Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Näkemyksiä markkinoinnista

”Teemme viihdettä ylpeästi ja intohimolla”

Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso ja Sanoman B2B:n Solutions-yksikön johtaja Karri Ahonen keskustelivat Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa viihteen ja populaarikulttuurin merkityksestä suomalaisille.
Suomen suurin viihdetalo Karri Kari Jaajo
23.11.2020
Jaa:FacebookXLinkedin

Nelonen Media asetti neljä vuotta sitten tavoitteekseen olla Suomen suurin viihdetalo. Mietinnässä oli tuolloin se, mille aloille tv- ja radiotoimintaa kannattaisi laajentaa.

Luontevaksi kasvusuunnaksi todettiin tapahtumat, festarit ja konsertit. Yritysostojen kautta Nelonen Medialla on nyt 14 festaria, joita toivon mukaan päästään ensi kesänä järjestämään. Musiikin kautta katsastettiin levy-yhtiökenttää ja hankittiin levy-yhtiö Kaiku. Elokuvalevitystoiminnan ensimmäinen tuotos Pertsa ja Kilu tulee elokuvateattereihin joulukuun 25. päivä, ja äänikirjapalvelu Supla+ käynnistettiin viime keväänä.

”Olemme pystyneet muodostamaan globaalistikin ainutlaatuisen kokonaisuuden. On tarve muuttua, sillä varsinkin tv-sisällöissä kisa on jäätävän kovaa, kun uusia videopalveluita tulee koko ajan. Ylekin kilpailee aika röyhkeästi kaupallisen television kanssa. Uskomme, että olemme ottaneet omat vahvuutemme tässä oikealla tavalla käyttöön. Pyrimme pysymään pirteänä haastajana, vaikka välillä lipsahtaisi markkinajohtajuuden puolelle”, Kari Laakso totesi.

Nelonen Median kanaville halutaan parhaat esiintyjät.

”Tutkimme mitä mieltä yleisö on, ja olemme siitä hyvin kartalla. Musiikin puolella toimimme samalla tavalla. Olemme ensimmäisestä sinkusta asti tukemassa artistia radiosoitolla, suunnittelemme yhdessä tapahtumat ja ohjelmat, joissa artistit esiintyvät. Ihan parhaimmillaan tavoitteena on, että artisti nähdään joskus stadionilla”, Laakso kuvailee.

Karri Ahonen liitti keskusteluun markkinoinnin näkökulman.

”Tämä esimerkki kuvastaa hyvin monikanavaisen strategian vahvuutta niin yritys- kuin yksilötasolla. Aloitin 10 vuotta sitten tv-myyntijohtajana. Olin silloin tosi varma, että televisiolla ratkaistaisiin kaikki mahdolliset mainostajan ongelmat. Nyt pystytään keskittymään asiakkaan tavoitteisiin ja rakentamaan ratkaisut kanavariippumattomasti. Buranaa ei tarvitse tarjota joka vaivaan”, Ahonen totesi.

Kun formaatit tuotetaan monikanavaisiksi, markkinoija pystyy kytkeytymään niiden sisältöihin monesta eri kulmasta.

”Jos ennen riitti Hesarin kokosivu ja spotti Kymppiuutisissa, nyt markkinoijan täytyy miettiä, miten kytkeytyä kuluttajaan oikeassa kontekstissa. Kun haetaan lisää tehoa omaan viestintään, täytyy ymmärtää hyvin, missä tunnetilassa kuluttaja seuraa kutakin sisältöä. Tässä me voimme auttaa”, Ahonen totesi.

Kuluttajat kuitenkin loppujen lopuksi ratkaisevat, mistä biisistä tulee hitti tai mistä tv-ohjelmasta ilmiö. Tuotteen pitää olla kunnossa.

”Me teemme viihdettä ylpeästi ja intohimolla. Vaikka sisältöjä analysoidaan, persoonia tutkitaan ja musaa mitataan, niin intohimo on kuitenkin kaikkein tärkein”, Laakso totesi.  

Intohimon lisäksi tarvitaan hittinenää. Täytyy osata tunnistaa, mistä ohjelmasta, formaatista tai musiikkikappaleesta voi tulla iso.

”Toimialan yhteistyö on erittäin tärkeää. Meidänkaltaiset toimijat ovat ainoita, jotka ovat kiinnostuneita suomalaisen viihteen tulevaisuudesta”, Laakso totesi.

Markkinoijan kannalta kiinnostavat kehityskohteet kytkeytyvät siihen, miten kotimaisen sisällön isosta merkityksestä voidaan ottaa enemmän irti.  

”Toinen kehityskohde liittyy jakeluteihin. Se, että sisällöt jaetaan yhä useammin digitaalisia kanavia pitkin, tuo meille paljon enemmän mahdollisuuksia markkinoinnin näkökulmasta. Datan avulla ymmärrämme enemmän viihteen kuluttajista ja voimme tarjota tätä ymmärrystä markkinoijille. Autamme näin asiakkaitamme tekemään vaikuttavampaa markkinointia”, Ahonen sanoi.

