Helsingin Sanomien ja Aamulehden painetun lehden ja näköislehden lukemiseen käytetään päivittäin aikaa lähes 800 000 tuntia
Helsingin Sanomien lukuaika on arkisin keskimäärin 54 min, lauantaisin 67 min ja sunnuntaisin 74 min. Aamulehteä luetaan arkisin keskimäärin 45 min, lauantaisin 52 min ja sunnuntaisin 56 min. Kun keskimääräinen lukuaika kerrotaan Helsingin Sanomien ja Aamulehden painetun lehden ja näköislehden lukijamäärällä, saadaan päivittäiseksi lukuajaksi lähes 800 000 tuntia. Lukuaika on viime vuosina kasvanut entisestään, mikä tarjoaa myös mainostajalle erinomaisen keskittyneen yleisön.
Painettujen lehtien ja näköislehtien sisältö luetaan erittäin tarkasti. Suosituinta sisältöjä ovat lehden alkuosan uutiset, ulkomaat ja sunnuntai. Paikalliset uutiset ovat Aamulehden suosituinta antia. Alkuvuodesta uudistuneet Helsingin Sanomien perjantain ja lauantai sisällöt ovat saaneet lukijoiden keskuudessa erinomaisen vastaanoton.
Lukijat kommentoivat HS Perjantai -osion antia seuraavasti:
”Ajankohtaisuus. Saa hyviä vinkkejä, minne voi mennä ja mitä ohjelmia tulee televisiosta.”
”Saan kokonaiskuvan tarjolla olevista vaihtoehdoista. Netissä en jaksaisi lukea niitä läpi.”
”Hyvä kokonaisuus. Menotiedot silloin, jos on halua lähteä konserttiin. Ravintola-arvioista saa hyviä vinkkejä.”
HS Lauantai -osiota kommentoitiin seuraavasti:
”Mukavaa luettavaa, jota voi lukea pitkin viikkoakin.”
”Olen kiinnostunut monista asioista, ja etenkin paperiversioon on helppo palata jatkamaan lukemista, jos joutuu välillä sen keskeyttämään.”
”Kaikki osat ovat hyviä. Nimenomaan kokonaisuuden monipuolisuus tekee Hesarista miellyttävän. Pätee muihinkin viikonpäiviin.”
Mainonnan koetaan olevan oleellinen osa painetun lehden sisältöä
Painetussa lehdessä mainontaan suhtaudutaan muihin mediaryhmiin verrattuna kaikkein positiivisimmin, ja mainonnan koetaan olevan oleellinen osa lehden sisältöä.
Lukijat kokevat, että Helsingin Sanomien ja Aamulehden mainonta on laadukasta ja luotettavaa sekä antaa inspiraatiota, ideoita ja tietoa paikallisista tarjouksista. Kaikkein positiivisimmin mainontaan suhtautuvat naiset, alle 45-vuotiaat ja lapsiperheet.
Uutismediat tavoittavat lukijansa erinomaisesti myös kesällä. Yli 80 % Helsingin Sanomien ja Aamulehden lukijoista lukee painettua lehteä tai näköislehteä kesäaikana enemmän tai yhtä paljon kuin muulloinkin. Lukeminen lisääntyy erityisesti johtajilla ja ylemmillä toimihenkilöillä sekä lapsiperheillä.
Lähteet: Helsingin Sanomien ja Aamulehden lukemistutkimukset 2024, KMT 2023