Sanoma tutki: Musiikki ja radion kuuntelu ovat suosituimpia digitaalisen audion kulutuksen muotoja – Podcastien ja äänikirjojen suosio kasvaa kohisten
Musiikki on edelleen kulutetuin digitaalisen audion muoto. 82 % vastaajista kuuntelee audiopalveluiden kautta musiikkia vähintään kerran viikossa. Toiseksi yleisintä on radion kuuntelu. Digiaudion kuluttajista 33 % kuuntelee radiota livenä ja 20 % tallenteina digitaalisten palveluiden kautta viikoittain. Podcastien ja äänikirjojen tarjonta ja suosio ovat kasvaneet viime vuosina kohisten. Tämän tutkimuksen vastaajista jo neljännes kuuntelee niitä vähintään kerran viikossa ja joka kymmenes jopa päivittäin.
”Podcastien kuuntelu on Suomessa hyvässä nosteessa tänäkin vuonna. Myös podcastien tekeminen ammattimaistuu vauhdilla, ja podcast on jo monelle tekijälle täysipäiväinen ammatti. Kuulija kiittää, kun tarjolla on jatkuvasti kasvava valikoima laatusisältöjä”, kertoo Suplan johtaja Johannes Saukko.
Audion kulutus digitaalisten palveluiden kautta on yleisintä alle 40-vuotiaiden ja kaupungeissa asuvien keskuudessa, mutta eroja eri sisältöjen kulutuksen välillä löytyy. Musiikkia kuunnellaan selvästi eniten nuoremmissa, alle 30-vuotiaiden ikäryhmissä sekä lapsiperheissä. Radiota kuuntelevat lähetysaikaan digitaalisten alustojen välityksellä erityisesti miehet, yli 40-vuotiaat sekä haja-asutusalueilla asuvat. Äänikirjojen kuuntelu on yleisintä naisten, isommissa kaupungeissa asuvien, lapsiperheellisten ja suurituloisten keskuudessa. Podcasteja kuluttavat erityisen ahkerasti nuoret ja isoimmissa kaupungeissa asuvat.
Huumori ja viihde ovat selvästi suosituinta podcast-sisältöä. Puolet podcasteja kuuntelevista listaa ne suosikkisisältöjensä joukkoon. Suosikeissa näkyy muutamia selkeitä eroja miesten ja naisten välillä. Naisten parissa korostuvat erityisesti lifestyle- ja ihmissuhteet, terveys ja hyvinvointi sekä rakkaus ja seksi, miesten parissa urheilu, uutiset ja ajankohtaiset sekä tiede ja tekniikka.
Audion kasvavaa vetovoimaa todentaa myös se, että uudenlaiset audion sisällöt kiinnostavat. Jos uutis- ja aikakausmediassa julkaistavia kirjoitettuja sisältöjä julkaistaisiin ääneen luettuna nykyistä enemmän, noin 40 % tutkimukseen vastanneista kuuntelisi niitä ehdottomasti tai todennäköisesti. Erityisesti miehet, alle 40-vuotiaat ja suurissa kaupungeissa asuvat olisivat kiinnostuneita kuluttamaan kirjoitettua sisältöä ääneen luettuna.
Uutis- ja aikakausmediasisällöstä olisivat audion muodossa kiinnostavimpia tiedettä, luontoa sekä ajankohtaisia koti- ja ulkomaanaiheita koskevat sisällöt. Naisten keskuudessa korostuvat matkailu, ruoka ja reseptit sekä perhesisällöt, miesten parissa urheiluun ja talouteen liittyvät aiheet.
Kaksi selvästi tunnetuinta digitaalista audiopalvelua ovat Spotify ja Youtube. Kolmanneksi tunnetuin on Supla, jonka mainitsi spontaanisti 26 % tutkimuksen lähtönäytteestä. Suplan autettu kokonaistunnettuus on 73 %.
Tutkimus toteutettiin helmi-maaliskuussa 15–64-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa. Tuloksia tarkasteltiin digitaalista audiota vähintään kerran viikossa kuuntelevien keskuudessa, joita oli 70 % tutkimuksen lähtönäytteestä. Tutkimuksen lopullinen otos oli 501.
Katso myös: