Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Alueellinen mainonta
  3. Satakunta

Myös erikoisosaamisen ala hyötyy markkinoinnista – ajattelua on haastettava

Markkinointia on edelleen vaikea nähdä osana vanhakantaisen ja prosessiorientoituneen työn arkea. Todellisuudessa markkinoinnista hyötyvät myös yritykset, jotka jo entuudestaan tuntevat omat asiakkaansa ja saavat tarjouspyyntöjä riittävästi.
Näköalapaikalla vähittäiskaupan markkinointi
21.6.2023
Jaa:FacebookXLinkedin

Erikoisosaamisen aloilla omat asiakkaat tunnetaan ja tarjouspyynnöistäkään ei ole pulaa. Prosessit pyörivät kuin ovat viimeiset 20 vuotta pyörineet ja yrityksessä ollaan jo kustannustehokkaita. Näissä tilanteissa onkin yleistä ajatella, ettei markkinoinnilla ole antaa liiketoiminnalle lisähyötyjä. 

Jottei markkinoinnin ajateltaisi olevan vain niitä yrityksiä varten, joiden tarvitsee aktiivisesti tavoitella kohderyhmäänsä ja kasvattaa brändinsä tunnettuutta, on ajattelua uskallettava haastaa. Markkinoinnillahan pystytään ratkomaan monipuolisesti erilaisia liiketoiminnan haasteita, joita on myös miljoonabisneksillä, uskokaa tai älkää.

Voisivatko asiat olla paremmin?

Myös kustannustehokkaan miljoonabisneksen kaupankäynnissä on hidasteita ja ongelmia. Nämä haasteet ja kehityskohteet eivät vain ole selvästi esillä ja siksi sudenkuoppien paikantaminen voi olla vaikeaa. Kehityskohteiden löytymistä voi helpottaa, kun uskalletaan kysyä, että mikä yrityksen arjessa voisi mennä entistä paremmin.

Kovaa tulosta tekevää yritystä ei vie eteenpäin se, että selvitetään syitä voittamisen taustalla. Prosessit ovat pyörineet jo kauan samalla tavalla, sillä ne on todettu toimiviksi. Yritys on jo kustannustehokas ja pärjää hyvin. Ajattelua on pikemminkin haastettava siihen suuntaan, että miksi tarjouskilpailuissa hävitään? Miten liiketoiminnassa pystyttäisiin tuottamaan enemmän, paremmin tai pienemmällä vaivalla? Tai miten saataisiin tehdä enemmän sellaisia töitä, joista saadaan parhaat tuotot?

Miksi et toisi esiin yrityksesi osaamista?

Kun tarjouskilpailuja halutaan voittaa tai työtä muokata mieluisempaan suuntaan, on kilpailijoista pystyttävä erottautumaan. Asiakkaalle on pystyttävä tuottamaan lisäarvoa, joka antaa syyn sille, miksi toinen vaihtoehto kannattaa valita mieluummin kuin toinen. Kun yritys on jollain osa-alueella hyvä, tekee paremmin tai on tehokkaampi, kannattaa se kertoa ja viestiä. Tämän vuoksi myös kapean toimialan yrityksen kannattaa olla esillä ja tuottaa vaikuttavaa sisältöä.

Käännetään katseet euroista ihmisiin

Tarjouksia lähetetään ja sopimuksia tehdään eurojen perässä, onhan kyse kuitenkin suurista yritysten välisistä kaupoista. Numeroiden ja faktojen pyörittelyn rinnalla myös modernimmasta ja inhimillisemmästä ajattelusta olisi hyötyä, sillä onhan yrityksen päätöksien takana kuitenkin ihan tavallinen ihminen. Hän selailee työpäiviensä aikana uutismedioita ja viettää vapaa-aikaansa harrastuksien parissa. Hän on jatkuvasti alttiina mielikuvien muodostumisella. Joten vaikkei ammattiostaja ole yleisin mainonnan uhri, tittelin takana seisova ihminen kuitenkin on. Silloin, kun hän pohtii minkä tarjouspyynnöistä valitsisi, putkahtaa hänenkin mieleensä juuri se yritys, joka rohkeni olla esillä.

Sinä kerrot, me haastamme!

Meillä Sanomalla on osaamista auttaa myös kapean sektorin toimijoita. Keskitymme ratkaisukeskeisyyteen ja haluamme selvittää yhteistyöllä yrityksenne kaupankäynnin hidasteet ja ongelmat. Haluamme kuunnella, miten bisneksenne pyörii ja missä arjen prosesseissa koetaan haasteita. Markkinoinnin viestit rakennetaan keskustelujen mukaan, ovat ne sitten uudelleenmarkkinointia, klikkauksien hakemista tai sisällöntuotantoa. Rohkaisemme yritystänne luomaan mielikuvia ja muistuttamaan asiakkaitanne siitä, mikä teillä osataan parhaiten.

Ota yhteyttä

 

Tagit

Näkemyksiä

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Ei mulle kannata mainostaa, eihän?

    Jos et mainosta meille yli 55-vuotiaille, et ehkä ymmärrä kuka Suomessa oikeasti ostaa, Päivi Puotiniemi kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    13.11.2025
    Lue lisää
  • Yhdessä kohti vaikuttavampaa markkinointia – Sanoma Agency Partner tiivistää Sanoman ja markkinointitoimistojen yhteistyötä

    Sanoma lanseeraa Sanoma Agency Partner -kumppanuuden, joka tarjoaa kaikenkokoisille toimistoille työkaluja, tietoa ja asiantuntijaosaamista – maksutta ja helposti.

    Tagit

    Näkemyksiä
    Julkaistu
    11.11.2025
    Lue lisää
  • Tauno Tasalakkien aika on ohi – nyt markkinat kaipaavat rohkeutta

    Talousennusteet ovat jatkuvasti olleet ylimyönteisiä. Nyt paranemiseen on vihdoin syytä uskoa, kirjoittaa Omnicom Media Groupin Kari Tervonen.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    22.10.2025
    Lue lisää
  • Tuloksellista luovuutta ja kestävää brändin rakennusta

    Brändi on yrityksen tie asiakkaan sydämeen ja kannatteleva voima läpi muutosten. Siksi odotankin Effie-töiltä paitsi tuloksellisuutta ja luovuutta, myös aitoutta ja osoitusta kestävästä brändin rakentamisesta, kirjoittaa Effie Awards Finland 2025 -päätuomari Annika Payn.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    8.10.2025
    Lue lisää
  • EU-komissio ja yhdysvaltalaiset teknologiayhtiöt aiheuttavat ongelmia yhteiskunnalliselle mainonnalle 

    EU:n uusi poliittisen mainonnan lainsäädäntö astuu voimaan 10.10. Komissio tuskin ymmärsi lakia tehdessään, että esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen varainkeruu vaikeutuu lain myötä, Jaakko Kuivalainen kirjoittaa. 

    Tagit

    Digiratkaisut Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    19.9.2025
    Lue lisää
  • Suomalainen markkinointi on kriisissä

    Työt tyhmentyvät, halventuvat ja ala houkuttelee yhä vähemmän, kirjoittaa työelämäprofessori Antti Vassinen Aalto-yliopistosta. Vassinen puhui aiheesta Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastilaisuudessa.

    Tagit

    Näkemyksiä Vieraskynä
    Julkaistu
    5.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinoinnin muutosvoimat Suomessa – mitä kuluttajat odottavat yrityksiltä?

    Markkinointi ei voi vain reagoida, sen täytyy johtaa muutosta. Markkinointistrategi Reetta Thurman nosti esiin Sanoman Get Tomorrow Executive Forum -asiakastapahtuman puheenvuorossaan kolme keskeistä kuluttajakäyttäytymistä muokkaavaa teemaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    4.9.2025
    Lue lisää
  • Effie-kilpailussa on kyse koko markkinointialan yhteisestä oppimishetkestä

    Kilpailut luovat yhteistä kulttuuria ja muistuttavat siitä, että markkinointi ja viestintä eivät ole irrallinen osa liiketoimintaa, vaan sen kasvun moottoreita, kirjoittavat Marketing Finlandin Riikka-Maria Lemminki ja Sanoman Leena Koskinen.

    Tagit

    Effie Näkemyksiä Omakynä Vieraskynä
    Julkaistu
    3.9.2025
    Lue lisää
  • Kiinnity iloon – tv-ohjelmayhteistyö tekee brändistäsi osan elämystä

    TV-viihde tavoittaa laajasti eri kohderyhmiä vastaanottavaisessa mielentilassa. Kun kiinnityt tv-viihteeseen, kiinnityt iloon ja stressittömyyteen, Tuomo Sinkkonen kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä TV & video
    Julkaistu
    2.9.2025
    Lue lisää
  • Markkinointijohtaja on kasvun ja muutoksen strateginen osaaja

    Markkinointi on liiketoiminnan strateginen työkalu, ei operatiivinen tukirooli, Teea Björklund kirjoittaa.

    Tagit

    Näkemyksiä Omakynä
    Julkaistu
    20.8.2025
    Lue lisää
  • Tekoälypäänsärkyä näköpiirissä?

    Markkinointi, asiakaspalvelu, datan käsittely ja analysointi, ostokäyttäytyminen analysointi...tekoäly muuttaa näitä kaikkia huimaa tahtia. Tässä nopeassa teknologiamyllerryksessä on erittäin helppo kokea riittämättömyyttä, kirjoittavat Sanoman Kasvupalvelun Marjaana Himma ja Jenni Tamminen.

    Tagit

    Digiratkaisut Google Ads Markkinoinnin suunnittelu Näkemyksiä Omakynä Somemainonta
    Julkaistu
    19.8.2025
    Lue lisää
  • Mikä ihmisiä oikeasti kiinnostaa? Näin teet kunnastasi puheenaiheen

    Kuntamarkkinoija, mitä jos sloganien sijaan nostaisit esiin kuntasi persoonan? Natiivimainonnalla kerrot oikeista asioista syvällisesti, yllättävästi ja viihdyttävästi, kirjoittaa Sanoma Content Studion luova tuottaja Tiina Saari.

    Tagit

    Aikakausmedia Näkemyksiä Natiivimainonta Omakynä Uutismedia
    Julkaistu
    11.8.2025
    Lue lisää
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland