Datan hyödyntäminen onnistuu myös alueellisesti
Tuloksellinen markkinointi vaatii rohkeutta astua toisinaan myös uusille alueille. Datalla voidaan tehdä päätöksenteosta helpompaa, kun kaiken tekemisen taustalle saadaan painavaa tutkimustietoa, johon voi luottaa ja nojata.
Meillä pääset hyödyntämään omaa asiakasdataasi
Sanoman Mukautetut yleisöt -palvelu tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden hyödyntää omaa, jo olemassa olevaa asiakasdataa, rikastettuna Sanoman laajalla datapankilla. Palvelussa mainostajan asiakasrekisterin tiedot välitetään pseudonymisoituina Sanoman järjestelmään, jolloin voimme tunnistaa yleisön, joka käyttää Sanoman medioita samanaikaisesti ollessaan osana mainostajan asiakaskuntaa. Näin karkeasti yksinkertaistettuna mainostajan omaan CRM-dataan onnistutaan yhdistämään Sanoman tutkimustiedot siitä, minkälaista on luodun yleisön mediankäyttö ja minkälaisia kiinnostuksen kohteita yleisöllä on.
Mukautetut yleisöt -palvelu mahdollistaa ensisijaisesti onnistuneempaa mainontaa, joka vastaa kohdeyleisöjen tarpeisiin täysin oikea-aikaisesti. Kuitenkin palvelua voidaan hyödyntää monessa eri tilanteessa. Mukautettujen yleisöjen avulla voidaan auttaa niitä toimijoita, jotka haluavat apua jo olemassa olevien asiakkaiden tunnistamiseen, mutta myös niitä, jotka haluavat tunnistaa heille täysin uusia asiakkaita. Viestit voidaan kohdentaa omille asiakaslistoille, kuten esimerkiksi jo entuudestaan ostaneille asiakkaille. Lisäksi palvelun tarjoaman look-a-like-mallinnuksen avulla myös uusien asiakkaiden löytäminen on mahdollista.
Mahdollisuuksia on yhtä paljon kuin tavoitteitakin
Mahdollisuutemme datan hyödyntämisessä eivät rajaudu vain Mukautetut yleisöt -palveluun, vaan tarjontaamme kuuluu myös monialaiset tutkimuspalvelut, valmiiksi kootut mediankäyttösegmentit ja muut datayhteistyövaihtoehdot, kuten esimerkiksi Yleisöreportteri. Siinä missä Yleisöreportterin avulla voidaan tutkia mainoksen klikanneita henkilöitä, räätälöidyllä toimialatutkimuksella päästään vastavuoroisesti tutustumaan toimialan yleiseen tilanteeseen ja alan asiakkaiden kuulumisiin. On siis täysin liiketoiminnasta ja sille asetetuista tavoitteista riippuvaista, mitä datapalveluita kannattaa milloinkin hyödyntää.
Muista kuitenkin: data vain datana on arvotonta
Datalla voi olla suuri apu markkinoinnin tulokselliseen tekemiseen, mutta täytyy kuitenkin pitää mielessä, että ilman tukevia perusteita ei senkään avulla tehdä ihmeitä. Ilman tietoa siitä, mihin suuntaan liiketoiminta on menossa ja mitä markkinoinnilla halutaan saada aikaan, on maailman laadukkainkin data käyttökelvotonta. Alkuun on tärkeä miettiä tavoitteet, joita yhteistyöllä lähdetään tavoittelemaan. Toisin sanoen mitä dataa ja tietoa lähdetään hakemaan ja miksi. Mitä tiedetään jo entuudestaan? Millainen tieto olisi arvokkainta?
Vaikka meidänkin datamme on ensimmäisen osapuolen laadukasta dataa ja se antaa mahdollisuudet tavoittaa, kohdentaa ja profiloida täsmälleen halutut yleisöt, ilman liiketoiminnan strategiasta johdettuja tavoitteita datastakaan ei hyödytä oikealla tavalla. Datan maksimaalisen hyödyn saavat irti vain ne toimijat, jotka ovat valmiita pitkäjänteiseen tekemiseen ja suunnitelmallisuuteen.
Kirjoittaja toimii Sanomalla Satakunnan aluemyynnissä.
Tiesitkö, että voit ostaa alueellista mainontaa myös Sanoma Ad Managerin kautta ja hyödyntää mukautettuja yleisöjä Ad Managerissa mainostaessa?