HS etusivu tavoitti lääkekehitysyhtiön sijoittajat – rahoitustavoite ylitettiin reilusti
Vuonna 2006 perustettu Faron Pharmaceuticals Oy kehittää lääkettä verisyöpään eli leukemiaan. HS Etusivun ja digimainonnan avulla haluttiin tavoittaa nykyisiä ja uusia sijoittajia, jotta tutkimus-, testaus- ja kehitystyötä voidaan tehdä myös jatkossa.
Hesarin etusivua oltiin mietitty jo pidemmän aikaa. "Pohdimme sen tavoittavuutta ja totesimme, että se maksaa itsensä takaisin. Digimainonta otettiin rinnalle, jotta tavoitamme sijoittajat myös muualta kuin Helsingistä”, kertoo Faron Pharmaceuticals Oy:n sijoittajasuhdejohtaja Paavo Koivisto.
Yhtiö keräsi osakeannin kautta yhteensä noin 30,7 miljoonaa euroa ja osakeanti ylimerkittiin. Antiin osallistui yli 3 000 sijoittajaa.
“Ylitimme tavoitteemme. Lopputuloksena rahoituskierros oli ylimerkitty eli kysyntää oli enemmän kuin pystyimme ottamaan sisään. Uskon, että Sanoman kampanja oli yksi tekijä hyvän tuloksen takana”, Koivisto kiittelee.
Kampanjassa hyödynnettiin perinteistä printtiä ja monikanavaista digiä
Sijoittamisesta kiinnostunutta kohderyhmää lähdettiin tavoittelemaan perinteisen uutismedian ja digiratkaisujen avulla. Uutismediaksi valittiin HS Etusivu, koska suurin osa Faron Pharmaceuticals Oy:n sijoittajista asuu pääkaupunkiseudulla. Etusivun mainos julkaistiin kesäkuussa 2024.
Samaan aikaan kesäkuussa pyöritettiin digikampanjoita. Menetelmiksi valittiin digikokosivu ja pystyparaati.
“Tavoitteena oli saada laaja näkyvyys julkiselle osakeannillemme. Pyrimme saamaan mukaan uusia sijoittajia ja halusimme kertoa heille meidän tarinamme”, Koivisto sanoo.
Yhteistyöhön Sanoman kanssa Faron Pharmaceuticals päätyi viestintäkumppaninsa IR Partnersin kautta.
“IR Partners valikoitui viestinnälliseksi neuvonantajaksemme, sillä rahoituskierroksilla on erittäin tarkkaa, mitä viestitään. He suosittelivat Sanomaa ja sanoivat, että Sanoman medioiden kautta voisimme saavuttaa laajaa näkyvyyttä”, Koivisto kertoo.
“Yhteistyö oli äärettömän sujuvaa”
“Aluksi lähdimme tunnistamaan sidosryhmiä, jotta selviää, keitä haluamme tavoittaa ja millä laajuudella. Olemme pieni yhtiö, joten halusimme pohtia tarkkaan, mihin laitamme paukkuja, jotta tavoitamme potentiaalisen yleisön mahdollisimman tehokkaasti.”
Koivisto kiittelee Sanomaa ja IR Partnersia sujuvasta yhteistyöstä.
“Yhteistyö oli äärettömän sujuvaa. Tämän projektin seurauksena saimme Sanomasta uuden kumppanin, jonka puoleen kääntyä tulevaisuudessakin.”
Hän arvostaa sitä, että vaikka projekti oli monimutkainen, se vietiin maaliin yhdessä.
“Kaikilla oli selkeä päämäärä, mitä tehdään ja mihin pyritään. Vastuunjako ja aikataulutus hoidettiin hyvin. Keskinäinen viestintä toimi erittäin hyvin ja päätöksiä pystyttiin tekemään tarvittaessa nopeasti”, Koivisto sanoo ja jatkaa:
“Pääsimme tavoitteisiimme ja saimme yrityksen rahoituksen turvattua.”
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.