Kun digitalisaatio tarjoaa uusia jakelumahdollisuuksia, kilpailu on koventunut. Miten kansainvälisiä jättejä vastaan kilpaillaan viihteessä?

”Ruudun osalta meillä on selkeä strategia: luotamme siihen, että meillä on kotimaisia ilmiöitä, joita kukaan ei voi meiltä viedä”, Laakso totesi ja antoi esimerkiksi Vain elämää -ohjelman, joka on täydellinen tv-tuote. Vain elämää on iso lineaarisessa televisiossa, ja sitä katsotaan paljon myös Ruudusta. Big Brother vie kuluttajasuhteen vielä syvemmälle, koska sitä halutaan ostaa ja katsoa 24/7. Kun Ruudun tarjontaa täydentävät vielä kotimaiset palloilulajit, kilpailuasetelma kansainvälisiä pelureita vastaan on vahva.

Videopalvelujen markkina on kasvava. Yli 50 % suomalaisista kotitalouksista tilaa jotain videopalvelua ja noin 60 % näistä kahta tai useampaa. Kuluttajan kukkarossa tilaa useammille palveluille.

”Kotimainen viihde voi tällä hetkellä hyvin. Kotimaisella musiikilla täytetään festareita, tv:ssä isoimmat ohjelmat ovat kotimaisia ja moninkertaisesti isompia kuin kansainvälisten videopalveluiden hitit. Ensi vuonna tv:n ohjelmakartassa jälleen iso kattaus laadukasta kotimaista viihdettä”, Laakso lupasi.

Katso myös: 

TV on nyt monipuolisen vahva

Suomen suurin viihdetalo palveluksessasi

Jaajo Linnonmaa haastatteli Suomen suurin viihdetalo -webinaarissa  Kari Laaksoa ja Karri Ahosta. Katso haastattelu tästä:

Tagit

Audio & radio Mainostuotanto ja luovat ratkaisut TV & video

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Viaplay TV -kanavan mainosmyynti Sanoman kautta – mainostajille pääsy osaksi huippuluokan urheilusisältöjä

    Viaplay Group avaa 6. marraskuuta Suomeen uuden ilmaisen lineaarikanavan, Viaplay TV:n. Kyseessä on urheilukanava, joka tarjoaa katsojille valikoituja urheilun huippuhetkiä jalkapallosta moottoriurheiluun sekä talviurheilusta dartsiin.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Sanoma Total TV:n viikkotavoittavuus on kasvanut nuorten aikuisten parissa

    Ruudun katselu 25–44-vuotiaiden kohderyhmässä on lisääntynyt 25 % viime syksyyn verrattuna.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    3.11.2025
    Lue lisää
  • Vain elämää ja Erikoisjoukot saavuttivat uusia katseluennätyksiä

    Sanoma TV:n syksy on käynnistynyt vauhdikkaasti. Koripallon EM-kisat tavoittivat Nelosella lähes 2,8 miljoonaa katsojaa, ja Vain elämää ja Erikoisjoukot kiinnostavat erityisesti nuoria katsojia.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    24.9.2025
    Lue lisää
  • Susijengin EM-ottelut naulitsevat katsojat ruutujen ääreen

    EM-turnaus on tavoittanut 2,3 miljoonaa katsojaa Nelosella.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    11.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Kohdennettu mainonta ja erilaiset kohderyhmät: näin tehostat mainontaasi

    Miten tehdä mahdollisimman tuloksellista mainontaa, ja välttää investointien valuminen hukkaan? Mainonnan kohdentaminen järkevästi varmistaa niin kampanjoiden onnistumisen kuin kustannustehokkuuden. Tässä artikkelissa kerromme, miten kohdennettu mainonta toimii, miten määritelet kohderyhmäsi ja mitä mainonnan kohdennusvaihtoehtoja on tarjolla.

    Tagit

    Alueellinen mainonta Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
    Keltapaitainen mies katsoo puhelintaan.
  • Sanoma tutki: Kolmannes suomalaisista aloittaa jouluvalmistelut jo marraskuussa

    Radio on vahva joulumedia, ja mainonnasta saadaan hyviä vinkkejä jouluhankintoihin.

    Tagit

    Audio & radio Tutkittua
    Julkaistu
    28.8.2025
    Lue lisää
  • Sanoma TV:n monipuolinen syksy käynnistyy

    Luvassa on kiinnostavia uutuuksia ja rakastettuja suosikkeja. Hyödyntämällä tv:n ja videon koko tarjoamaa varmistat laajan tavoittavuuden kaikissa liikkuvan kuvan eri kulutushetkissä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    25.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • SkyShowtimelta uusi mainosrahoitteinen palvelu Ruutuun – lisää silmäpareja mainostajille

    SkyShowtime aloittaa Ruudussa uudella mainosrahoitteisella tuotteella, jonka mainosmyynnistä vastaa yksinoikeudella Sanoma. Yhteistyö tarjoaa mainostajille uuden, laadukkaan väylän tavoittaa yleisöjä huippusisältöjen äärellä.

    Tagit

    TV & video
    Julkaistu
    12.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland