ALD Carmarketin natiivikampanja ylitti odotukset ja aktivoi tehokkaasti lukijoita

ALD Carmarketin natiivikampanjan tavoitteena oli kasvattaa vaihtoleasing-palvelun tunnettuutta ja harkintaa valitussa kohderyhmässä sekä lisätä liikennettä aldcarmarket.fi-sivustolle. Kampanjaan kuului neljä natiiviartikkelia IS.fi:ssä. Artikkelit kiinnostivat ja aktivoivat lukijat hakemaan aiheesta lisää tietoa.
Liidimäärä kasvoi 55 %
”Kampanjalle asetetut näkyvyystavoitteet täyttyivät, ja bonuksena kaupalliset ennakko-odotukset vaihtoleasingin osalta ylitettiin. Liikenne sivustolle tuplaantui kesäkuussa edelliseen kuukauteen verrattuna ja liidimäärä kasvoi 55 %. Verkossa tehdyt vaihtoleasingsopimukset kasvoivat sivustoliikenteen suhteessa”, kertoo ALD Automotiven operatiivinen johtaja Tommi Tuominiemi.
Natiivimainontaan päädyttiin, sillä ALD Carmarketilla oli onnistuneita kokemuksia aiemmista natiivikampanjoista.
Natiivikampanjaan sisältyi neljä aihetta hieman eri näkökulmista lähestyvää artikkelia IS.fi:ssä. Artikkelit koottiin ALD Carmarketin omaan kumppaniosioon ja jokainen artikkeli näkyi sekä IS.fi:n etusivulla että Autot-osiossa. Artikkeleissa hyödynnettiin kuluttajakokemusta, asiantuntijan haastattelua ja aktivoivaa testielementtiä.
Tunnetko autoilun uusimman trendin? Tässä 7 syytä valita vaihtoleasing
”Jotain piilokuluja tässä on pakko olla!” 3 harhaluuloa käytetyn auton leasingista
Onko auto pakko omistaa? Testaa, sopisiko käytetyn auton leasing sinulle?

Natiivikampanja kasvatti harkintaa ja ostoaietta
Natiivikampanjan tulokset olivat erinomaiset. Yhtä artikkelia lukuun ottamatta kaikki sisällöt pärjäsivät IS.fi:n natiiviartikkeleiden keskiarvoa paremmin sekä lukijamäärien että lukuaikojen valossa. Erityisesti kuluttajakokemukseen pohjannut artikkeli sai huippuluvut. Myös tutkimustulosten valossa artikkelit kiinnostivat ja aktivoivat lukijoita hankkimaan aiheesta lisää tietoa. Erityisesti harkinta ja ostoaie kasvoivat huimasti.
Artikkelit keräsivät yhteensä yli 150 000 sivunäyttöä ja yli 116 000 kävijää. Lukuajat olivat pitkät, eli artikkelien parissa on viihdytty hyvin.
”Yhteistyö Sanoman porukan kanssa oli sujuvaa ja rentohenkistä. Sanomalla on selkeä konsepti natiivimainontaan ja kampanjaraportointiin. Sanoman verkoston laaja tavoittavuus palvelee tavoitteitamme”, Tuominiemi kiittää.
Artikkelien lukijoista enemmistö oli miehiä. Kampanjalla tavoitettiin erityisesti 45–54-vuotiaat lukijat.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen mukaan yli neljä viidestä altistuneesta tutustui artikkeleihin ja kolme viidestä katsoi kuuluvansa niiden kohderyhmään.
Lukijat pitivät mainosartikkelien luovaa toteutusta selkeänä, kiinnostavana ja tietoa antavana. Myös mainostaja tunnistettiin mainosartikkeleista hyvin.
Sisällön kiinnostavuus näkyi myös kuluttajien myönteisissä mielikuvissa ja kasvaneessa kiinnostuksessa mainostajaa kohtaan, jotka molemmat olivat toimialan keskitasoa korkeammat. Lähes kolme neljästä kertoi myös todennäköisesti aikovansa hakea lisätietoa mainostetuista tuotteista artikkelin nähtyään.
Sanoman verkoston laaja tavoittavuus palvelee tavoitteitamme. Kaupalliset ennakko-odotukset vaihtoleasingin osalta ylitettiin. Liikenne sivustolle tuplaantui kesäkuussa edelliseen kuukauteen verrattuna ja liidimäärä kasvoi 55 %. Verkossa tehdyt vaihtoleasingsopimukset kasvoivat sivustoliikenteen suhteessa.
![]()