SEMiä vai displaytä? Vinkit oikean mainonnan kanavan valitsemiseen
Kun alat miettiä mainonnan keinovalikoimaa, aloita asian pohtiminen kohderyhmäsi tarpeista, ostohalukkuudesta sekä yrityksesi nykyisestä tunnettuuden tasosta. Mitä medioita kohderyhmäsi kuluttaa? Kenelle ja missä haluat mainontasi näkyvän? Hakukonemainonta eli SEM nostaa yrityksesi tai tuotteesi esille hakukoneissa, display-mainonta puolestaan näkyy verkkosivustoilla, joissa potentiaaliset asiakkaasi jo viettävät aikaa.
Display-mainonta sopii hyvin tunnettuuden kasvattamiseen: tavoitat sillä ihmisiä, jotka eivät vielä tunne yritystäsi tai tuotteitasi. SEM puolestaan on hyvä valinta silloin, kun haluat mainostaa ihmisille, jotka ovat jo melko pitkällä ostopolullaan ja etsivät hakukoneesta asioita, jotka liittyvät jollain tapaa tuotteeseesi tai palveluusi. Koska tällaisen henkilön ostotarve on jo olemassa ja ostopäätöskin luultavasti tehty, on SEM yleensä hyvin konvertoiva mainonnan muoto, joka oikein tehtynä tuo tehokkaasti kauppaa.
Suunnittele pitkäjänteisesti
Vaikka display-mainonta sopii parhaiten asiakaspolun alku- ja keskipäähän eikä välttämättä johda suoraan kaupantekoon, sitä kannattaa ehdottomasti tehdä. Sekä hakukonemarkkinoinnille että displaylle on paikkansa kaikenkokoisten yritysten markkinoinnissa.
Monen tuotteen ja palvelun ostoketjut ovat pitkiä. Kannattaakin miettiä, mistä asiakkaat yleensä saavat impulssin kääntyä tiettyjen yritysten puoleen: ensin on rakennettava tunnettuutta, brändiä ja uskottavuutta oikeassa kohderyhmässä. Tähän display on oikein kohdennettuna hyvin toimiva formaatti.
Markkinointia on hyvä suunnitella pitkäjänteisesti, eikä tuijottaa vain kuluvan viikon tai kuukauden lukuja. Tietoisuuden parantaminen tuottaa tuloksia pidemmällä tähtäimellä kuin pelkkä taktinen mainonta ja mahdollistaa kasvun uusien asiakkaiden tavoittamisen kautta. Pitkällä aikavälillä brändi- ja tietoisuusmainonnan lopettaminen tuntuisikin myyntieuroissa asti.
Valitse keinovalikoima tavoitteen mukaan
Pääsääntöisesti markkinointitapa kannattaa aina valita tavoitteen perusteella. SEM ja display vastaavat osin samoihin tavoitteisiin, sillä myös hakukonemainonta parantaa tunnettuutta. Kokeile rohkeasti molempia: display-mainonnan voi aloittaa pienelläkin budjetilla ja saat sen avulla brändillesi näkyvyyttä, joka puolestaan edesauttaa sitä, että potentiaaliset asiakkaat huomaavat myös hakukonemainontasi paremmin.
Sanoma Ad Manager tarjoaa erilaisiin tavoitteisiin suunniteltuja mainosmuotoja, jotka hinnoitellaan kahdella eri hinnoittelumallilla. CPM (lyhenne tulee sanoista cost per mille), jossa maksat vain näytöistä ja CPC (cost per click), jossa maksat vain klikeistä.
CPM-formaatti on hyvä valinta tilanteeseen, jossa ihmiset eivät valmiiksi tiedä tuotteestasi tai palvelustasi ja eivät välttämättä vielä hae sitä hakukoneista. Jos taas tavoitteena on ohjata mahdollisimman paljon liikennettä sivustollesi, kannattaa valita CPC-formaatti. Siinä maksat vain niistä asiakkaista, jotka klikkaavat mainoksesta sivuillesi.
Eri mainosmuotoja kannattaa myös ketjuttaa. Ketjutusta on hyvä ajatella kohderyhmän ”lämpimyyden” eli ostovalmiuden kautta. Jos tuote ei ole kaikille tuttu, kohdeyleisöä kannattaa ensin lämmitellä brändäävämmällä mainonnalla eli CPM-formaatilla. Seuraavan, taktisemman viestin voi kohdentaa samalle kohderyhmälle CPC-mainonnalla. Kun potentiaaliset asiakkaasi alkavat olla tietoisia yrityksestäsi ja palveluistasi, kannattaa mainonnan palettiin ottaa mukaan myös SEM.
Rekisteröidy Sanoma Ad Manageriin ja starttaa display-mainonta