Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

Suomi ei ole markkinoinnin supervalta. Vielä.

Suomea ei ole historiallisesti tunnustettu markkinoinnin supervallaksi. Suomi on kuitenkin maailman huippuluokkaa oppimisessa, kirjoittaa Group M:n toimitusjohtaja Christoffer Hultin, joka tuomaroi ensimmäistä kertaa Global Effie Awards -kilpailussa.
Effie Christoffer Hultin
21.10.2021
Jaa:FacebookXLinkedin

Kun haluamme oppia kustannustehokkaampaa markkinointia, tuloksellisen markkinoinnin kilpailu Effie Awards on hyvä paikka aloittaa. Effien palkintokriteerit perustuvat vahvasti tuloksiin, sillä menestyminen kilpailussa edellyttää erinomaista suoritusta niin strategisessa ajattelussa, luovassa toteutuksessa kuin tietotaidon monipuolisessa hyödyntämisessäkin. Kansainväliset kilpailut antavat hyvän mahdollisuuden verrata osaamistaan maailman huippuluokkaan – oli kisassa sitten mukana tuomarina tai kilpailijana. Kilpailutöistä ja kansainvälisten kollegojemme kanssa käydyistä keskusteluista saadut opit auttavat myös ymmärtämään, miten voimme markkinoida Suomessa paremmin.

Tänä vuonna järjestetään ensimmäistä kertaa Effien maailmanlaajuinen kilpailu kategoriassa Global Best of the Best Effie Awards, johon osallistuminen vaatii jo voitetun Effie-palkinnon paikalliselta markkinalta. Koen suurta kunniaa ollessani Global Effie Awards -kilpailun tuomaristossa, joten jaan innolla oppini muiden kanssa ja kannustan samalla kaikkia osallistumaan Effie Awards Finlandiin.

Opit osoittavat varsin selkeästi, mitä maailmanluokan markkinoinnin luominen ja kampanjoissa erottautuminen vaatii. Tavanomaisten tekijöiden lisäksi on kolme elementtiä, jotka saavat mielestäni parhaat työt erottumaan:

Selkeä emergentti strategia

Strategian ei tarvitse olla luova, vaan kauniin yksinkertainen, emergentti. Siinä tulee olla selkeä tavoite ja rohkea strateginen lähestymistapa tavoitteiden aikaansaamiseksi loogisilla mittareilla todennettuna. Parhaiden markkinoijien toteuttama yksinkertaisuus ja selkeys on poikkeuksellista, sillä kaiken muun paitsi oleellisen karsiminen vaatii rohkeutta. Parhaimmat brändit pitävät strategioissaan liiketoiminnan fokuksessa, vaikka kampanjakohtaisesti onkin pitänyt sopeutua ympärillä oleviin muutoksiin. 

Syvä ymmärrys sijoitetun pääoman tuotosta

Maailmanluokan markkinointi ei tarkoita vain erinomaisia tuloksia vaan myös sitä, että pystytään todentamaan tarkasti, miten markkinointieurot ovat toimineet suhteessa tavoitteisiin. Silloin markkinointi nähdään yrityksissä investointina eikä kuluna. Huippuluokan kilpailutöissä on pystytty todentamaan, mitä itse markkinointi-investoinnilla on saatu aikaan, sillä sijoitetun pääoman tuoton tunteminen ei ole vain talousjohtajan vakuuttamista myönteiseen markkinointi-investointipäätökseen. Parhaimmissa kilpailutöissä kyetään myös reagoimaan ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia ketterästi.

Tunteikas tarina, jossa on globaalia vetovoimaa

Vahvalle, tunteisiin vetoavalle tarinalle on aina tarvetta. Eikä siksi, että Effien tuomarit pitävät koskettavista tarinoista, vaan koska tunteikkaat tarinat ovat kustannustehokkaampia. Tarvitaan syvällistä empatiaa, jotta yksittäinen inhimillinen oivallus löytyy. Luovan tiimin tehtävänä on varmistaa, että tarina on merkityksellinen yleisölle. Jotta kiteytys yltää globaalille tasolle, sen tulee olla ytimeltään merkityksellinen, rohkea sekä kunnianhimoinen. Nämä eivät kuitenkaan riitä. Tarvitaan myös konkreettisia toimia, jotka saavat mainostajan osoittamaan tarkoituksensa, sitoutumisensa ja aitoutensa.

Ympäristövastuu on ollut kantava teema viime vuosina. Jos tarina ei linkity ympäristövastuuseen, sillä ei todennäköisesti ole globaalia vetovoimaa. En myöskään usko, että tulemme tulevinakaan vuosina näkemään markkinointipalkinnon saajaa, jonka tarinan ytimessä ei ole huomioitu lainkaan ympäristövaikutuksia.

16.11. julkistetaan Global Best of the Best Effie -voittajat ja palkitaan kaikkien aikojen ensimmäinen Iridium Effie. Silloin paljastetaan myös voittajatyöt ja toivottavasti inspiroidut niistä yhtä paljon kuin minä. Ehkä ensi vuonna näemme juuri sinun työsi globaalissa kilpailussa?

Effie Awards Finland on käynnissä. Vielä ehdit osallistua! 

Lue lisää: 

Effie Awards Finland

Tagit

Effie Vieraskynä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot

    Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    27.10.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Näin Grand Oneen ilmoitettiin töitä – tilastoja ja trendejä

    Alan haastava vuosi heijastui kilpailuun vain vähän. Kaikki avainluvut kasvoivat. Tilastoja avaa kilpailun tuottaja Rami Ahonen.

    Tagit

    Digiratkaisut Vieraskynä
    Julkaistu
    28.2.2025
    Lue lisää
  • Tokmannin Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon

    Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    13.2.2025
    Lue lisää
  • Nämä ovat markkinoinnin trendit vuonna 2025

    Joukko markkinoinnin ammattilaisia suuntaa katseensa vuoteen 2025. Näkemyksissä nousevat esiin tekoälyn kehitys, asiakasymmärrys, brändin rakentaminen ja kulutuskäyttäytymisen muutos.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    22.1.2025
    Lue lisää
  • Verkkokaupan trendit 2025: Elämyksellisyys, asiakasymmärrys, tekoäly, kumppanuudet ja vastuullisuus

    Verkkokaupan asiantuntijat kertovat, mitkä ovat verkkokaupan trendit ja menestyksen avaimet vuonna 2025.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä Trendit 2025 Vieraskynä
    Julkaistu
    15.1.2025
    Lue lisää
  • Effie 2024 -finaaliin 21 markkinointityötä

    Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän on ehdolla useammassa kategoriassa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    18.12.2024
    Lue lisää
    Effie somejako.jpg
  • Mitättömän mainonnan hinta

    Lähes 700 miljoonaa euroa markkinointi-investoinneista jättää suomalaiset kylmiksi. Dagmarin strategi Leena Koskinen analysoi, miten tähän on tultu ja miten sadat miljoonat eurot saadaan tuottamaan paremmin.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    9.12.2024
    Lue lisää
  • Menestyminen mainostoimistossa vaatii huippu-urheilijan mentaliteettia, ja pääsy Effien shortille on kuin paikka olympialaisissa

    Jos on valmistautunut Effieen koko vuoden kuin huippu-urheilija, jäljellä on enää the näytönpaikka. Hetki, johon kiteytyvät kaikki ne tunnit, keskustelut ja tunteet, joita huippusuoritukseen vaaditaan, Elina Bono kirjoittaa.

    Tagit

    Effie
    Julkaistu
    28.10.2024
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland