Voiko tylsästä aiheesta tehdä mielenkiintoista markkinointia?
Olemme webinaarijuontaja-kollegani Niina Leinon kanssa kuulleet tämän vähintään kymmeniä kertoja: ”Nämä meidän aiheet ovat sellaisia, että ei niistä kyllä kovin kiinnostavia sisältöjä saa.” Näissä tilanteissa aina sytymme. Me nimittäin tiedämme, että kyllä saa!
Huoli epäkiinnostavuudesta on yleinen – Sanoma Content Studion aiheesta järjestämään webinaariin ilmoittautui yli tuhat markkinoinnin tekijää. Tässä tulee webinaarissa jakamiemme vinkkien kolmen kärki: näin teet (mukamas) tylsästä aiheesta kiinnostavaa sisältöä.
1. Riko kaava ja disruptoi
Disruptio-sana trendasi jo viisitoista vuotta sitten, mutta strategiana se toimii yhä. Markkinoinnin tärkeä tehtävä on erottua massasta ja tulla huomatuksi. Tässä tulee hyvä uutinen: jos juuri sinun toimialasi ei ole perinteisellä tavalla seksikäs – ette myy esimerkiksi hajuvesiä, hampurilaisia tai trendilenkkareita – sinun on itse asiassa paljon helpompi olla se, joka erottuu kilpailijoistaan.
LinkedIn on suosittu alusta B2B-markkinoinnissa. Mitä jos loisit sinne vaikkapa visuaalisesti erottuvaa sisältöä, joka muistuttaa kerronnaltaan enemmän pysäyttävää Instagram-videota kuin perinteistä yrityspostausta? Me teimme asiakkaallemme strategian ja sisältöä joka toimi juuri näin, ja se saavutti ennätystulokset.
Mieti siis missä kanavassa olet: LinkedInissä, radion mainoskatkolla vai uutisvirrassa? Millainen ulostulo juuri siinä virrassa erottuisi ympäröivästä massasta?
2. Löydä ihminen, joka palaa asialle
Ei ole vahvempaa viestinnän välinettä kuin intohimoinen ihminen. Mitä vaikeaselkoisempi asia, sitä tärkeämpää on löytää tyyppi, jolla on aito palo juuri tähän aiheeseen. Intohimo tarttuu.
Oman talosi asiantuntijoista tai yrityksen ulkopuolisista tulisieluisista ihmisistä löytyy varmasti useampikin henkilö, jonka voisit valjastaa kertomaan asiastanne tarttuvasti.
Vinkki: pelko siitä, että järjestelmäsuunnittelijanne tai toimitusjohtajanne ei haluaisi tai ehtisi puhumaan markkinointisisällössä, on usein turha. Yllättävän moni on mielellään esillä.
3. Etsi myytti – ja pura se
Jokaiseen toimialaan liittyy myyttejä ja harhaluuloja. Niistä kannattaa tehdä sisältöä!
Totta vai tarua -sisältömuoto on klassikko ihan syystä. Kun itse esittää ne tyhmät kysymykset, joita kukaan ei kehtaa kysyä, ja antaa niihin vielä vastaukset, on moni kohderyhmän edustaja kiitollinen. Tästä syystä ne lääkäripalstat olivat nuortenlehtien suosituinta sisältöä.
Myyttien murtaminen tai hölmöihin kysymyksiin vastaaminen on formaatti, jota voi soveltaa melkein millä toimialalla tahansa, sähköstä vakuutuksiin ja finanssitoimialasta rakennusbisnekseen. Muista pitää huolta siitä, että kysymys on muotoiltu kiinnostavaksi – Hesarin Lasten tiedekysymyksistä voi ottaa inspiraatiota.
Lisää kiinnostavuutta kannattaa hakea siitä, missä formaatissa tarjoilee vastaukset. Näihin sisältöihin tehtiin peukun pysäyttäviä somevideoita.
Kirjoittaja on Sanoma Content Studiossa työskentelevä sisältöjohtaja, joka tykkää tehdä vaikeista aiheista pysäyttävää sisältömarkkinointia.
Kiinnostavatko kaikki kymmenen keinoa? Löydät ne Sanoma Content Studion webinaaritallenteesta täältä.
Kiinnostuitko sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksista? Ota yhteyttä Sanoma Content Studioon.
Tutustu myös:
Liikkuvan kuvan trendit 2025
Tämä napakka webinaari esittelee kymmenen trendiä, jotka hallitsevat liikkuvan kuvan markkinointia vuonna 2025. Webinaari antaa työkaluja ja suuntaviivoja miten brändien pitäisi tehdä liikkuvan kuvan markkinointia tulevaisuudessa.
Katso webinaarin tallenne täältä.