Myös erikoisosaamisen ala hyötyy markkinoinnista – ajattelua on haastettava
Erikoisosaamisen aloilla omat asiakkaat tunnetaan ja tarjouspyynnöistäkään ei ole pulaa. Prosessit pyörivät kuin ovat viimeiset 20 vuotta pyörineet ja yrityksessä ollaan jo kustannustehokkaita. Näissä tilanteissa onkin yleistä ajatella, ettei markkinoinnilla ole antaa liiketoiminnalle lisähyötyjä.
Jottei markkinoinnin ajateltaisi olevan vain niitä yrityksiä varten, joiden tarvitsee aktiivisesti tavoitella kohderyhmäänsä ja kasvattaa brändinsä tunnettuutta, on ajattelua uskallettava haastaa. Markkinoinnillahan pystytään ratkomaan monipuolisesti erilaisia liiketoiminnan haasteita, joita on myös miljoonabisneksillä, uskokaa tai älkää.
Voisivatko asiat olla paremmin?
Myös kustannustehokkaan miljoonabisneksen kaupankäynnissä on hidasteita ja ongelmia. Nämä haasteet ja kehityskohteet eivät vain ole selvästi esillä ja siksi sudenkuoppien paikantaminen voi olla vaikeaa. Kehityskohteiden löytymistä voi helpottaa, kun uskalletaan kysyä, että mikä yrityksen arjessa voisi mennä entistä paremmin.
Kovaa tulosta tekevää yritystä ei vie eteenpäin se, että selvitetään syitä voittamisen taustalla. Prosessit ovat pyörineet jo kauan samalla tavalla, sillä ne on todettu toimiviksi. Yritys on jo kustannustehokas ja pärjää hyvin. Ajattelua on pikemminkin haastettava siihen suuntaan, että miksi tarjouskilpailuissa hävitään? Miten liiketoiminnassa pystyttäisiin tuottamaan enemmän, paremmin tai pienemmällä vaivalla? Tai miten saataisiin tehdä enemmän sellaisia töitä, joista saadaan parhaat tuotot?
Miksi et toisi esiin yrityksesi osaamista?
Kun tarjouskilpailuja halutaan voittaa tai työtä muokata mieluisempaan suuntaan, on kilpailijoista pystyttävä erottautumaan. Asiakkaalle on pystyttävä tuottamaan lisäarvoa, joka antaa syyn sille, miksi toinen vaihtoehto kannattaa valita mieluummin kuin toinen. Kun yritys on jollain osa-alueella hyvä, tekee paremmin tai on tehokkaampi, kannattaa se kertoa ja viestiä. Tämän vuoksi myös kapean toimialan yrityksen kannattaa olla esillä ja tuottaa vaikuttavaa sisältöä.
Käännetään katseet euroista ihmisiin
Tarjouksia lähetetään ja sopimuksia tehdään eurojen perässä, onhan kyse kuitenkin suurista yritysten välisistä kaupoista. Numeroiden ja faktojen pyörittelyn rinnalla myös modernimmasta ja inhimillisemmästä ajattelusta olisi hyötyä, sillä onhan yrityksen päätöksien takana kuitenkin ihan tavallinen ihminen. Hän selailee työpäiviensä aikana uutismedioita ja viettää vapaa-aikaansa harrastuksien parissa. Hän on jatkuvasti alttiina mielikuvien muodostumisella. Joten vaikkei ammattiostaja ole yleisin mainonnan uhri, tittelin takana seisova ihminen kuitenkin on. Silloin, kun hän pohtii minkä tarjouspyynnöistä valitsisi, putkahtaa hänenkin mieleensä juuri se yritys, joka rohkeni olla esillä.
Sinä kerrot, me haastamme!
Meillä Sanomalla on osaamista auttaa myös kapean sektorin toimijoita. Keskitymme ratkaisukeskeisyyteen ja haluamme selvittää yhteistyöllä yrityksenne kaupankäynnin hidasteet ja ongelmat. Haluamme kuunnella, miten bisneksenne pyörii ja missä arjen prosesseissa koetaan haasteita. Markkinoinnin viestit rakennetaan keskustelujen mukaan, ovat ne sitten uudelleenmarkkinointia, klikkauksien hakemista tai sisällöntuotantoa. Rohkaisemme yritystänne luomaan mielikuvia ja muistuttamaan asiakkaitanne siitä, mikä teillä osataan parhaiten.