Hyppää pääsisältöön
Sanoma
  • Suomeksi Fi FI - Suomeksi
  • In English En EN - In English
  • Sanoma Ad Manager
    Digimainonnan kotimainen itseostokanava
  • Sanoma Media B2B
    Mediaratkaisut ja markkinoinnin palvelut
Kirjaudu sisään
  • Mediat & palvelut
    • Sanoman mediat
      • Aikakausmedia
      • Digimedia
      • Radio ja audio
      • TV ja video
      • Uutismedia
    • Mainonnan ratkaisut
      • Digimainonta
      • Natiivimainonta
      • Radio- ja audiomainonta
      • Printtimainonta
      • TV-mainonta
      • Tapahtumakumppanuudet
      • Videomainonta
    • Markkinoinnin palvelut
      • Asiakasymmärrys ja insight
      • Kasvupalvelu
      • Palvelut markkinointitoimistoille
    • Alueellinen mainonta
      • Uusimaa
      • Varsinais-Suomi
      • Etelä-Karjala & Etelä-Savo
      • Päijät-Häme & Kymenlaakso
      • Pirkanmaa & Kanta-Häme
      • Satakunta
      • Keski-Suomi
      • Lappi
      • Pohjois-Karjala & Pohjois-Savo
      • Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa & Pohjanmaa
      • Pohjois-Pohjanmaa & Kainuu
    • SANOMA CONTENT STUDIO
      • Strateginen sisältömarkkinoinnin suunnittelu
      • Sisällöntuotanto kaikkiin kanaviin
      • Tähdet sisältöihisi
      • Tiimi
      • Yhteydenotto
  • Asiakastarinat
  • Ajankohtaista
    • Näkemyksiä markkinoinnista
    • Sanomista juuri nyt
    • Tilaisuudet ja webinaarit
  • Tietopankki
    • Toimialatietoa
      • Autot
      • Asuminen
      • Elintarvikkeet ja juomat
      • Erikoistavarakauppa
      • Finanssi
      • Lääkkeet ja hyvinvointituotteet
      • Matkailu ja liikenne
      • Tele
      • Työnantajakuva ja rekrytointimarkkinointi
      • Verkkokauppa
      • Viihde ja vapaa-aika
      • Vähittäiskauppa
      • Yritykseltä yritykselle - B2B-markkinointi
    • Tutkimustietoa
      • Suomalaiset mediankäyttäjinä
      • Mediakatsaus
    • Oppaat ja työkalut
      • Markkinoinnin vuosikello
      • Markkinoinnin termit
      • Kaikki oppaat ja työkalut
    • Vastuullisuus
    • Markkinoinnin trendit 2026
  • Suunnittelijan työkalut
    • Aineisto- ja varaustiedot
    • Poikkeusaikataulut
    • Hinnat ja myyntiehdot
      • Printtimainonta
      • Display- ja videomainonta
      • TV-mainonta
      • Radiomainonta
      • Myyntiehdot
    • Mediakortit
    • Ajankohtaista tuotetietoa
    • Sanoma Ad Manager -ohjeet
    • Ohjelmallinen ostaminen
    • Poliittinen ja yhteiskunnallinen mainonta
  • Osta mainontaa
    • Pyydä tarjous
    • Sanoma Ad Manager
    • Printti-ilmoitukset
    • Edut Suomen Yrittäjille
  • Yhteystiedot
Ota yhteyttä

Murupolku

  1. Etusivu
  2. Asiakastarinat

If - Brändimielikuvan rakentaminen

If onnistui vahvistamaan mielikuvaansa suuren yleisön joukossa kohtaamalla heidät mediaympäristössä, johon heillä on vahva tunneside.
Case If
14.3.2018
Jaa:FacebookXLinkedin

Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa. Onnistuakseen tässä Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa. Erityisesti haluttiin vaikuttaa lapsiperheisiin ja tiellä liikkujiin.

Kampanjan tavoite

Ifille Lasten liikenneturvallisuus on tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Keltanokat-kampanjan avulla If haluaa vahvistaa brändiään ja rakentaa imagoaan suuren yleisön keskuudessa vastuullisena toimijana, joka välittää ja vakuuttaa.

Näin tavoite saavutetaan

Onnistuakseen tavoitteessaan Ifin on tuotava kampanja suuren yleisön tietoisuuteen ja luotava tunne siitä, että If välittää ja on apuna arjessa.

Ratkaisu

Hyödynnetään kampanjassa Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöidään mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Vahvistetaan kampanjan näkyvyyttä TV:ssä.

Toteutus

Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan 16- sivuista liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla, jonka avulla saatiin viesti nopeasti ja laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.

Kampanjan tulokset

Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin brändimielikuvaan.

Case If Keltanokka kansi
Case If Keltanokat-liite sivu 9

Aku Ankka on vahva ja positiivinen mediabrändi, johon lähes jokaisella suomalaisella on vahva tunneside. Aku Ankka on myös yksi Suomen tavoittavimmista medioista. Se on ykkönen niin lasten, nuorten kuin lapsiperheitten tavoittamisessa ja samalla myös Suomen toiseksi suurin tilattava miestenlehti.

Kampanjassa hyödynnettiin Aku Ankan liitettä, jonka sisältö räätälöitiin mainostajan toiveiden mukaan yhdessä Aku Ankan toimituksen kanssa. 16-sivuinen liite sisälsi mm. sarjakuvia, tehtäviä, tietovisan ja liikennemerkkien tunnistus osion, joiden avulla aktivoitiin lasten liikenneturvallisuuden tietämystä. Keltanokat-liite ilmestyi koulujen alkamisen aikoihin 9.8.2017. Kampanjan näkyvyyttä vahvistettiin tv-kanava Nelosen katkopromootiolla , jonka avulla saadaan ajankohtainen viesti nopeasti laajasti perille juuri ennen koulujen alkamista.

Brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Keltanokat-erikoisliiteestä tehtiin Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus, jonka mukaan brändilliset tavoitteet toteutuivat erinomaisesti. Liitteen huomioarvo aikuislukijoiden keskuudessa oli 91 % ja sen lukuarvo huikeat 97 %. Tutkimuksen mukaan 89 % vastaajista koko mainoksen sopivan Ifille hyvin ja 71 % kertoi mainosliitteen vaikuttaneet positiivisesti Ifin mielikuvaan. Tulos on merkittävästi korkeampi kuin tietopankin keskiarvo. Erään vastaajan mukaan ”Liite oli toteutettu Aku Ankan hengessä laadukkaasti, antoi molemmista osapuolista fiksun kuvan”.

Lähde: Sanoman Ad Impact Survey -tutkimus (LeanLav by Digitalist)

Keltanokka-kampanjalla haluttiin parantaa lasten liikenneturvallisuutta ja samalla Ifin brändimielikuvaa vastuullisena ja lasten liikenneturvallisuutta edistävänä vakuutusyhtiönä. Keltanokan kaltaisilla aktiviteeteilla haluamme muun muassa ylläpitää If-brändin tunnettuutta sekä kasvattaa kuluttajien mieltymystä ja harkintaa Ifiä kohtaan. Keltanokka-konsepti on 12-vuotisen historiansa myötä pidetty ja tunnettu konsepti, mutta huomioarvon kasvattamiseksi halusimme löytää uusia kanavia tavoittaa asiakkaat. Keltanokka-konsepti ja lasten liikenneturvallisuus -teema saatiin huomioitua sisällössä ja luovassa toteutuksessa hyvin. Myös tulokset olivat tutkimuksen valossa erittäin rohkaisevia.

Jori Virtanen
Markkinointikoordinaattori
If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike

 

Pohjoismaiden johtava vahinkovakuuttaja If tekee työtä edistääkseen turvallisempaa ja kestävämpää yhteiskuntaa. Lasten liikenneturvallisuus on heille erityisen tärkeää ja siksi If on jakanut vuodesta 2006 keltanokkalippiksiä ekaluokkalaisille. Ettei mitään edes sattuisi.

Tagit

Aikakausmedia

Sinua voisi kiinnostaa myös

  • ”Elämää kokeneiden terveydeksi” − Terveystalon huomattu kampanja nosti seniorit keskiöön

    Julkaistu
    25.8.2025
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Terveystalon seniorikampanja kiinnosti ja kosketti.
    Lue asiakastarina
  • Eckerö Line ja Me Naiset tarjoavat inspiraatiota ja hyvää mieltä kevääseen

    Julkaistu
    24.3.2025
    Ainutlaatuinen yhteistyö koostuu risteilyn sisältöyhteistyöstä, printti- ja digimainonnasta sekä radiopromootiosta.
    Lue asiakastarina
  • Dr. Oetkerin monikanavainen natiivi- ja videokampanja tavoitti runsaasti silmäpareja

    Julkaistu
    13.3.2025
    Sanoman tuottamat sisällöt ja eri jakelukanavat tarjosivat monipuolista näkyvyyttä kotileipureita tavoitelleelle joulukampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • LUT-yliopiston ja LAB-ammattikorkeakoulun Haku-Ankka-liite herätti positiivista huomiota

    Julkaistu
    26.2.2025
    ”Idea tehdä jotain tavanomaisesta koulutusmarkkinoinnista poikkeavaa on ollut kannattava panostus, joka on huomattu laajalti”, markkinointipäällikkö Aino Pokela kertoo.
    Lue asiakastarina
  • Älyvapaapäivä oli yksi DNA:n vuoden onnistuneimpia kampanjoita myös kaupallisesti

    Julkaistu
    7.2.2025
    Kampanja erottui edukseen, herätti positiivisia ajatuksia ja tunteen, että DNA pitää huolta ja välittää asiakkaistaan.
    Lue asiakastarina
  • Lohjalle lompsis – Lohjan kaupungin Aku Ankka -liite toi Lohjalle poikkeuksellista näkyvyyttä

    Julkaistu
    7.6.2024
    Lohja teki ensimmäisenä kaupunkina historiaa ja panosti aikakausmediakampanjaan, jollaista ei oltu aiemmin tehty.
    Lue asiakastarina
  • Hammaslääkäriasema Helmiäinen otti Aamulehden natiiviartikkelit avuksi tunnettuuden kasvattamisessa

    Julkaistu
    18.9.2023
    ”Mainontaan laitettu raha on tullut asiakasvirtana moninkertaisesti takaisin”, kertoo Helmiäisen toimitusjohtaja Ville Männistö.
    Lue asiakastarina
  • Erikoisartikkeli ja Aku Ankka -liite – DNA tavoitti lapsiperheet laadukkailla sisällöillä

    Julkaistu
    13.9.2023
    ”Sanoman mediavalikko juuri tälle kohderyhmälle on vaikuttava”, sanoo markkinointipäällikkö Lotta Rechardt DNA:lta.
    Lue asiakastarina
  • Mustin ja Mirrin visuaalisesti hieno Tällaisia me olemme -kampanja on kesäkuun Kuukauden kamppis

    Julkaistu
    30.6.2023
    Sanoman Kuukauden kamppis on kunnianosoitus hyvälle markkinointiviestinnälle. Sellaiselle, joka säväyttää, naurattaa, koskettaa tai joka on saanut aikaan sanomista. Musti ja Mirri viesti lemmikkitutkimuksensa tuloksia upeilla Meeri Koutaniemen kuvilla lemmikeistä ja niiden omistajista.
    Lue asiakastarina
  • BookBeat kasvatti tunnettuuttaan äänikirjamarkkinoilla monikanavaisella mainonnalla

    Julkaistu
    20.3.2023
    BookBeat panosti monikanavaiseen mainontaan ja brändin tunnettuuden kasvattamiseen uusilla markkinoilla yhteistyössä Sanoman kanssa.
    Lue asiakastarina
  • Ennätysmyynti ja näkyvyyttä Järvikylälle tuloksellisella kampanjalla

    Julkaistu
    9.1.2023
    Etusivut toivat huomioarvoa ja feed-pohjainen digikokosivu syvyyttä monimediakampanjalle.
    Lue asiakastarina
  • Sanoma on Valopilkun markkinoinnin luottokumppani

    Julkaistu
    18.11.2022
    Monikanavaisella markkinoinnilla ja johdonmukaisella mittaamisella on päästy huikeisiin tuloksiin.
    Lue asiakastarina
    Case Valopilkku Terhi Salmi ja Tytti Stranding artikkelikuva
    Sanoma

    Markkinoinnin kumppani kaikenlaisille yrityksille.

    Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

    Closure

    • Etusivu
    • Ajankohtaista
    • Alueellinen mainonta
    • Asiakastarinat
    • Mediat ja palvelut
    • Tietopankki
    • Suunnittelijan työkalut
    • Osta mainontaa
    • Yhteystiedot
    • Ota yhteyttä

    Yrityspalvelu mainostaja- ja toimistoasiakkaille
    Arkisin klo 8-16

    yrityspalvelu@sanoma.fi

    010 80 80 85

    Soitto yrityspalveluun maksaa paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran.

    • Facebook
    • Linkedin

    Footer menu

    • Tietosuoja
    • Responsible Disclosure Statement

    ©2025 Sanoma Media Finland