiat ovat konkretisoitumassa nopeasti muutokseksi, joka aidosti näkyy ostajien kuin mediankin arjessa. Viime syksynä lanseerattu SpotOn-mittaus antaa ymmärrystä, miten tv- ja videomainonnan kampanjat suoriutuvat. Mikä on kampanjan yhteistavoittavuus? Paljon videomainonta tuo uusia silmäpareja ja toistoa kampanjalle?

Arvailun tilalle tulee viimein tietoa, joka kirittää medioita ja mainostajia parempaan suoritukseen. Arki on muuttunut meilläkin tältä osin. Olemme tällä saralla Suomessa kärkijoukossa globaalissa kilpajuoksussa. TV- ja videomainonnan mittaus kehittyy edelleen monissa maissa ja keskustelu on siirtymässä alalla kohti laajempaa crossmediatason mittaamista.

Teknologinen kehitys muuttaa suunnittelua ja ostamista

Kuulimme The Future of TV Advertising -seminaarissa, miten mediat panostavat mainoskokemuksen ja ostotyökalujen kehittämiseen. Mediatoimistoketjut panostavansa puolestaan omiin suunnittelutyökaluihinsa. Muutos tapahtuu nyt yhtäaikaisesti monella saralla ja siihen tehdään myös merkittäviä investointeja. Tekoäly ja mainosteknologian kehittyminen mahdollistavat käynnissä olevan muutoksen, johon globaalit kilpailijat ovat alaa kirittäneet. Helppous ja nopeus toistui monissa puheenvuoroissa. Kaikki varmasti haluavat, että tästä kompleksista nykytilasta päästäisiin kohti yksinkertaisempia ja toimivampia ratkaisuja.

Tämänkin aiheen osalta oli ilo huomata, että olemme Sanomalla kehityksen aallonharjalla ja jo tekemässä oikeita asioita. Tästä hyvänä esimerkkinä mainonnan itseostoalustamme Ad Manager. Ja tulevaisuudessa siintää myös uutta liikkuvan kuvan ostamisen saralla. Jatkamme siis työtä luottavaisin mielin kohti visiotamme: olla Suomen tavoittavin ja vaikuttavin liikkuvan kuvan talo. 

Kirjoittajat Team Lead, Video Laura Kangas ja Development Manager, TotalTV Sini Hallila osallistuivat The Future of TV Advertising -seminaariin Lontoossa.  

Tutustu myös: 

Liikkuvan kuvan uusi aika

Tagit

Näkemyksiä Omakynä TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland