Finnairin 100-vuotiskampanja sai huikean huomioarvon
Erikoistoteutus Helsingin Sanomissa 1. marraskuuta koostui yli kahdestakymmenestä Finnairin mainoksesta vuosien varrelta.
Mainonnan vaikuttavuustutkimuksen tulosten mukaan kampanjan huomioarvo oli 99 %, eli lähes kaikki lehden lukijat huomasivat kampanjan. Etu- ja takasivun mainontaa muisti nähneensä 98 % ja sisäsivujen mainontaa 95 % vastaajista.
Mainoksiin myös tutustuttiin huolellisesti, jopa 80 % perehtyi niihin hyvin tai melko tarkkaan. 99 % tunnisti spontaanisti Finnairin mainostajaksi. Mainonta myös puhutteli erinomaisesti Helsingin Sanomien lukijoita. 83 % koki, että mainokset olivat heille tarkoitettuja.
”Halusimme toteuttaa merkkipäivän kunniaksi jotakin erityistä, jonka kautta tavoitamme yhden päivän aikana suuren määrän suomalaisia. Onnistuimme siinä hienosti, koska todella moni oli huomannut kampanjan ja myös muistanut sen viestin. Finnairin tunnettuus on Suomessa korkealla tasolla, mutta 100-vuotiskampanjan tavoitteena oli vahvistaa Finnair-brändiä ja kasvattaa preferenssiä. Kun tulosten mukaan yli 70 % vastaajista oli sitä mieltä, että kampanjan vaikutus Finnairin mielikuvaan on positiivinen, on kampanja ollut erittäin onnistunut”, iloitsee Finnairin Senior Manager, Marketing and Digital Sales Karita Taura.
Mainonnan herättämissä mielikuvissa korostuivat nostalgia, luotettavuus, historia, positiivisuus ja muistot. Kun mainontaa verrattiin toimialan mainontaan yleensä, kampanjaa kuvaavissa ominaisuuksissa korostuivat erityisesti erottuva, hyvännäköinen, tunteita herättävä ja mielenkiintoinen.
”Halusimme juhlia merkkipäivää ja 100-vuotiasta lentoyhtiötä katsomalla tulevaan, mutta myös nostamalla esille vuosien aikaan tehdyn työn. Olemme saaneet kampanjasta paljon positiivista palautetta ja monet suomalaiset ovat kiittäneet siitä, kuinka kampanja on palauttanut mieleen muistot ja suosikit Finnairin vuosien takaisesta mainonnasta."
Kampanja saavutti erinomaiset tulokset myös myynnillisesti. Brändimainonta yhdessä taktisen kampanjan kanssa ohjasi Finnair.comiin ennätyksellisen määrän liikennettä ja sai aikaan merkittävän myynnin kasvun.