Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

Enemmän rakkautta kuin vihaa – Finlaysonin yhteiskunnallinen mainonta kannattaa

Kuukauden kamppis on Sanoman kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Maaliskuun voittajaksi valikoituivat Finlaysonin kantaaottavat HS:n etusivut.
Finlayson artikkelikuva.jpg
14.4.2022
Jaa:FacebookXLinkedin

Sota oli syttynyt Euroopassa. Perjantaina 4. maaliskuuta meitä tuijotti Hesarin etusivun Finlaysonin mainoksesta pommisilmäinen Putin.

”Design-alan toimijana olemme määritelleet designin rooliksi tehdä ihmisten arjesta vähän parempaa. Tämä ei tarkoita vain kaunistamista, vaan oikeasti parantamista. Sodan syttyminen tuntui ihan käsittämättömältä, niin häijyltä ja lähellä olevalta. Tajusimme nopeasti, että meidän pitäisi tästäkin jotain sanoa”, kertoo Finlaysonin luova johtaja Jukka Kurttila.

Avun tarve Ukrainaan liittyy konkreettisesti Finlaysonin toimialaan

”Keskustelin asiantuntijoiden kanssa ja katselin kuvia, joissa ihmiset värjöttelivät pommisuojissa, kellareissa, metroasemilla ja metsissä. Huovan tarve oli konkreettinen.”

Finlayson kutsui ilmoituksessaan suomalaiset tuomaan huopia Finlaysonin myymälöihin. He ostaisivat jokaista huopaa kohden toisen lisää ja toimittaisivat ne Ukrainaan apua tarvitseville. Lisäksi Finlayson lahjoitti 100 000 euroa SPR:n Ukraina-keräykseen.

”Kun ilmoitus oli julkaistu aamun Hesarissa, puhelimeni soi kello 7:30. Suomen Postin johtoryhmän jäsen soitti ja kysyi, onko meillä vielä ratkaistu kuljetusta näille huoville Ukrainaan. Sovittiin, että he kuljettavat.”

Kurttilan oma some räjähti, ja myymälät täyttyivät kansalaisten lahjoittamista huovista.

”Kun olemme tehneet yhteiskunnallista kampanjointia, olemme huomanneet, että suomalaiset ovat tosi hyviä ihmisiä. Sitten on pieni, äänekäs joukko, joka löytää aina kaikesta huomautettavaa.”

Naistenpäivänä Finlayson jatkoi Hesarin etusivulla Naisen euro -kampanjaansa. Finlayson on ottanut kantaa palkkatasa-arvon puolesta useina vuosina. Viimeisestä ehtoollisesta inspiraationsa saaneessa kampanjassa oli mukana useita eturivin vaikuttajia.

Epätasa-arvon juurisyy johtuu Kurttilan mukaan yhteiskunnan asenne- ja arvomaailmasta.

”Kävin itse ala-asteen Kontulassa. Opo kyseli, lähdenkö auto- vai sähköasentajan linjalle. Kaikille tytöille vaihtoehtoina olivat apuhoitaja tai sairaanhoitaja. Siihen aikaan Kontulan lähiössä oli vallalla sosiaalinen segregaatio: alettiin tosi varhain kasvattaa tyttöjä tyttöjen ammatteihin ja poikia poikien”, Kurttila kertoo. 

Molemmista kampanjoista tuli sanomista. Putin-ilmoituksen teksti ”Saatana, nyt riittää”, päätyi HS:n etusivulla muotoon ”Nyt riittää”.

”Mielestäni on outoa, ettei yritys ei saa kertoa mielipidettään. Jos meidän mielestämme Putin on saatana, niin sitten on. Luulen, että se on aika yleisesti hyväksytty totuus. Putin on hirmuteoillaan paljastanut sen, että kyseessä ei ole ihan normaali ihminen. Mainostajatkin saavat olla yhteiskunnallisia ja saavat sanoa asioita kovasti”, Kurttila painottaa.

Naistenpäivän kampanjasta tuli puolestaan selvityspyyntö tasa-arvovaltuutetulta.

”Tasa-arvolaki on laadittu alun perin naisten oikeuksien suojaamiseen. Toimimme täysin sen hengessä, mutta syrjimme miehiä antamalla alennuksen vain naisille.”

Ilmoitus sai myös somessa sapiskaa siinä käytetystä sanamuodosta. Alennusta luvattiin ”naisille tai naiseksi itsensä tunteville”.

”Toivon jokaisen ymmärtävän, että meillä oli hyvä tarkoitus. Sanamuodot ovat tulleet hirveän ahdistaviksi. Tämä johtaa pahimmillaan siihen, etteivät ihmiset uskalla enää puhua näistä asioista. Tulee sellainen olo, että on pahan tiellä, vaikka tarkoitus oli todellakin hyvä”, Kurttila harmittelee.

Yleensä ottaen Finlayson saa kuitenkin osakseen paljon enemmän rakkautta kuin vihaa.  

”Se motivoi meitä. Tiedämme, että olemme hyvän puolella, emmekä pelkää ketään.”

Finlaysonilla on ollut pitkään strategisena valintana pyrkiä löytämään silloin tällöin uutisen arvoinen aihe.

”Jos asia on uutisen arvoinen, sen paikka on etusivulla. Hesarin etusivu tavoittaa miljoonayleisön. Arvostamme myös sitä, että HS on uutismedia. Luottomedia niin sanotusti, vaikka välillä vähän kahnauksissa ollaankin.”

Kantaaottava mainonta on myös kannattavaa

”Olemme kasvaneet valtavasti siitä, kun ostimme yrityksen kahdeksan vuotta sitten. Juuri teettämämme tutkimuksen mukaan Suomessa meidät tuntevat käytännössä kaikki. Myös pitäminen on järjettömän korkealla. Meidät on huomattu ja meitä arvostetaan, mikä ei todellakaan ollut tilanne silloin, kun ostimme tämän yhtiön. Olemme ihmisten mielessä tällä hetkellä äärimmäisen kiinnostava tuotteidenkin näkökulmasta”, Kurttila kertoo.

Onnea Finlayson!

Tutustu muihin Kuukauden kamppiksiin

Tagit

Kuukauden kamppis Uutismedia Vastuullisuus

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • Kun somemainonta ei riitä – Soldout Management löysi vaihtoehdon Sanomalta

    Julkaistu
    4.11.2025
    Kun tavoitteena on saada artistien kiertueet loppuunmyydyiksi, tarvitaan tarkkaa kohdentamista ja nopeaa reagointia. Soldout Management hyödyntää Sanoma Ad Manageria keikkojen ennakkomarkkinoinnissa. “Näyttökertoja tulee paljon, ja kampanjoita on helppo toteuttaa”, kiittää Aku Oikari.
    Lue asiakastarina
  • Finnlinesin oivaltava kampanja puhuttelee heitä, jotka eivät koe olevansa risteilyihmisiä

    Julkaistu
    16.10.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Finnlinesin humoristinen kampanja rikkoo yleisiä käsityksiä risteilyistä.
    Lue asiakastarina
  • Teatterin taikaa digipinnoilla – video toi Helene-näytelmän mainontaan uuden ulottuvuuden

    Julkaistu
    24.9.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Tampereen Työväen Teatterin videototeutus pysähdytti uutisvirrassa.
    Lue asiakastarina
  • Pienempi haastaa isommat rohkeasti ja fiksusti

    Julkaistu
    3.9.2025
    Hoviruoka Oy:n monikanavainen yhteistyö Sanoman kanssa on tuonut brändille näkyvyyttä, uusia asiakkaita ja konkreettisia tuloksia.
    Lue asiakastarina
  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • ”Jääkaapin ovessa se taas oli” – Kalusteverstas luottaa näkyvyyteen HS Aluemarkkinoissa ja saa siitä hyviä tuloksia

    Julkaistu
    21.8.2025
    Yrittäjä Pekka Lahtinen uskoo, että brändäys ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Säännöllinen mainonta HS Aluemarkkinoissa on ollut ratkaiseva tekijä Kalusteverstaan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kun näkyvyys on kohdallaan, tuloksellisuus seuraa perässä.
    Lue asiakastarina
  • Sanoman tv- ja radiokampanjat nostivat InCarin tunnettuutta: ”Puhuimme samalla sävelkorkeudella”

    Julkaistu
    27.6.2025
    Autovauriokorjaamo InCar saavutti laajasti tunnettuutta Sanoman monikanavaisen mainonnan avulla. Myös tuulilasipalveluiden kevätsesonki sai kaivattua boostia.
    Lue asiakastarina
  • LähiTapiola sai huipputuloksia natiivimainonnalla

    Julkaistu
    25.6.2025
    Natiivikampanja nousi LähiTapiolan vuoden toistaiseksi parhaaksi mediatoimenpiteeksi ja osoitti, että vaikuttava tarina voi tehdä vaikeasta aiheesta lähestyttävän.
    Lue asiakastarina
  • Rajoja rikkovaa rohkeutta

    Julkaistu
    23.6.2025
    Bauhaus toteutti Sanoman kanssa näkyvän ja vaikuttavan markkinointiteon.
    Lue asiakastarina
  • Lavatanssit Karhun tapaan varastaa huomion

    Julkaistu
    16.6.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka herättää huomiota, erottuu muusta mainonnasta, jättää muistijäljen ja joka on saanut aikaan sanomista. Karhun Lavatanssit riemastuttaa sanaleikillään.
    Lue asiakastarina
  • Cityspotting saa suomalaiset seikkailemaan kotikulmillaan ja paljastaa piilotetut helmet

    Julkaistu
    11.6.2025
    Sanoma Ad Managerin avulla toteutetut kampanjat ovat keränneet poikkeuksellisen korkeita klikkiprosentteja ja tavoittaneet juuri oikeat yleisöt.
    Lue asiakastarina
  • Helkama Veloxin digikampanja Sanoman verkostossa ylitti odotukset

    Julkaistu
    6.6.2025
    Uutuussähköpyörien kampanja tuotti lähes 30 000 klikkiä, 6,3 miljoonaa mainosnäyttöä ja kustannustehokasta näkyvyyttä.
    Lue asiakastarina
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland