Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Ajankohtaista
  3. Sanomista juuri nyt

Sanoman uutis- ja aikakausmediat tavoittavat nyt 90 % suomalaisista

Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana, alueellisilla medioilla on entistä vahvempi asema markkina-alueillaan ja aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä.
20.9.2024
Jaa:FacebookXLinkedin

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2024) tuoreet tulokset kertovat, että sanoma- ja aikakausmedian tavoittavuus jatkuu edelleen erinomaisena.  

Sanoman uutismediat tavoittavat joka päivä 69 % yli 15-vuotiaista suomalaisista ja viikoittain jopa 86 %. Sanoman aikakausmedian painetun lehden ja digin kokonaistavoittavuus on 53 %. Yhdessä Sanoman uutis- ja aikakausmedia tavoittaa 90 % suomalaisista.

Suomen suurin uutismedia

Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Viikkotasolla Ilta-Sanomat tavoittaa painettuna tai digitaalisena 3,0 miljoonaa eri kuluttajaa, kun Iltalehden vastaava luku on 2,9 miljoonaa. Ilta-Sanomien painetulla lehdellä (sisältää näköislehden) on 259 000 lukijaa, mikä on lähes 60 000 lukijaa enemmän kuin Iltalehdellä.

”Meille nämä luvut kertovat lukijoiden luottamuksesta, mikä on hieno asia. Isona valtakunnallisena ja valtaosin maksuttomana uutissivustona olemme monelle suomalaiselle media, josta he uutisensa saavat. Se tarkoittaa myös isoa vastuuta ja yleisön odotuksia. Pyrimmekin palvelemaan lukijoitamme koko ajan paremmin”, vastaava päätoimittaja Johanna Lahti sanoo.

Näköislehden suosio kasvanut

Helsingin Sanomat tavoittaa digitaalisena ja painettuna viikossa 2,2 miljoonaa yli 15-vuotiasta kuluttajaa. Painetun lehden ja näköislehden uusi lukijamäärä on 634 000. Näköislehden lukeminen on kasvanut edelliseen mittaukseen verrattuna 11 % ja yksi näköislehden numero tavoittaa jo 153 000 lukijaa.

”Olemme hyvin tyytyväisiä siihen, että Helsingin Sanomat tavoittaa erittäin laajasti kaikenlaisia suomalaisia. Panostamme tällä hetkellä erityisesti tilaajiemme sitouttamiseen”, vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi sanoo.

”Näköislehti on tärkeä etenkin lukijoille, jotka haluavat selkeän kokonaisuuden aamuihinsa. He ovat usein myös asiakkaita, jotka arvostavat painettua lehteä mutta haluavat lukea sen ainakin osan aikaa digitaalisena. Aiomme kehittää myös sovellustamme ja hs.fi -etusivuamme vähitellen suuntaan, jossa erilaiset sisällön kokonaisuudet löytyvät helpommin”, Yläjärvi kertoo.

Markkina-alueidensa tavoittavimmat – satakuntalaisista tavoitetaan peräti 90 %

Aamulehti ja Satakunnan Kansa Länsi-Suomi ovat vahvistaneet entisestään tavoittavuuttaan omilla alueillaan ja ovat omien alueidensa tavoittavimmat mediat. Molemmat kasvattivat tavoittavuuttaan sekä painettuna että digitaalisena.  

Aamulehti tavoittaa viikoittain painettuna tai digitaalisena 74 % Tampereen markkina-alueen kuluttajista. Satakunnan Kansa Länsi-Suomi puolestaan peräti 90 % satakuntalaisista. Porin markkina-alueella tavoittavuus on 91 % ja Rauman markkina-alueella 89 %. Muutos Rauman seudulla on merkittävä, sillä ennen yhdistymistä Satakunnan Kansan kanssa Länsi-Suomi tavoitti KMT:n mukaan 68 % markkina-alueen asukkaista.

”Luvut ovat jopa hämmentävän hienoja. Porin seudulla olimme jo aikaisemmin poikkeuksellisen vahvoja, mutta kasvu vaan jatkuu. Vähintään yhtä paljon ilahduttaa se, että nyt tavoitamme myös Rauman seudun asukkaat hyvin kattavasti”, vastaava päätoimittaja Tomi Lähdeniemi iloitsee.

”Tämä on ollut iso vuosi meille ja koko Satakunnalle, kun kaksi perinteikästä lehteä yhdistyivät. Nyt meillä on yksi mittari lisää todistamassa, että tämä muutos on onnistunut hyvin.”

Kaikki Sanoman tilattavat paikallislehdet kasvattivat painetun lehden tai digin lukemista. Painetun lehden lukijamäärä nousi Rannikkoseudulla, Suur-Keuruulla ja Sydän-Satakunnalla. Kokonaistavoittavuudessa Suomen suurimmaksi tilattavaksi paikallislehdeksi nousi Tyrvään Sanomat 51 000 lukijallaan.

Aikakausmedioissa kasvua myös printin lukijamäärissä

Sanoman aikakausmediat tavoittavat yhteensä 2,3 miljoonaa kuluttajaa (printti 1 numero + digi viikko). Aikakausmedioistamme kokonaistavoittavuudeltaan suurimpana jatkaa Me Naiset, jonka kokonaistavoittavuus on 1,1 miljoonaa.

Sanoman aikakausmedioista neljä kasvatti painetun lehden lukijamääränsä edelliseen KMT-mittaukseen verrattuna: ET Terveys, ET-lehti, Gloria ja Glorian ruoka & viini.  

”ET-brändi on uskaltanut keskittyä syventävään laatujournalismiin ja kohderyhmälle luontevimpaan tapaan kuluttaa mediaa eli printtiin. On entistä arvokkaampaa pohtia mediassa sitä, mitä hyvä elämä on joka iässä. Tämä on ET:n ja ET Terveyden ytimessä”, ET-lehden ja Kodin Kuvalehden päätoimittaja Minna McGill toteaa.

HS Kuukausiliite jatkaa suurimpana painettuna aikakauslehtenä tavoittaen 763 000 lukijaa.  

Aku Ankka lukijamäärältään suurin painettu yleisölehti

Aku Ankka nousi lukijamäärältään Suomen suurimmaksi painetuksi yleisölehdeksi. Aku Ankan kokonaislukijamäärä on 449 000 lukijaa, kun huomioidaan KMT:n lukijamäärä sekä alle 15-vuotiaiden lukemista mittaavan Yippee 2024 -tutkimuksen lukijamäärä. 

”Aku Ankan toimitusta ilahduttaa suuresti, että Akkari on pysynyt monenikäisten suomalaisten suosikkilehtenä. Lehti tutkitusti opettaa lukemaan melkein 40 % suomalaislapsista”, päätoimittaja Aki Hyyppä sanoo.

Laaja tavoittavuus tarjoaa vaikuttavuutta

”Laadukkaan ja luotettavan journalismin kysyntä on Suomessa kestävällä pohjalla. Uutis- ja aikakausmediamme tavoittavat kotimaiset kuluttajat erittäin hyvin niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin. Laaja tavoittavuutemme tarjoaa mainostajille vaikuttavuutta, ja lukijoiden arvostamassa mediaympäristössä mainonta huomataan hyvin”, sanoo Sanoman uutismedian kaupallisista ratkaisuista vastaava Pietari Korhonen.

Kansallinen mediatutkimus (KMT) perustuu kyselytutkimukseen ja sen kohderyhmänä ovat yli 15-vuotiaat suomalaiset, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi, Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Vuodessa vastaajia on noin 23 000. Tiedonkeruu tapahtuu ympäri vuoden ja tulokset raportoidaan kerran vuodessa syksyllä.  

Lisätietoja KMT-tutkimuksesta ja lukijamääristä: mediaauditfinland.fi 

Katso myös:

Arvostettu uutismedia niin printti- kuin digiversionakin tarjoaa kaupallisille viesteillesi vaikuttavan mediaympäristön, jossa mainonta koetaan tärkeäksi osaksi muuta sisältöä. 

Sanoman uutismedia

Aikakausmedioilla tavoitat tehokkaasti kohderyhmäsi heille merkityksellisten aihepiirien parista. Lehden ja lukijan välinen tiivis suhde edesauttaa sitä, että mainontasi huomataan.

Sanoman aikakausmedia

Mainosta Suomen suosituimmissa sanoma- ja aikakauslehdissä monikanavaisesti

Printtimainonnan ratkaisut

Tagit

Aikakausmedia Uutismedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Sanoman kesälehdissä tavoitat yhteensä lähes miljoona kesää suunnittelevaa kuluttajaa

    Kesälehdet ovat lukijoiden suosikkisisältöjä ja toimivat tärkeimpinä inspiraation ja tiedon lähteinä kesän suunnitelmiin. Mainokset kuuluvat oleellisena osana sisältöön ja tarjoavat vinkkejä loman suunnitteluun.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Uutismedian etusivu on voittajan valinta – Helsingin Sanomien, Aamulehden ja Satakunnan Kansan etusivut 2026 ovat nyt varattavissa

    Monikanavainen etusivu on ohittamaton mainospaikka. Etusivulla synnytät puheenaiheita ja saat aikaan toimintaa.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • HS Koulutusliite ja Aamulehden Opinnot ja Ura -teema tavoittavat opiskelijat ja heidän vanhempansa

    HS Koulutusliite ilmestyy 23.1.2026 ja Aamulehden Opinnot & Ura -teema 27.1.2026. Koulutukseen ja uravalintoihin liittyviä asioita käsitellään näissä liitteissä monipuolisesti ja kiinnostavista näkökulmista.

    Tagit

    Printtiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Uutis- ja aikakausmediamme tavoittaa nyt 90 % suomalaisista – ”Näiden lukujen perusteella olemme onnistuneet tarjoamaan merkityksellistä sisältöä lukijoidemme moninaisiin tarpeisiin”

    Ilta-Sanomat jatkaa Suomen suurimpana uutismediana. Aikakausmedioiden lukijamäärät kasvavat myös printissä ja näköislehtiä luetaan yhä enemmän. Alueidensa tavoittavimmissa medioissa panostetaan paikallisuuteen ja Lasten uutisissa ilahdutaan suosiosta nuoremmassa kohderyhmässä.

    Tagit

    Aikakausmedia Uutismedia
    Julkaistu
    22.9.2025
    Lue lisää
  • Poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan sääntely tiukentuu

    Seuraamme sääntelyn kehitystä ja välitämme ajantasaista tietoa mainostaja-asiakkaille. Kehitämme tuotteitamme jatkuvasti niin, että meillä on laaja mainonnan tarjooma kaikille yhteiskunnallisille ja poliittisille mainostajille myös jatkossa.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
  • Black Friday ja joulu – loppuvuosi on parasta myyntiaikaa: erottaudu ja onnistu sesonkimainonnassa

    Mustasta viikosta lähtien koko loppuvuosi on monille yrityksille sitä tärkeintä myyntisesonkia – ja markkinoijan näkökulmasta tietysti kampanjoinnin aikaa.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Natiivimainonta TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    14.7.2025
    Lue lisää
  • Suomalaisten luottamus ja kiinnostus uutisiin on edelleen maailman kärkeä

    Suomalaisista 75 prosenttia kertoo luottavansa useimpiin seuraamiinsa uutisiin ja 67 prosenttia uskoo, että useimpiin uutisiin voi luottaa, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News Report 2025 -kyselytutkimuksesta.

    Tagit

    Tutkittua Uutismedia
    Julkaistu
    17.6.2025
    Lue lisää
  • Sanoman instream-videotuotteistus uudistui!

    Tavoita asiakkaasi laadukkaiden tv-ohjelmien, leffojen ja uutismedioiden videosisältöjen parista.

    Tagit

    Digiratkaisut Tuotetietoa TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    6.6.2025
    Lue lisää
  • Mainonnan mediamix: kolme syytä monimedialliseen mainontaan

    Mediamainonnan perussääntö on, että monikanavaisuus ratkaisee tuloksellisuuden: mainostajan mediamix, eli kampanjassa käytettävät mainonnan kanavat, on olennainen osa kampanjan onnistumista.

    Tagit

    Aikakausmedia Audio & radio Digiratkaisut Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä TV & video Uutismedia
    Julkaistu
    2.6.2025
    Lue lisää
  • Viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping ovat menestystekijöitä verkkokaupoille − K-Citymarket kasvatti verkkomyyntiä live shoppingilla jopa 80 %

    Verkkokaupan menestyksen tärkeimmiksi tekijöiksi ovat nousseet erottuvat sisältöstrategiat ja asiakaslähtöinen viestintä. Euroopassa suosituiksi tulleet trendit, kuten viihteellinen sisältöstrategia ja live shopping, ovat saaneet jalansijaa myös Suomessa – ja tulokset puhuvat puolestaan.

    Tagit

    Digiratkaisut Natiivimainonta Uutismedia
    Julkaistu
    15.5.2025
    Lue lisää
  • Uusi Aamulehti Viikko tarjoaa tuoreimmat ja tärkeimmät

    Aamulehti Viikko kerran viikossa ilmestyvä painettu lehti, joka tarjoaa sekä viikon tärkeimpiä uutisia että tuoreimpia lukujuttuja, joita ei ole vielä muualla julkaistu.

    Tagit

    Tuotetietoa Uutismedia
    Julkaistu
    9.5.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland