3 vinkkiä kumppanuuksien rakentamiseen
Kumppanuus on kestävää ja syvää yhteistyötä, jolla saadaan aikaan molemminpuolista hyötyä. Perinteisen ostamisen ja myymisen sijaan kumppanuus tuo mukanaan lisäarvoa, kuten esimerkiksi aitoa auttamishalua yhteistyön ulkopuolellakin.
Kumppanuudella päästään aina pidemmälle kuin omaa etua ajavalla ajatusmaailmalla. Kumppanuus on valinta, jossa toisen hyöty ei ole itseltä pois, päinvastoin. Sen rakentuminen vie aikaa ja vaatii vaivaa, mutta lopulta palkitsee tuloksillaan. Näiden vinkkien avulla kumppanuuksien rakentumista voidaan edesauttaa.
1. Peittelemätön avoimuus
Toimivan kumppanuuden rakentamisessa on tärkeää keskittyä avoimen ilmapiirin rakentamiseen, jossa myös ikävistä asioista voidaan puhua ääneen ilman pelkoa toisen loukkaamisesta. Avoimuus rakentuu ajan kanssa, samalla kun tutustutaan, mutta sitä voidaan helpottaa myös inhimillisyydellä ja aitoudella. Kumppanille ei siis kannata esittää täydellistä, parempaa tai ylipäätään mitään mitä ei oikeasti ole. Kukaan ei ole täydellinen ja sen vuoksi kumppanuutta kannattaakin vaalia.
2. Molemminpuolinen luottamus
Luottamus siihen, että molempien etua ajetaan tilanteessa kuin tilanteessa on yksi kumppanuuden suurimmista eduista. Luottamus sujuvoittaa yhteistöitä ja karkottaa turhat pelot pois tieltä. Moraali ja osaaminen tulee aina osoittaa teoilla, pelkät sanat eivät riitä.
3. Tasavertainen kiinnostus
Yhteiset tavoitteet ovat aina molempien vastuulla. Jotta tavoitteita kohti edetään, on hyvä muistaa, että molemmat hoitavat tehtävänsä kunnialla maaliin. Myös aktiivisen yhteydenpidon kuuluisi olla molempien harteilla. Kumppanin arjessa on tarkoitus elää mukana ja siitä on oltava vapaaehtoisesti kiinnostunut, muuten kumppanuuden voima hiipuu.
Kumppanuusajattelu on osa arkeamme
Me Sanomalla haluamme olla mainostajan aidosti välittävä ja auttamishaluinen kumppani. Syvemmällä kumppanuudella edesautamme parempien kampanjoiden rakentamista ja pystymme kehittämään yksilöidympiä sekä räätälöidympiä ratkaisuja jokaiselle asiakkaallemme.
Olemme valmiit kuuntelemaan asiakkaan ajatuksia samalla kun tutustutamme häntä tarjontaamme. Olemme kuin karttureita, jotka ohjaavat oikealle polulle ja avaavat tietämystään matkan varrella. Tarjoamme ammattitaidolla sellaiset tuotteet, joiden oikeasti uskotaan palvelevan asiakkaan tavoitteita ja, jotka kunnioittavat heidän asettamiaan rajoja, kuten esimerkiksi budjettia. Emme myöskään pelkää sanoa suoraan, jos jokin ratkaisu nähdään huonona tai kun astumme ohi osaamisalueemme.
Haluamme auttaa kaikessa missä pystymme ja vielä vähän päälle. Tästä syystä pyrimme asettamaan itsemme osaksi organisaatiota kuin yhdeksi työntekijäksi. Verkostoidumme ja osallistumme keskusteluihin, sillä haluamme tietää mitä toiselle oikeasti kuuluu. Olemalla läsnä edesautamme sitä, että asiakas pääsee kertomaan myös spontaaneja ajatuksiaan niitä yhtään kiertelemättä.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan mediamyynnissä.