Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Printtimedia − Huippuhyvää onnistumistakuulla vai dinosaurus väärässä ajassa?

Sanotaan, että painettu media on toimintaympäristössään hidas, jäykkäluinen dinosaurus, jonka on jo kauan povattu kuolevan sukupuuttoon. Väitän kuitenkin, että tämä kivikautinen vanhus on oletettua ketterämpi ja muuntautuu nopeastikin vastaamaan ajan muuttuvaa tarvetta, dentsun Maija Tuomala kirjoittaa.
2.3.2021
Jaa:FacebookXLinkedin
Maija Tuomala artikkelikuva

Olen huomaamattani hurahtanut koronan lieveilmiöstä toiseen yhtä aikaa tuhansien muiden tavoin.

Maaliskuussa lumouduin leipomiseen (ja vessapaperiin), huhtikuussa pataleipään, toukokuussa ostin maastopyörän ja hakeuduin metsiin spandex-polvihousuineni. Pimenevän syksyn tuijotin suoratoistopalveluja ja pohdin terapiaa, sillä tunsin koronaeräväsymystä sekä irrallisuutta. Marraskuussa päätimme hankkia koiran. Joulukuussa innostuin käsitöistä. Ja tammikuussa aloimme suunnitella muuttoa kauemmas Helsingin keskustasta, kenties Tuusulaan.

Mikä taika saa toisilleen tuntemattomat ihmiset päätymään yhtä aikaa saman puuhastelun pariin? Mikä tekee lieveilmiöstä trendin?

Viime kesänä 5-vuotias kummityttöni kysyi mitä teen työkseni. Vastasin työskenteleväni markkinoinnin parissa ja tarkensin, että markkinointi on sitä, että yritetään löytää tietyt ihmiset ja innostaa heitä ostamaan jokin tietty asia. Pohtiva katse kääntyi lilojen glittersandaaleiden kärkiin. Hetken kuluttua tyllerö totesi: ”Jos myisin jäätelöä, niin mulla olisi koju kaupan edessä ja antaisin ihmisten maistaa sitä ja ne haluaisivat ostaa sitä, kun huomaisivat, että se on hyvää.”

Kyllä, markkinointi on juuri sitä!

Entäpä kuinka tavoittaa kuluttaja alati muuttuvassa maailmassa, jossa mediankäytön sykli kiihtyy, lyhenee ja loikkii? Ei liene käytännöllistä saatikka kustannustehokasta harppoa jokaisen ohi viipottavan potentiaalisen asiakkaan perään mainonnallista maistiaislusikkaa heiluttaen. Vai onko?

Tähän kummitytöllä ei ollut vastausta, siispä katseeni kääntyy kohti inspiraationurkkaani. Se on korkea, kiikkerä sekalainen pino aikakausilehtiä ja lehtileikkeitä. Työskentelen printtispesialistina, joten kiinnostukseni painettuun mediaan, samoin kuin lehtien laajahko varastoreservini, ovat karanneet luonnottomiin mittasuhteisiin.

Pinossani on vahvasti yliedustettuna sanomalehdistä leikattuja mainoksia, joissa tuotetta markkinoidaan reseptillä, eli maistiaisella. Yksi kurttuisimmista ja kuluneimmista mainoksista on vuosi sitten perjantaina 27.3.2020 Hesarista leikkaamani pataleivän resepti: HUIPPUHYVÄÄ ONNISTUMISTAKUULLA!

Kuluttajana ja toivottomana jauhopeukalona riemastun, kun missä tahansa asiassa luvataan varma onnistuminen. Kyseessä on mainonnallinen maistiainen, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle makuelämys ja onnistumisen kokemus, sekä siinä ohella innostaa tilaamaan tuo tietty aikakausilehti.

Mainonta onkin parhaimmillaan, jos kuluttaja haluaa säästää mainoksen ja palata sen äärelle jopa viidentoista pataleivän verran. Kun lupaus pitää paikkansa on todennäköistä, että onnistumisen kokenut paakari levittää leipykäisen riemusanomaa verkostolleen. Samaan aikaan pieni parkkiintunut markkinoinnin spesialisti jossain taputtaa iloissaan käsiään, sillä mainos on löytänyt kohderyhmänsä ja saa huikeat määrät orgaanisia toistokertoja.

Sanotaan, että painettu media on toimintaympäristössään hidas, jäykkäluinen dinosaurus, jonka on jo kauan povattu kuolevan sukupuuttoon. Väitän kuitenkin, että tämä kivikautinen vanhus on oletettua ketterämpi ja muuntautuu nopeastikin vastaamaan ajan muuttuvaa tarvetta.

Digitalisoituneessa mediaympäristössä avainperusteluja printtipanostuksille ovat etenkin painetun mediankulutuksen rauhallisuus, hitaus ja eksklusiivisuus. Kaikki kolme adjektiivia ovat korostuneet merkittävästi tänä outona aikana, jolloin olemme eristäytyneet koteihimme.

Ei ole ihme, että takerrumme konkreettisiin asioihin, kun arjestamme on tullut kahdeksasta neljään vuorovaikutusta Calibrin pistekoolla 12. Tänäänkin työpäiväni ainoa ihmiskontakti on ollut Teamsin ruudulta ohitseni tuijottava virtuaalinen hahmo, jolla ei todennäköisesti ollut housuja jalassaan.

Etsimme vaihtelua ja kaipaamme maistiaisia tulevasta paremmasta ajasta.

Printtimedian boomi saattaa olla korona-ajan lievä ohitse kiitävä ilmiö. Ja vaikka paperisen lehden sivujen rapina viehättää, ovat aikamme avainsanat monikanavainen mediankäyttö. Lehden sivuja käännellessä räplätään yhtä aikaa puhelinta ja toisella silmällä vilkuillaan Tempparit Extraa tai uutisia. Tähän moninaistuneeseen käyttötapaan printtimedia on vastannut bundlaamalla digin yhteen soppiin kanssaan.

Monikanavaisuus lisää viestin toistokertoja ja tavoittaa laajemman yleisön. Näin se kasvattaa myös printin elinvoimaisuutta.

Kysyin alussa mikä taika saa toisilleen tuntemattomat ihmiset päätymään saman puuhastelun pariin?

Uskon, että yhtä aikaisesti eri taajuuksilta silmiin hakeutuva viesti vaikuttaa hyvinkin asiaan, mutta samalla itse sisältö on se, mistä puhutaan. Sillä aikaa, kun jäämme pohtimaan tätä, niin hei tässä on sulle tosi hyvä pataleivän resepti: https://www.soppa365.fi/reseptit/leivonta-suolainen-leivonta/kaurapataleipa.

Onnistumistakuulla!

Kirjoittaja on Print & OOH Specialist dentsu Finlandilla.

Katso myös: 

Uutismediassa mainostaminen on brändille turvallista

Tagit

Aikakausmedia Uutismedia Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland