Kokoaan merkityksellisempiä kampanjoita

Kurikan kaupunki käyttää markkinoinnissaan säännöllisesti Sanoman digiverkostoa. Visit Kurikan matkailumarkkinoinnissa hyödynnettiin laajaa tavoittavuutta, maksuttoman varhaiskasvatuksen asukasmarkkinointikampanja suunnattiin isompiin kaupunkeihin ja Kurikan kauppiasverkoston Parasta paikalliselta -kampanja kohdennettiin omaan maakuntaan.
”Kampanjointi on jatkuvaa, mutta kaikissa kampanjoissamme on eri kärki ja kohderyhmä”, kertoo yritysasiantuntija Anne Bäckström Kurikan kaupungilta.
Kustannustehokasta mainontaa alueellisesti
Kurikassa on vuosikymmenien ajan toiminut kauppiasverkosto, jossa on jäseninä paikallisia kivijalkayrittäjiä. Kuntaliitoksen myötä Kurikkaan kuuluvat nykyään myös Jalasjärvi ja Jurva.
”Vuonna 2024 Kurikan kaupunki otti Parasta paikalliselta -kampanjasta vetovastuun. Kauppiasverkosto on ollut Kurikka-keskeinen, ja kaupunki tuli mukaan puolueettomaksi toimijaksi, kun myös jalasjärviset ja jurvalaiset yrittäjät ovat nyt mukana verkostossa”, Bäckström kertoo.
Kaupunki laittaa kampanjaan tietyn määrän markkinointirahaa, ja jäsenmaksuilla tulee rahaa yrityksiltä. Tämä summa sijoitetaan yhteismarkkinointiin.
Anne Bäckström sai viimeisimmästä kampanjasta innostunutta palautetta paikalliselta yrittäjältä: asiakas oli nähnyt mainoksen IS.fi:ssä ja hakeutui Kurikan ulkopuolelta yrittäjän palvelun pariin.
”Yrittäjä kertoi tästä silmät loistaen ja totesi, ettei ole aiemmin tajunnut miten isosti markkinointi toimii. Hän oli erittäin otettu siitä, että hänen yrityksensä oli löydetty Ilta-Sanomien kautta. Markkinointi IS.fi:ssä mielletään valtakunnalliseksi, vaikka kampanja olisi alueellisesti tarkkaan kohdennettu”, Bäckström kertoo.
Aluekohdennettu mainonta on Bäckströmin mukaan kustannustehokas keino tavoittaa maakunnan potentiaaliset asiakkaat. Kun budjetit ovat järkevästi mitoitettuja ja kohdennukset mietitty alueellisesti tehokkaasti, saadaan paljon näkyvyyttä ja toistoja alueellisesti kohdennettuna.
Kun käyttää Sanomaa markkinointikumppanina, kampanja näyttäytyy kokoaan merkityksellisempänä ulospäin.”
Kokeiluja avoimin mielin
Anne Bäckström suosittelee lämpimästi Sanoman digiverkostoa kaikille kuntamarkkinoijille.
Hän ottaa esimerkiksi vuoden 2023 kotimaan matkailumessut Tampereella.
”Kohdensimme Sanoman kanavissa markkinointia Tampereen seudulle. Eräästä pirkanmaalaisesta kunnasta tultiin osastollemme kysymään: Miten te teette tuon? Koko viikon on jo näkynyt IS.fi:ssä mainoksia, että olette täällä”, Bäckström naurahtaa.
”Kannattaa avoimin mielin lähteä kokeilemaan. Totta kai pitää olla hyvin selkeät tavoitteet. Ehdottomasti ottaisin Sanoman digiverkoston mukaan mediamixiin.”
Sujuvuutta ja nopeaa reagointia
Yhteistyökumppanilla on Bäckströmin mukaan todella paljon merkitystä. Sanoman Anssi Laurila saa Bäckströmiltä isot kiitokset.
”Luotan todella paljon Anssin näkemykseen ja myös odotan sitä. Anssi ehdottaa uusia ratkaisuja ja tuotteita. Jos on pitänyt myöhentää tai aikaistaa kampanjaa, niin ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa. Yhteistyö on erittäin sujuvaa.”
Osa sujuvuutta on se, Sanoman tarjoukset ovat Bäckströmin mukaan luettavia ja selkeitä.
”Niissä on hyvin vähän tulkinnanvaraisuutta. Se on aika harvinaista. Kun luen Anssin tarjouksia, tiedät mitä saan, millä rahalla ja mille alueelle. Se säästää aikaani”, Bäckström kiittää.
”Olemme kokeilleet Kurikan kaupungin kanssa monenlaisia markkinointiratkaisuja vuosien aikana: alueellista telkkaria, radiota, natiivimainontaa ja kesän printtilehtiä. Olemme aina tilanteen mukaan miettineet sopivaa ratkaisua ja käyneet yhdessä raportit läpi. Anne tekee hyvät markkinointisuunnitelmat ja aikataulun, ja yhdessä sovimme siihen parhaiten sopivat ratkaisut”, toteaa Sales Group Manager Anssi Laurila Sanomalta.
Tutustu Kurikan kaupungin kampanjamateriaaleihin
Millainen mainoskampanja sinulle saisi olla?
Saat meiltä mutkattomasti markkinointiin ja mainontaan liittyviä palveluja ja ratkaisuja – niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.
Suunnitellaan sinulle toimiva ratkaisu yhdessä.
Katso myös: