Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Pieni suuri tarina perunasta

Miksi arjen yksityiskohtiin kätkeytyy iso merkitys ja työpöydälläni on peruna, kirjoittaa Milla Majander.
Milla Majander artikkelikuva
25.1.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kuuma hiekkatie narskahtelee kaverusten kesäkenkien alla. Liikennettä ei juuri ole. Yksinäinen pyöräilijä ehkä ohittaa. Leppoisaan tahtiin, onhan siesta. Tyttö vaeltaa huoletta leveän tien puolelta toiselle. Keltaisen talon kivijalasta kurottelevat aurinkoon sinnikkäät ratamot ja kuumankin helteen kestävät heinät. Seassa näkyy jotain. Peruna!

Yritysten arjessa – siis ihmisten työpäivissä – tapahtuu toistuvasti tähtihetkiä. Kysyn usein haastateltavilta, mikä niistä on jäänyt erityisesti mieleen. Silloin kutitellaan tunnemuistia. Ensin pitää vähän miettiä, kunnes mieleen palaa arvokkaita tilanteita toisensa jälkeen. Ilahdun joka kerta, kun asiakkaat löytävät kodin, sanoo vuokravälittäjä. Oli tunteikas hetki, kun puolisonsa menettäneen lesken asuntolainasta löytyi takaisinmaksuturva, eikä kotia tarvinnut myydä, muistelee pankkiasiantuntija. Saan auttaa vakavasti sairasta. Olla ihminen ihmiselle, vakavoituu sairaanhoitaja. Kysymys vie merkityksellisyyden juurille.

Kaverukset kyyristelevät tienpientareella. Päät lähestyvät maata, kun kiinnostava klöntti hiekkatiellä houkuttelee lähempään tarkasteluun. Pitää tihrustaa. Ihmetellään hiljaa yhdessä. Sitten savenruskea soikio yllättää. Alkaa naurattaa. Ihmetellään lisää makeasti nauraen. Se oikeasti näytti ihan perunalta!

Hetkien arvo syntyy vuorovaikutuksessa. Arvo vain nousee, kun auttamisen ilo sanoitetaan näkyväksi tarinankerronnalla.

Tavallisesta löytyy yllättävää, kun aistit ovat auki. Yksi näkee päivittäin vain asfaltoimattoman tien, toinen taas tutkii tutun kadun toistuvasti pientareita myöden. Mitähän tielle tänään osuu, pohtii utelias mieli. Saku Tuominen kehottaa kirjassaan Kaikki on hyvin riippumatta siitä miten kaikki on miettimään, mihin tarkkaavaisuutensa suuntaa. Hän kirjoittaa, miten ”voimme valita minkä tahansa elämämme asian ja tarkastella sitä joko ongelmien ja tyytymättömyyden tai ihmettelyn, innostuksen, uteliaisuuden ja kiitollisuuden kautta.” Jos paremmin tekemisen sijaan keskittyisimmekin siis näkemään hyvän ja vahvistamaan sitä? Kokeilemisen arvoinen teko työpaikoilla ja kodeissa.

Vastaus löytyy meistä itsestämme, niiden teidän kysymysten avulla, sanoi koteja rakentavan yrityksen markkinointipäällikkö sisältömarkkinoinnista. Tarinat saavat muodon kuuntelemalla. Kun keskustellaan yhdessä, havahdutaankin huomaamaan hyvä omassa tekemisessä ja osataan virittäytyä tähtihetkien taajuudelle arjessa vastakin. Hetkien arvo syntyy vuorovaikutuksessa; niin yritysten ja asiakkaiden, hoitajien ja potilaiden kuin haastateltavien ja kirjoittajien. Arvo vain nousee, kun auttamisen ilo oivalletaan ensin itse ja sanoitetaan se näkyväksi tarinankerronnalla. Vaikutuksen porteilla ollaan, kun sinä luet aamukahvilla omasta tutusta mediastasi inspiraatiota terassin kunnostukseen, ideoita lähimatkailukohteeksi tai saat kipinän uranvaihtoon. Vain vastaanotetut tarinat saavat aikaan liikettä mielissä.

Kesä kuivattaa suuta. Tekee jo mieli appelsiinitrippiä. Kesäpäivä Reposaaressa, Porin omassa Strömsössä, oli 80-luvun lapselle elämys jo itsessään. Eikä vähiten tripin ostamista viivyttäneen siestan vuoksi, jota saaristokaupunginosassa toden totta keskipäivisin vietettiin. Linja-autossa, matkalla takaisin kaupunkiin puristan taskussani perunannäköistä kiveä. Sen havaitsi heinien seasta kaveruksista vanhempi, mummi, jolla oli taito nähdä pienissäkin yksityiskohdissa erityisyyttä ja kauneutta.

Katson nyt samaa perunakiveä työpöydälläni. Pienestä hetkestä hiekkatiellä muodostui suuri perintö. Runoilija Eeva Kilven sanoin: ”Elämä on arvaamatonta. Koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää.” Tarkkaile heti tänään, mihin huomiosi kiinnität. Saatat löytää tarinasi siemenen, josta kasvaa odotettuakin suurempi vaikutus.

Milla Majander

Kirjoittaja on sisältömarkkinoinnin tuottaja, joka kerää edelleen elämänsä retkiltä erikoisia kiviä ja tarinoita.

Tagit

Omakynä Sisältömarkkinointi

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Sisältömarkkinoinnin trendit 2026: viihteellinen sisältöstrategia ja AI-lieju mainittu!

    Sanoma Content Studion sisältöjohtaja Jenni Lieto paljastaa kolme tärkeintä nostoa sisältömarkkinoinnin tulevaisuudesta.

    Tagit

    Omakynä Sisältömarkkinointi Trendit 2026
    Julkaistu
    6.11.2025
    Lue lisää
  • 17 shorttia Sanoma Content Studion töille kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Sanoma Content Studion sisältömarkkinoinnin ja natiivimainonnan työt ovat ehdolla kovatasoisessa International Content Marketing Awards -kilpailussa.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    23.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Voitto ja kaksi shorttia Terveystalolle ja Sanoma Content Studiolle arvostetussa kansainvälisessä sisältömarkkinointikilpailussa

    Kansainvälinen Content Marketing Institute (CMI) on julkistanut vuoden 2025 Content Marketing Awards -kilpailun voittajat.

    Tagit

    Natiivimainonta Sisältömarkkinointi
    Julkaistu
    15.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Vastuullinen markkinointi alkaa kysymyksistä – tässä niistä tärkeimmät

    Vastuullisuus on keskeinen osa laadukasta markkinointia. Se ei ole vain pinnalla oleva trendi tai imagokysymys. Se on strateginen valinta, jolla on vaikutusta asiakassuhteisiin, yrityksen brändiin ja koko liiketoiminnan kestävyyteen, kirjoittaa Jonne Ansamaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Vastuullisuus
    Julkaistu
    6.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland